Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Cappichen

Avslutat medlemskap
Är riktigt sugen på att köpa ett macro-objektiv till min Nikon D60 men vad ska jag köpa??

Helst ska inte vara allt för dyrt och behöver inte vara just ett nikon utan nått annant märke som passar till

/Emma
 
Tamron 90/2.8 är det macroobjektiv på marknaden som jag tycker är det absolut mest prisvärda. Grymt skarpt och härlig bokeh. Och priset är överkomligt, 4300:-. Brukar vinna de tester som det är med i pga av sitt låga pris till den prestanda det har. Det går även att få tag på begagnat, men det brukar ligga runt 3000:- då.

Det viktigaste är att man funderar på vad man ska fota. Ska man fota blommor och liknade spelar inte brännvidden så stor roll, men ska man fota insekter eller annat som kan störas av objektivets närvaro ska man försöka välja lite längre brännvidd.
 
Är riktigt sugen på att köpa ett macro-objektiv till min Nikon D60 men vad ska jag köpa??

Helst ska inte vara allt för dyrt och behöver inte vara just ett nikon utan nått annant märke som passar till

/Emma

Hej!

Köpa makro-objektiv är på många sätt enkelt - det tillverkas i praktiken inga dåliga så man behöver inte vara speciellt orolig att köpa ett som är fel, oavsett om man köper ett från Nikon, Sigma, Tamron eller vad det nu blir för märke.

Tänk på att brännvidden i makrosammanhang inte betyder speciellt mycket för förstoringsgraden, dvs hur stor del av bilden till exempel en viss insekt tar upp. Däremot påverkar brännvidden arbetsavståndet. Längre brännvidd, längre avstånd. Skall du ofta fotografera just insekter eller något annat du inte vill vara för nära inpå, så vill du helst ha så lång brännvidd som möjligt. Nackdelen med lång brännvidd är att det blir dyrare och kan kännas svårare att sikta exakt på frihand.

Ett billigt sätt att hitta trevliga makroobjektiv är att köpa ett gammalt utan autofokus - skall du ta makrobilder slutar det ändå ofta med att du ställer skärpan manuellt så för närbilderna spelar AF ganska liten roll. Det finns hyfsat gott om sådana för Nikon-fattning (kika t.ex. efter gamla Nikon-objektiv med ordet "mikro" i namnet) och de ger mycket bra bilder i förhållande till priset.
 
Tamron 90/2.8 är det macroobjektiv på marknaden som jag tycker är det absolut mest prisvärda. Grymt skarpt och härlig bokeh. Och priset är överkomligt, 4300:-. Brukar vinna de tester som det är med i pga av sitt låga pris till den prestanda det har. Det går även att få tag på begagnat, men det brukar ligga runt 3000:- då.

Det viktigaste är att man funderar på vad man ska fota. Ska man fota blommor och liknade spelar inte brännvidden så stor roll, men ska man fota insekter eller annat som kan störas av objektivets närvaro ska man försöka välja lite längre brännvidd.

Kolla detta:
http://electronics.simplyelectronic...ron+90mm+2.8&gclid=CMOP4diiwKMCFUg_3god73mbZw
 
Ha Ha

Jag blev så sugen att en beställning redan är ivägskickad..
Ska bli skoj att se hur fort den kommer.

Det är dyrt att läsa på forumet.... :)
 
Ja, det är lockande... Tamron 70-200/2.8 var det också bra pris på...

Har du handlat av dem innan?? Är de seriösa?
 
Ja, det är lockande... Tamron 70-200/2.8 var det också bra pris på...

Har du handlat av dem innan?? Är de seriösa?

Nej, jag har inte handlat där tidigare, men det brukar gå bra.
Betalningen sker via kontokort så risken är inte så stor.

Allt såg billigt ut men inom rimliga gränser.
 
Idag kom objektivet, totalkostnad SEK 3.200:-

Låter väldigt intressant! Ska nog göra slag i saken jag också...

En fråga bara; hur kunde det landa på 3200 när priset på objektivet är 330 pund (330*11=3630)?

Fan vet om man inte ska slå till med en 70-200/2.8 när man ändå är på hugget...;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.