Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till canon 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

lilltigress

Medlem
Jag har på senare tid insett att macrobilder är något jag skulle vilja försöka mig på då jag tröttnat lite på telezoomen. Därför undrar jag om ni har något bra tips på macroobjektiv, priset är inte speciellt viktigt men jag vill att objektivet skall förstora upp objektet ordentligt. Jag har kikat på ett canon ef 50 mm/2,8 men har ingen aning om det kommer att ge det jag vill.

Jag har på senare tid insett att macrobilder är något jag skulle vilja försöka mig på då jag tröttnat lite på telezoomen. Därför undrar jag om ni har något bra tips på macroobjektiv, priset är inte speciellt viktigt men jag vill att objektivet skall förstora upp objektet ordentligt. Jag har kikat på ett canon ef 50 mm/2,8 men har ingen aning om det kommer att ge det jag vill.

Riktig macroobjektiv förstorar 1:1
Alla macroobjektiv är bra, välj själv, men tänk på:
macroobjektiven är inte enbart macro utan kan användas som vanlig objektiv. Därför är det kanske onödigt att köpa 50 eller 60 mm macro, om du ändå har en 50/1.8 objektiv. (vilket kostar under 1000 begagnad)
Sigma 70 och Tamron 90 macro är lovordade, och fina porträttobjektiv samtidigt.
Canon 100/2,8 har IS som är onödig vid macro, desto bättre vid andra tillfällen. Men kostar också lite mer.
Du bör nog skaffa en tripod också för macrofotografering.

Jag antar att det är Canon 50/2,5 du tittat på. Och det är ett "riktigt" makroobjektiv det också även om du behöver en Life size adapter för att fota i skala 1:2 - 1:1. Kan vara lite opraktiskt att behöva montera av och på denna stup i kvarten. Nästan alla andra av dagens makroobjektiv klarar dock 1:1 utan adapter. De finns i brännvidder från 60 mm -180 mm. Längre brännvidder är kanske att föredra om du vill fota t ex skygga insekter. Nackdelen med långa brännvidder är att de är större, tyngre, dyrare och svårare att fota makro med på fri hand.
Nästan alla makroobjektiv ger mycket bra skärpa. Bra makroobjektiv som passar din kamera finns från Canon, Sigma, Tokina och Tamron i första hand.

Olle

Jag rekommenderar dig att INTE köpa ett macro med brännvidderna 50-60mm. Det är helt enkelt för kort. Skall du fota småkryp, exempelvis skygga flygande sådana så räcker inte 50-60 till då du måste komma riktigt nära, då menar jag riktigt nära. Jag har själv ett Tamron 90mm Di Macro och även med konverter så måste jag ibland krypa nära och då sticker dom direkt.. tyvärr.

Personligen tror jag du kommer känna dig begränsad efter ett tag med 50-60mm.

Jag rekommenderar dig att INTE köpa ett macro med brännvidderna 50-60mm. Det är helt enkelt för kort. Skall du fota småkryp, exempelvis skygga flygande sådana så räcker inte 50-60 till då du måste komma riktigt nära, då menar jag riktigt nära. Jag har själv ett Tamron 90mm Di Macro och även med konverter så måste jag ibland krypa nära och då sticker dom direkt.. tyvärr.

Personligen tror jag du kommer känna dig begränsad efter ett tag med 50-60mm.

Tack så mycket för ditt svar. Det kan vara bra att tänka på, framför allt då jag vill fota insekter.

Riktig macroobjektiv förstorar 1:1
Alla macroobjektiv är bra, välj själv, men tänk på:
macroobjektiven är inte enbart macro utan kan användas som vanlig objektiv. Därför är det kanske onödigt att köpa 50 eller 60 mm macro, om du ändå har en 50/1.8 objektiv. (vilket kostar under 1000 begagnad)
Sigma 70 och Tamron 90 macro är lovordade, och fina porträttobjektiv samtidigt.
Canon 100/2,8 har IS som är onödig vid macro, desto bättre vid andra tillfällen. Men kostar också lite mer.
Du bör nog skaffa en tripod också för macrofotografering.

Jag har investerat i tripod redan då jag har tagit en del panoramabilder men även försökt mig på nattbilder. Priset är i sig inte viktigt eftersom att jag kan lägga undan pengar, dock behöver jag ju veta vilket objektiv jag är intresserad av för att kunna spara. IS är relativt viktigt för mig då jag darrar rätt mycket på grund av en nervskada. Tackar för svaret!

Jag har investerat i tripod redan då jag har tagit en del panoramabilder men även försökt mig på nattbilder. Priset är i sig inte viktigt eftersom att jag kan lägga undan pengar, dock behöver jag ju veta vilket objektiv jag är intresserad av för att kunna spara. IS är relativt viktigt för mig då jag darrar rätt mycket på grund av en nervskada. Tackar för svaret!

Då rekomenderar jag Canon 100/2,8 L IS Kostar lite mer, men du kan få begagnad för kring 5000, och du får se att i 60-70 % av användning blir vanlig foto, då du har mycket nytta av IS.
Det är en underbar porträttobjektiv utöver macro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar