Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 055 CLB - akut hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Halloj mina fotografiska vänner.
Nu har jag fått hem mitt stativ men jag beställde bara stativet, tydligen.

Lite okunnig som jag är så passar den ju inte att skruva på kameran med. Så jag antar att det måste dit en sak till. Men hjälp, vad ska dit för att det ska fungera ;) Trodde jag skulle kunna mixtra i helgen men icket.

Säg mig exakt vad jag behöver där för att kameran ska kunna sitta på stativet.

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/055clb.php

Jättetacksam för svar.
 
På sidan du länkade till finns exempel på kulleder som passar. Borde oxå gå att få tag på en vanlig snabbplatta ( billigare ).
 
Du behöver ett stativ huvud.

Finns många varianter men kulleder verkar vara populärast.

Titta tex. på 486RC2 488RC2
Det är storleken på kulan som skiljer i pricip, och som "vanligt" är större bättre.

RC2 står för den varianten av snabbplatta som de flesta väljer. (lagom stor)

Har du budget satsa på 488 RC2
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683505

Det är bra och seriösa prylar.

Om du tänker bli fotograf med flerahundramilimeter långa vita stuprör monterat fram på kameran,
då kanske du vill ha andra grejer men då får du lära dig själv ;-)
 
Nu är jag inte alls hemma på stativ- och kulledsfronten, så ursäkta om jag säger något dumt nu, men är det inte lite overkill att köpa en 488RC2? Enligt hennes kameraväska har Pernilla en 350D som väger 0,55 kg. Hennes tyngsta objektiv väger 0,7 kg (Canon 70-200/4,0).
Det blir nästan 1,3 kg, så är det verkligen motiverat att köpa en kulled som klarar 10 kg? Det finns ju t. ex. 484RC2 som klarar 4 kg. Det blir gott om marginal också, om man köper tyngre fotoutrustning i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.