Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
mamiya rz 67 slutartid?
- Trådstartare boon
- Start datum
eon
Aktiv medlem
6x7 har större objektiv än 6x6 och behöver därmed en större slutare.
Den större slutaren har därmed större lameller som har högre massa och måste utföra en större rörelse.
Då är det nog svårare att få till korta slutartider helt enkelt.
1/400s anser nog Mamiya vara tillräckligt kort för den fotografering kameran är tänkt för. Är det för ljust så sätter man på ett gråfilter för att få ner exponeringstiden.
/Erik
Den större slutaren har därmed större lameller som har högre massa och måste utföra en större rörelse.
Då är det nog svårare att få till korta slutartider helt enkelt.
1/400s anser nog Mamiya vara tillräckligt kort för den fotografering kameran är tänkt för. Är det för ljust så sätter man på ett gråfilter för att få ner exponeringstiden.
/Erik
Stiffneck
Aktiv medlem
Inte vad jag vet, H-serien synkar på 1/800 men det är ju en 645:a så det är mindre prylar som behöver flytta på sig.
Lite off-topic, men när du kör med blixt så spelar inte slutartiden någon större roll, den reglerar bara det befintliga ljuset.
Behöver du frysa rörelser är det bättre att satsa på blixtar med kort brinntid.
Lite off-topic, men när du kör med blixt så spelar inte slutartiden någon större roll, den reglerar bara det befintliga ljuset.
Behöver du frysa rörelser är det bättre att satsa på blixtar med kort brinntid.
boon
Aktiv medlem
jo då, det vet jag.
så hög blixtsynk skulle nog användas sällan av mig. men när man plåta i extremt motljus/ starkt solljus önskar man ibland att man hade högre blixtsynk.
1/400 räcker för mig i dom flesta fallen.
men är säker på att jag hört att det ska finnas en h-b som har blixtsynk på 1/1000
så hög blixtsynk skulle nog användas sällan av mig. men när man plåta i extremt motljus/ starkt solljus önskar man ibland att man hade högre blixtsynk.
1/400 räcker för mig i dom flesta fallen.
men är säker på att jag hört att det ska finnas en h-b som har blixtsynk på 1/1000
Olle
Aktiv medlem
Om Hasselblad har haft något sånt objekiv känner jag inte till. Däremot vet jag att Rollei har eller har haft det. Jag vet inte hur de lyckades få så kort slutartid i en centralslutare. Kanske använde de samma lösning som i kompaktkameran Contax T3.boon skrev:
Den har två centralslutare, som öppnas med viss tidsförskjutning. Dess kortaste slutartid är 1/1200 sek, om jag minns rätt.
Olle