Annons

makroobjektiv vs telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett annat sätt att komma närmare är ju att investera i en sats mellanringar. Dessa inför inga ytterligare optiska försämringar, och till skillnad från närbildslinser har de större effekt desto kortare brännvidd och det kan ju vara bra med kitzoomen. De torde gå bra att kombinera med närbildslinserna. Rätta mig någon om jag har fel. De stjäl en del ljus, mer ju längre ringkombination. Det rör sig om storleksordningen 1,5-2 bländarsteg med en normal sats mellanringar, vilket är helt acceptabelt, utom i svagt ljus. Vad som inte så ofta sägs då makroobjektiv kommer på tal är att också de stjäl ljus med ökande avbildningsskala, men i detta fall brukar det inte framhållas som en nackdel av någon anledning. Jag tror inte du behöver oroa dig för att mellanringar stjäl ljus vid de flesta fototillfällen.

Edit: Med kitzoomen är det ju förresten bara att zooma ut så kommer du att komma riktigt nära med mellanringar. Närbildslinser i kombination torde vara överflödigt. Problemet kommer att vara att du får så kort arbetsavstånd på de stora avbildningsskalorna att det kan bli besvärligt av den anledningen. Då är det bättre med längre brännvidder och närbildslösningar för dessa.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto