Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmilo

Aktiv medlem
Nu vill jag först berätta att jag är dålig på Pentax och macroobjektiv. Därför vill jag fråga om Pentax D-FA 100/2,8 macro funkar till canon och om någon har egna erfarenheter om detta objektiv? Eller något annat förslag på bra macroobjektiv.

Mvh/ Emma
 
Det fungerar inte (utan krångel).

Samma brännvidd och bländare:
Canon EF 100/2,8 (lite billigare)
Canon EF 100/2,8L IS (lite dyrare)

Sen finns en uppsjö av objektiv från andra tillverkare och av andra brännvidder etc.
 
Okej, tack men då tänkte jag även fråga dig om du vet något om Canon EF-S 60 mm F2.8 macro? Anledningen att jag frågar är att jag är student och har därför inte så mycket pengar men jag sparar till ett nytt objektiv. Så därför vill jag veta att jag får ett bra objektiv för pengarna, eftersom det går på ett par tusen.
 
Jag har haft ett Tamron 90mm 2,8 och det var oerhört skarpt och bra.
Om det passar till just din kamera är jag tyvärr inte säker på.

Nu har jag ett Canon 100mm 2,8 som jag också är nöjd med. Men tror faktiskt att jag gillade Tamron mer.

Lycka till!
 
Okej, tack men då tänkte jag även fråga dig om du vet något om Canon EF-S 60 mm F2.8 macro? Anledningen att jag frågar är att jag är student och har därför inte så mycket pengar men jag sparar till ett nytt objektiv. Så därför vill jag veta att jag får ett bra objektiv för pengarna, eftersom det går på ett par tusen.

Jag har inte använt det själv, men det ska också vara ett bra objektiv. Tamron som det tipsas om nedan fungerar också bra så länge du ser till att få tag i ett med bajonettfattning för canon.

Brännvidd väljer du efter önskat arbetsavstånd. Längre brännvidd - längre arbetsavstånd.
Prova sökfunktionen här i forumet så hittar du nog mycket matnyttigt.
 
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro, är det ett bra objektiv? Priset är något högt men det får jag fundera över sedan.
 
Sigmas 150 och 180 är bägge av yppersta klass.
Fördelen är det lite längre avståndet till motivet.
Sen har vi Tokinas 100/2,8 som optiskt är identiskt med Pentax D-FA 100.
 
Dock vill jag ha bildstabalisator, sigman och tokinas har dock inte det. Däremot hittade jag Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro 1:1, lite dyr men finns det eventuellt något annat objektiv som är likvärdig, fast billigare. Jag är glad för allt hjälp jag får, för jag är sämst på macro, eftersom jag är ute efter att kunna ta bilder på djur/ insekter, blommor i närbild med bra skärpa och färg.
 
Har för mig att sigma skall göra ett nytt 105mm makro med IS . Har haft ett sigmas 105mm till en olympus och det är riktigt trevligt objektiv dock inte så snabbt autofokus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.