Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya 645 pro TL & M645

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Mamiya M645 och är sugen på att byta upp mig lite. Det jag är ute efter är en annan 645 från Mamiya med utbytbara magasin och gärna TTL-blixt. Vad jag förstått så är det Pro TL som gäller då. Det jag funderar på nu är om mina objektiv passar till Pro TL utan att jag förlorar en massa funktioner.
Jag har köpt all optik begagnat så jag vet inte riktigt hur gamla de är.

Hoppas någon har koll på detta

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Pro Tl tar samma gluggar som de gamla husen. Alltså alla av typen sekor-C. Centralslutargluggarna vet jag inte om. JAg måste påpeka att TTL-funktionen kräver en metz-modul som (jag) inte hittat nånstans i stockholm, åtminstånde inte i de vanliga butikerna, och det här med de utbytbara magasinen, tja jag har bara ett magasin som jag laddar om på 15 sekunder.

men visst är den snygg, och känns ganska schysst i handen också!

Tack för ditt svar Pablo. På fotobutik här i stan sa det att det inte var troligt att alla "auto" funktioner skulle funka, men jag litade så klart inte på dem (med rätta).

Anledningen till att jag vill ha en med bytbara magasin är att jag alltid lyckas hamna mitt i en rulle när jag är och fotar och vill plötsligt kunna fota tre bilder sv/v...

Finns det någon äldre variant som också har utbytbara magasin?

Japp,, 645 Pro, 645 Super är de jag vet.. finns en som heter 1000S ?? oxå men jag vet inte om man kan byta mag på den..

vad skulle en auto-funktion vara? Det finns en A-mode på huset när man kör med AE-mätare. Den bestämmer slutartiden efter bländaren som du ställt in, vilket förutsätter att gluggen har en "pinnkontakt" som klaffar med husets "pinne". Detta kan man kolla upp på gluggarna, om man vill försäkra sig.

Bilagor

• 645.jpg
    645.jpg
    43.4 KB · Visningar: 269
*ler* Vad en försäljare menar med autofunktion är inte så lätt att veta. Det skulle i och för sig kunna vara en förkortning av "jag-har-ingen-aning-men-jag-låsas-att-jag-har-full-koll-så-du-blir-impad-och-handlar-alla-dina-fotogrejer-hos-mig".

Tack för all hjälp.

Må solen skina på era stigar

Niklas

Det snöar.

Och jag måste efter 2 år gå till fotohandlaren och byta batteri till huset. Hoppas handlarn har ett nytt revolutionerande batteri som låser upp nya oupptäckta auto-funktioner på kameran, det skulle smaka just nu.

(Annars finns en autofunktion på alla systemkameror som heter: "avtonat gråfilter + bländare 16 + dia + stativ.)
Funktionen brukas när man vill få bra kommentarer på fotosidan utan att behöva svettas.

Senast ändrad:
pablito skrev:
(Annars finns en autofunktion på alla systemkameror som heter: "avtonat gråfilter + bländare 16 + dia + stativ.)
Funktionen brukas när man vill få bra kommentarer på fotosidan utan att behöva svettas.

Du glömde naturmotiv ;)

Super-modellen är den äldst med bytbart mag. Min 1000S var innan och den är det insats i.

Gluggarna passar alla 645-modeller utan undantag eller annat skumt. Du kan sätta på en AF-glugg på di gamle och det funkar det med, nja inte AF-en förstås, men resten.

Vill du veta mer om de här underbara kamerorna så kolla http://medfmt.8K.com/mf/mamiya645.html.

Det som inte står där, står ingenstans.

Jag försökte klicka på länken och det funkar inte, så skriv in adressen i vanliga fältet. Det ska funka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar