Mia Kristersson
Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa ett macro objektiv till min nya Nikon d5100.
Budget: < 5000 kr
Syfte: ta riktigt nära foton på främst blommor, insekter och annat smått. Vill kunna komma riktigt nära. Porträtt är inget behov.
Då det inte finns ngt AF i kamerahuset måste objektivet ha autofokus.
Har hittat några olika alternativ, tex:
60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR
eller
AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D (vad är det för skillnad mellan dessa väldigt snarlika objektiv?)
AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
85 mm har både Autofokus och bildstabilisering, 60 mm har inte stabilisering.
Liknande är tex Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som en del har rekommenderat. Har AF men inte bildstabilisator.
Hur viktigt är det med bildstabilisator?
Hur mkt skillnad är det mellan Nikkors 85 mm och 60 mm i hur nära jag kan komma?
Tar tacksamt emot tips och råd på objektiv, vad man ska tänka på etc. samt hjälp med svar på mina funderingar ovan?
/Mia
Jag ska köpa ett macro objektiv till min nya Nikon d5100.
Budget: < 5000 kr
Syfte: ta riktigt nära foton på främst blommor, insekter och annat smått. Vill kunna komma riktigt nära. Porträtt är inget behov.
Då det inte finns ngt AF i kamerahuset måste objektivet ha autofokus.
Har hittat några olika alternativ, tex:
60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR
eller
AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D (vad är det för skillnad mellan dessa väldigt snarlika objektiv?)
AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
85 mm har både Autofokus och bildstabilisering, 60 mm har inte stabilisering.
Liknande är tex Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som en del har rekommenderat. Har AF men inte bildstabilisator.
Hur viktigt är det med bildstabilisator?
Hur mkt skillnad är det mellan Nikkors 85 mm och 60 mm i hur nära jag kan komma?
Tar tacksamt emot tips och råd på objektiv, vad man ska tänka på etc. samt hjälp med svar på mina funderingar ovan?
/Mia