Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelito

Medlem
Funderar på att köpa en mellanformatare. Tankarna går lite i stil med Mamiya 7(II), dvs. lätt handhavande, 67 formatet och ingen tung spegel som ger skakningsoskärpa som på tex pentax 67.

Någon kanske har erfarenheter från denna kamera eller har andra tips som kan vara till nytta för mig.

Det är en väldigt bra kamera som givetvis har de nackdelarna som alla mätsökarkameror har med dålig närgräns och ingen möjlighet att kolla skärpedjupet.

I det senaste numret av FOTO kan du se bilder av Lars Tunbjörk som kör Mamyia 7 och blixt. (det är blixtxynk på alla tider eftersom den har centralslutare).

Jag har kört föregångaren Mamyia 6 och det enda problemet var att det var lite omständigt att byta objektiv. Sen kostar ju kameran och objektiven en del...

Jag har ägnat många timmar på surfande om Mamiya 7II och får min nu till helgen. Att det är en lätt och bra kamera är jag övertygad om men det som får mig att "baxna" nu är priserna på objektiken. Vad jag förstått behöver man ett 150mm objektiv för att det ska motsvara ett 75mm till 35mm kameror. Själv köper jag bara till ett beg. 80/4.0 vilket alltså inte kommer att räcka särskilt långt. Jag antar ju att du har pengarna men har du kollat upp priserna på de olika objektiven? Annars, kolla in dem påTura nord
/Lotta

Jag kände på en Fuji 69 i höstas (vad nu den modellen heter) och jag kan inte säga annat än att den var gedigen. :) Sedan är det väl allmänt vedertaget att Fuji gör bra optik.

Mätsökarkamerorna har en del egenskaper som de delar med de tvåögda kamerorna. Av naturliga skäl är det lite svårt att använda dem med polfilter eller graderade filter men det är inte alla som är intresserade av det. Istället slipper man spegeln vilket i sin tur innebär att man också slipper vibrationerna och ljudet. Dessutom kan kamerahuset kan göras mindre och optiken kan komma närmare filmen.

Jag har aldrig känt på Mamiya:s mätsökarkameror men de gör bra prylar så det är säkert inget fel på dem. Däremot så hör man ofta att de lär göra ''mjuka'' linser vilket brukar uppskattas av porträttfotografer. Själv har jag inte tillräcklig erfarenhet av deras optik för att kunna säga något annat än att de är skarpa.

Jag har också förstått att Mamiyas objektiv tidigare var lite mjuka. Fick det bekräftat i allra högsta grad när jag provade en gammal RB 67 med normaloptik. Faktiskt en väldigt trevlig kamera men väldigt stor. Optiken var klart mjuk på största bländaren, men bilderna blev faktikst vackra.

När det gäller optiken till Mamiya 6 och 7 är den mycket skarp vilket jag (har en Mam 6 med alla tre objektiv) bekräfta. Men det bekräftas också i de tester jag har läst i ganska många tidningar. Ma 6 och 7 är finfina kameror med mycket skarp optik.

Problemet, som Lotta pekar på, är priserna. Jag köpte allt på en gång vilket i och för sig ger en stor engångskostnad, men paketpriset blir ändå mycket lägre än om man köper varje del separat. Och köp INTE nytt. Det är ju vansinningt om man inte är proffs.

Fast jag tycker ändå att kamerorna + optiken är ger valuta för pengarna. Kvaliteten är på topp både mekaniskt och optiskt. Sedan skall man väl inte heller glömma att Ma 6 och 7 är en smal produkt. Det blir ju alltid dyrare då. Men, som sagt, när man ser bildresultaten glömmer man lätt vad kamerorna kostar.

Fredrik

Skojare!

Tack för tipset även om det visade sig handla om en skojare som antagligen bara försökte lura köparen på pengar. Jag vann auktionen, men kunde inte få tag säljaren förrän idag då sa han att han inte visste något om annonsen.

Så kan det gå!

Re: Skojare!

Axelito skrev:
Tack för tipset även om det visade sig handla om en skojare som antagligen bara försökte lura köparen på pengar. Jag vann auktionen, men kunde inte få tag säljaren förrän idag då sa han att han inte visste något om annonsen.

Så kan det gå!
Bjöd också på en optik som jag fick.
Har dock inte fått tag på honom då telefonnummret har upphört,
på adressen som han uppgivit känner dom inte till honom.
Blev varnad av Tradera tidigt att jag skulle vara försiktig.
En erfarenhet rikare.

Tråkigt att höra att du också blev lurad, fattar bara inte varför, om dom nu vill tjäna pengar, inte slutför affären? Som tur var förlorade jag inga pengar utan mer tid på att bevaka auktionen igår, trist nog i och för sig.
Men du talade alltså med honom, eller?

Hursom, bättre lycka nästa gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar