Annons

Makrosläde (DIY-mycket enkel)

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Tips på macrosläde.

Jag lånade lite legobitar från mina ungar och vips så blev det en macrosläde.

Den behöver inte vara mer avanserad än så här....

Bilagor

• IMG_20120114_115526.jpg
    IMG_20120114_115526.jpg
    15.5 KB · Visningar: 2,167
Ett Mästervärk i LEGO

Ja som rubriken säger..Helt suveränt.
Vad blev resultatet?
Mvh Stefan LOBA

Om du sätter både motivet och kamerariggen på en stor lego-platta kan du ju justera avståndet med samma steglängd som det är mellan pluttarna på plattan, det borde ju ge mycket bättre precision och repeterbarhet :)

Nu byggde jag släden med DUPLO Lego som är gjord för små barn. Om man bygger den med Technic Lego så finns möjligheter med kugghjul, motorer och sånt där kul som man kan bygga med.

Är det inte jul snart? Jag tror att mina ungar önskar sig Technic Lego i julklapp... :)

Lånar tråden...

Jag har en fråga som ni som är inne på Lego/Mecano kanske har något tipps om.
Min enkla (köp) makrosläde börjar bli för "enkel" för mig.
Vid det förstoringsgrader jag uppnått, kan man inte flytta tillräckligt lite mellan exponeringarna vid "stackning",
Skulle behöva ett par kugghjul för att bygga på en nedväxling. Ett nylondrev ca 30 mm + ett litet drev.

Någon som har/ vet var man kan hitta?

Jag har en fråga som ni som är inne på Lego/Mecano kanske har något tipps om.
Min enkla (köp) makrosläde börjar bli för "enkel" för mig.
Vid det förstoringsgrader jag uppnått, kan man inte flytta tillräckligt lite mellan exponeringarna vid "stackning",
Skulle behöva ett par kugghjul för att bygga på en nedväxling. Ett nylondrev ca 30 mm + ett litet drev.

Någon som har/ vet var man kan hitta?

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=...mmychar=?&dp2=ff_search&search_input=kugghjul

www.conrad.se står det först.

//MW

Nedväxlad makrosläde

[QUOTEwww.conrad.se står det först.

//MW[/QUOTE]

Nu är kugghjulen på plats :)
En "lådknopp", en bit radioantenn, för at få dit dem.
Testar i morgon om det blir som jag tänkt mig.

Jag är oxo frågande till detta.

Skriver du Macro Rail i sökfältet och väljer att sortera på "price + Shipping: lowest first" får du upp en dialogruta där du väljer SWE.
Den billigaste kostar då $13 men fri frakt. Finns massor med säljare att välja på. De kan inte lägga på någon frakt efter du "vunnit" en budgivning (även buy now) om de skrivit fri frakt. Betalningen är automatisk och du måste valt en som sorterats efter "Best Match"...

Vad gäller kvalitet så har jag dock inga illusioner, men priset är hugget i sten ;)

Kan även tillägga att leveransen är mellan 30 och 40 dagar (Kinesisk nyår just nu) ;(

Hur får du det till att frakten kostar pengar? Enligt auktionen är det ju frakten gratis till Sverige.

My bad!
Jag köpte den lite dyrare 4-vägs istället. Ska man köpa billigt kan man lika bra köpa den dyrare av dom. Dumt att man kunna ställa in 2 vägs när det handlar om makro och millimitrar.

Även snabbplatta ingick! Klart prisvärt.

/Stefan

Senast ändrad:
[QUOTEwww.conrad.se står det först.

//MW

Nu är kugghjulen på plats :)
En "lådknopp", en bit radioantenn, för at få dit dem.
Testar i morgon om det blir som jag tänkt mig.[/QUOTE]

Så här blev den min makrorigg!
Tumstocken är med 30 exp. stackad i Zerene. Den är inte beskuren mer än vad som måste göras efter stackningen.
Det är inte 100%, än, antingen får jag blända ner eller bli ännu mer försiktig när jag flyttar släden.
Optiken är en 50 mm Scheider Componon, monterad bakvänd.

Bilagor

• makroprylarna.jpg
    makroprylarna.jpg
    24.6 KB · Visningar: 1,089
  • kuggar.jpg
    kuggar.jpg
    18.3 KB · Visningar: 687
  • mm.jpg
    mm.jpg
    90.5 KB · Visningar: 683
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar