Jag har också förstått att Mamiyas objektiv tidigare var lite mjuka. Fick det bekräftat i allra högsta grad när jag provade en gammal RB 67 med normaloptik. Faktiskt en väldigt trevlig kamera men väldigt stor. Optiken var klart mjuk på största bländaren, men bilderna blev faktikst vackra.
När det gäller optiken till Mamiya 6 och 7 är den mycket skarp vilket jag (har en Mam 6 med alla tre objektiv) bekräfta. Men det bekräftas också i de tester jag har läst i ganska många tidningar. Ma 6 och 7 är finfina kameror med mycket skarp optik.
Problemet, som Lotta pekar på, är priserna. Jag köpte allt på en gång vilket i och för sig ger en stor engångskostnad, men paketpriset blir ändå mycket lägre än om man köper varje del separat. Och köp INTE nytt. Det är ju vansinningt om man inte är proffs.
Fast jag tycker ändå att kamerorna + optiken är ger valuta för pengarna. Kvaliteten är på topp både mekaniskt och optiskt. Sedan skall man väl inte heller glömma att Ma 6 och 7 är en smal produkt. Det blir ju alltid dyrare då. Men, som sagt, när man ser bildresultaten glömmer man lätt vad kamerorna kostar.
Fredrik