Annons

Mamiya ZD 22 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi skulle försöka oss på ett mera nyanserat svar...
Fotosidan är kanske inte den bästa ”siten” om du vill stå i dialog med fotografer som faktiskt använder digitala bakstycken.

Bakstycket är exakt samma bakstycke som när det lanserades dvs det tar exakt samma bilder med samma kvalitet. Det finns många som fortfarande använder dem, både kommersiellt och för personliga projekt. Och enligt många användare så står sig fortfarande dess kvalitet väl i förhållande till många nya kameror. Man skall dock ha klart för sig vad det är man tittar på. För att använda dessa bakstycken på ett kvalitativt sätt krävs det ljus, massor av ljus. Det innebär att studiofoto är en miljö där man kan ta fram det bästa av bakstycket. Även landsskapsfoto med stativ och långa slutartider fungerar. Men många anser att max ISO är ca 100 så att ens tänka på att jämföra detta system med moderna 35 mm kameror är närmast naivt utan att fråga sig vad användaren tänkt sig för tillämpningsområde.

När jag tittar på din profil och dina kameror tror jag nog att du är väl insatt i vad det handlar om att använda en mellanformatskamera. Äldre digitalbakstycken inbjuder till ett arbetssätt som mycket liknar det som krävs vid användandet av analog film i samma kameror. Så det är ett verktyg som kommer att fostra dig till ett mera stringent arbetssätt för att du skall kunna få ut det bästa av systemet. Dock sker ingen vidare utveckling/support av systemets mjukvara vilket innebär att de mjukvaruproblem som systemet dras med kommer att bestå. Många som använder systemet vittnar om att de ofta måste starta om bakstycket minst en gång per studiosession.

Många, jag själv inräknad, tittar idag på detta bakstycke som ett intressant alternativ för IR-foto då detta bakstycket är ett där användaren själv kan ta bort spärrfiltret för IR.

Så det finns ingen anledning att räkna bort dessa verktyg för att skapa bilder. Ett digitalbakstycke tillsammans med en mellanformatskamera med bra objektiv, utskrivet i stora format, ger ett speciellt resultat. Många använder t.ex Mamiya RZ systemet med lysande resultat. Dess optik håller för bakstycken på 40-60 Mp utan problem.

Men om mitt största intresse är att sitta och analysera pixlar i 200% så kommer alla kameror alltid att snabbt bli omoderna, sega och med en bildkvalitet utan mervärde. Då är det bättre att inte köpa nuvarande kameramodell utan för evigt vänta på nästa bättre modell, som snart skall släppas...
Men när jag tittar på din utrustningslista får jag för mig att pixelstudier inte är ditt primära fotointresse?

Men du bör nog besöka Luminous Landscape och framför allt GetDPI, om du inte redan har gjort det. Sök på trådar som behandlar bakstycket så kommer du att hitta varierade åsikter och nyanserade diskussioner. Så kanske det blir lite lättare för dig att se om bakstycket motsvarar dina behov/förväntningar.

Och priset? Jag ser priser mellan 1500 och 4000 USD. Men som vanligt med dessa typer av prylar så kan det vara vanskligt att köpa av någon privatperson. Men å andra sidan brukar priset bli högre vid köp från företag.
 
Alltså, du är ju helt otroligt otrevlig och arrogant.. Jag fattar inte?! Vad får du ut av det? Skadeglädje?
Men du har säkert ett arrogant svar på det med, precis som vanligt.
Jag förstår inte vad du menar?

Mikael ställer en fråga med 2 ord.

Han motiverar sedan kort och koncist ett flertal argument som talar emot att anskaffa prylen.

Visst är meddelandena korta och utan artighetsfraser men jag ser varken det otrevliga eller det arroganta.
 
Om vi skulle försöka oss på ett mera nyanserat svar...
Fotosidan är kanske inte den bästa ”siten” om du vill stå i dialog med fotografer som faktiskt använder digitala bakstycken.

Bakstycket är exakt samma bakstycke som när det lanserades dvs det tar exakt samma bilder med samma kvalitet. Det finns många som fortfarande använder dem, både kommersiellt och för personliga projekt. Och enligt många användare så står sig fortfarande dess kvalitet väl i förhållande till många nya kameror. Man skall dock ha klart för sig vad det är man tittar på. För att använda dessa bakstycken på ett kvalitativt sätt krävs det ljus, massor av ljus. Det innebär att studiofoto är en miljö där man kan ta fram det bästa av bakstycket. Även landsskapsfoto med stativ och långa slutartider fungerar. Men många anser att max ISO är ca 100 så att ens tänka på att jämföra detta system med moderna 35 mm kameror är närmast naivt utan att fråga sig vad användaren tänkt sig för tillämpningsområde.

När jag tittar på din profil och dina kameror tror jag nog att du är väl insatt i vad det handlar om att använda en mellanformatskamera. Äldre digitalbakstycken inbjuder till ett arbetssätt som mycket liknar det som krävs vid användandet av analog film i samma kameror. Så det är ett verktyg som kommer att fostra dig till ett mera stringent arbetssätt för att du skall kunna få ut det bästa av systemet. Dock sker ingen vidare utveckling/support av systemets mjukvara vilket innebär att de mjukvaruproblem som systemet dras med kommer att bestå. Många som använder systemet vittnar om att de ofta måste starta om bakstycket minst en gång per studiosession.

Många, jag själv inräknad, tittar idag på detta bakstycke som ett intressant alternativ för IR-foto då detta bakstycket är ett där användaren själv kan ta bort spärrfiltret för IR.

Så det finns ingen anledning att räkna bort dessa verktyg för att skapa bilder. Ett digitalbakstycke tillsammans med en mellanformatskamera med bra objektiv, utskrivet i stora format, ger ett speciellt resultat. Många använder t.ex Mamiya RZ systemet med lysande resultat. Dess optik håller för bakstycken på 40-60 Mp utan problem.

Men om mitt största intresse är att sitta och analysera pixlar i 200% så kommer alla kameror alltid att snabbt bli omoderna, sega och med en bildkvalitet utan mervärde. Då är det bättre att inte köpa nuvarande kameramodell utan för evigt vänta på nästa bättre modell, som snart skall släppas...
Men när jag tittar på din utrustningslista får jag för mig att pixelstudier inte är ditt primära fotointresse?

Men du bör nog besöka Luminous Landscape och framför allt GetDPI, om du inte redan har gjort det. Sök på trådar som behandlar bakstycket så kommer du att hitta varierade åsikter och nyanserade diskussioner. Så kanske det blir lite lättare för dig att se om bakstycket motsvarar dina behov/förväntningar.

Och priset? Jag ser priser mellan 1500 och 4000 USD. Men som vanligt med dessa typer av prylar så kan det vara vanskligt att köpa av någon privatperson. Men å andra sidan brukar priset bli högre vid köp från företag.

Tack för ett bra svar!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar