Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Photobytekla

Ny medlem
Hej! Jag har en Nikon D80 men har ännu bara två "standardobjetiv"; Nikkor 18-55mm och Nikkor 55-200. Nu är jag jättesugen på ett macroobjektiv, som även ska fungera till porträtt! Dessa två objektiv står det emellan:
Sigma EX 50/2,8 DG Macro
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro

Nu undrar jag om någon där ute har testat dessa objektiv och kan säga vilket som är "bäst" till macro och porträtt? Eller så får ni såklart komma med andra tips i ungefär samma prisklass.

Jag tror mer på det senare p.g.a. dess stora maxbländare och lite längre brännvidd.

Annars så är Sigma 70/2,8 ett erkänt väldigt skarpt och bra objektiv som kunde vara ett bra alternativ, kanske bättre än de ovannämnda. Men skillnaderna i bildkvalitet mellan olika makroobjektiv är väl främst akademisk skulle jag påstå. Den slutliga bildkvaliteten hänger nog mer på personen bakom spakarna än på små skillnader i skärpa mm mellan olika objektiv. (Obs att jag talar i allmänna termer här och i allra högsta grad räknar jag mig själv som

När jag väljer objektiv är känslan viktigare än vad tester säger. Jag ratade ett äldre begagnat Nikkor 105/2,8 i somras och gick istället ut från butiken med ett Sigma 105/2,8 som kostade ungefär lika mycket . Sigmat kändes mer rätt i handen och led inte heller av fokusfel som det där gamla nikkorobjektivet gjorde. Men i övrigt föredrar jag helt klart originalobjektiv. Ett Nikkor AF-S DX 40/2,8 G skulle troligtvis vara ett bra alternativ det också för dig, kanske det bästa, men det beror också lite på om du tror dig behöva långt arbetsavstånd eller om du klarar dig med ett kortare.

Att välja makroobjektiv är rätt trevligt; alla är nämligen mer eller mindre lika skarpa! Du kan nog i princip välja på pris och brännvidd i stället.

Ska du ta bilder på insekter och andra djur är det bra att ha lång brännvidd, gärna 150 mm, men åtminstone 100 mm. Tar du bilder på döda ting eller växter är det inte lika viktigt. Jag skulle ändå rekommendera 100 mm 8oftast med bl 2.8) om jag vore du; då får du ett porträttobjektiv som ger trevlig oskärpa och "släpp". Men de bägge du anger är utmärkta de också!

Per.

Hej,
när jag valde macroobjektiv så valde jag mellan nikons 60mm eller nikons 85mm. Valet föll på 85:an och det passar utmärkt till macro och det passar definitivt till porträtt utan att man hamnar i personens näsa. Men vad jag kan rekommendera är att åka till en fotoaffär typ Scandinavian och prova. Så får du en känsla vad du väljer mellan.

/Hanna

Valet av macro beror nog också lite på vad det är för typ av makrofotografering. Om det är småkryp och liknande närbilder eller är det blomster och liknande. Dvs behövs kort närgräns eller klarar man sig med en längre. Själv använder jag ofta Nikons 300/4,0 vilket funkar bra för min typ av makro, dvs inga extrema närbilder.300an ger bra skärpa och bokeh.

Jag tror mer på det senare p.g.a. dess stora maxbländare och lite längre brännvidd.

Annars så är Sigma 70/2,8 ett erkänt väldigt skarpt och bra objektiv som kunde vara ett bra alternativ, kanske bättre än de ovannämnda. Men skillnaderna i bildkvalitet mellan olika makroobjektiv är väl främst akademisk skulle jag påstå. Den slutliga bildkvaliteten hänger nog mer på personen bakom spakarna än på små skillnader i skärpa mm mellan olika objektiv. (Obs att jag talar i allmänna termer här och i allra högsta grad räknar jag mig själv som

När jag väljer objektiv är känslan viktigare än vad tester säger. Jag ratade ett äldre begagnat Nikkor 105/2,8 i somras och gick istället ut från butiken med ett Sigma 105/2,8 som kostade ungefär lika mycket . Sigmat kändes mer rätt i handen och led inte heller av fokusfel som det där gamla nikkorobjektivet gjorde. Men i övrigt föredrar jag helt klart originalobjektiv. Ett Nikkor AF-S DX 40/2,8 G skulle troligtvis vara ett bra alternativ det också för dig, kanske det bästa, men det beror också lite på om du tror dig behöva långt arbetsavstånd eller om du klarar dig med ett kortare.

Tack för svaret! Jag har faktiskt provat Nikkors 40mm men jag tyckte det kändes lite kort... Det är så svårt att bestämma sig :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar