Annons

Makroobjektiv till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Mia Kristersson

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa ett macro objektiv till min nya Nikon d5100.
Budget: < 5000 kr
Syfte: ta riktigt nära foton på främst blommor, insekter och annat smått. Vill kunna komma riktigt nära. Porträtt är inget behov.
Då det inte finns ngt AF i kamerahuset måste objektivet ha autofokus.
Har hittat några olika alternativ, tex:

60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR
eller
AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D (vad är det för skillnad mellan dessa väldigt snarlika objektiv?)

AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

85 mm har både Autofokus och bildstabilisering, 60 mm har inte stabilisering.

Liknande är tex Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som en del har rekommenderat. Har AF men inte bildstabilisator.

Hur viktigt är det med bildstabilisator?
Hur mkt skillnad är det mellan Nikkors 85 mm och 60 mm i hur nära jag kan komma?

Tar tacksamt emot tips och råd på objektiv, vad man ska tänka på etc. samt hjälp med svar på mina funderingar ovan?

/Mia

60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR
eller
AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D (vad är det för skillnad mellan dessa väldigt snarlika objektiv?)

Vet inte så mycket om just de objektiven men tror att AF Micro-NIKKOR 60mm f/2.8D saknar AF motor, kan vara mer skillnader.

AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

85 mm har både Autofokus och bildstabilisering, 60 mm har inte stabilisering.

Liknande är tex Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som en del har rekommenderat. Har AF men inte bildstabilisator.

Hur viktigt är det med bildstabilisator?
Hur mkt skillnad är det mellan Nikkors 85 mm och 60 mm i hur nära jag kan komma?

Lite allmän info.

Det är ingen skillnad mellan 85mm och 60mm hur nära du kan komma utan mer hur långt ifrån du kan stå. Alltså de ger troligtvis samma avbildning, vilken brukar vara 1:1 på makro, men du kan stå längre bort med 85mm vilket kan vara bra på skygga motiv. (Fast det är kanske inte så stor skillnad mellan de objektiven, finns väl ett nikkor 105mm macro om det är viktigt)

Ett lite allmänt tips är väl att största bländaröppningen inte är så viktig eftersom du bör blända ner några steg för bättre DOF vilket gör att du får lite längre slutartider och då är ett stativ nästan ett måste. Vilket gör att även bildstabilisator inte är det viktigaste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar