Annons

Makroobjektiv till Canon 400

Produkter
(logga in för att koppla)

indianen

Ny medlem
Har en Canon EOS 400D. Funderar på att köpa ett makroobjektiv då jag är mycket intresserad av närbildsfotografering. Har redan ett EFS 18-55 samt ett teleobjektiv EF-S 55-250 f/4-5,6 IS. Jag kommer att jobba med stativ. Vet inte vilket man ska satsa på. Har tittat på EF 100/2.8L IS USM. Är detta det bästa för ett rimligt pris eller finns det likvärdiga som är billigare?

Jag satsar på att ta kort på insekter och blommor och vill ha mycket skarpa kort. Har tittat på tidigare trådar på forumet men blir inte klok på vad jag ska satsa på. Behöver hjälp!
 
Hej, jag har själv funderat ett tag på makro och för tillfället är det Canons snarlika objektiv som ligger närmast till hands. Det har tre bokstäver mindre i beteckningen (saknar både L:et och IS) men såvitt jag kunnat läsa mig till verkar det riktigt bra. Jag är dock liksom du intresserad av varierande synpunkter och hoppas att erfarna makrofotografer kommer med bra svar på din fråga - jag ska följa och ta del av (t)råden.
 
Jag fotograferar ganska mycket makro själv sedan många år.
Jag har bytt objektiv från Canon EF 100mm F2.8 till det nyare och optiskt lite bättre EF 100mm F 2.8 L IS och är mycket nöjd med detta objektivet. Skarpt och smidigt och dessutom med IS även om man inte använder bildstabiliseringen så ofta vid makrofotograferingen. Nackdelen med objektiven är priset på ca 8 500kr.

Men om man vill börja med att fotografera makro och vill ha ett lite billigare alternativ kan jag tipsa om Tamrons 90mm, även Tokina som har ett 100mm som skall vara mycket bra. Den är ca 500 kr billigare än Canon 100mm F.2.8 (ca 4500 för Tamron mot ca 5000 för Canon).

Annars är Canons 100 mm F 2.8 ett mycket bra objektiv.
Dessutom finns ju Canons EF-S 60mm objektiv men som gör att du måste gå närmare vilket kan vara besvärligt om du skall fotografera skygga fjärilar o dyl.

Ett tips är att kolla i recensionsbanken här på Fotosidan.

Mvh. Bengt H
 
Måste tipsa om Canon EF 50/1,8 II tillsammans med ett set mellanringar 36mm +20mm + 12mm från Kenko eller nåt liknande, finns många billiga set på tradera utan elektrisk genomföring vilket man kan leva utan vid den typen av fotografering, och så får du ett ljusstarkt och skarpt 50mm på köpet.
 
Jag slog till på ett Canon 100/2,8L och är supernöjd! Tyvärr har det inneburit att jag bara kommer att köpa L-objektiv i fortsättningen...
 
Jag slog till på ett Canon 100/2,8L och är supernöjd! Tyvärr har det inneburit att jag bara kommer att köpa L-objektiv i fortsättningen...

Jag köpte det för ca ½ år sedan och är också jättenöjd, speciellt tillsammans med stativfästet då kameran får bättre balans på stativ.

Jag har också bytt ut mina gamla "vanliga" objektiv till L-serien och jag tycker att bilderna får ett annat "snäpp" i skärpan. Men visst kostar det.......

Mvh. Bengt Hedberg
 
Har en 5D1 och spar till ett macro, i väntans tider har jag provat en väns närbildslinser (52mm) på min 35/2 och vart positivt överraskad. Utöver 35 har jag 50/1.4 & 85/1.8 som är 58mm. Är det smartare att köpa närbildslins till dem eller gör det sig bättre på vidvinkel?
/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.