Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv - Sigma 105 eller Canon 100

Produkter
(logga in för att koppla)

bennym

Avslutat medlemskap
Hej!!

Har lånat ett sigma ex 150 macro och har fastnat för macrofotograferingen och att man även kan ha det som ett porträttobjektiv.
Står nu i valet mellan att köpa ett sigma ex 105/2.8 macro eller kanske canons ef 100/2,8 macro.
Det är intern fokusering i båda dessa varianter vilket det inte är i Tamrons 90/2,8 macro.

Någon som klan råda i denna fråga. Jag antar att bildkvaliten är det samma på bägge.

Tacksam om någon kan komma med ett fint råd i denna fråga.

Mvh
Benny

Jag har INTE provat Sigman men kan varmt rekommendera Canons 100mm 2.8. Löjligt mycket objektiv för pengarna.

Hej!!

Har lånat ett sigma ex 150 macro och har fastnat för macrofotograferingen och att man även kan ha det som ett porträttobjektiv.
Står nu i valet mellan att köpa ett sigma ex 105/2.8 macro eller kanske canons ef 100/2,8 macro.
Det är intern fokusering i båda dessa varianter vilket det inte är i Tamrons 90/2,8 macro.

Någon som klan råda i denna fråga. Jag antar att bildkvaliten är det samma på bägge.

Tacksam om någon kan komma med ett fint råd i denna fråga.

Mvh
Benny

OBS! Sigma 105mm/2.8 har inte intern fokusering, utan blir längre då du fokuserar närmare. Sigma 150mm/2.8 däremot har både intern fokusering och HSM(dvs snabb och tyst fokusering).

Bildkvaliten på så gott som alla macron är i toppklass, alltså gäller det att välja objektiv enligt brännvidd(ju längre, desto bättre är min åsikt, så länge man håller sig under 180mm), pris och byggkvalite mm.

Själv skulle jag skaffa 150mm SIgman om budgeten tillåter, men kana vara att det är lite väl långt för porträtt, framför allt på APS-C kameror.

105'an är kanske den svagaste makron i Sigmas linje, 50, 70 150 och 180 är samtliga bättre efter vad jag har sett/provat. Canons 100 är en av de bättre på marknaden, 100IS är ännu lite bättre.

I brännviddsordning tycker jag Sigma70, Tamron90, Canon100, Sigma150.

Av dessa tycker jag personligen att Canon100 och Sigma 150 är de två bästa - men att Canon har fördel om ser objektivet som lite mer "allround" iom sin bildstabilisering.

105'an är kanske den svagaste makron i Sigmas linje, 50, 70 150 och 180 är samtliga bättre efter vad jag har sett/provat. Canons 100 är en av de bättre på marknaden, 100IS är ännu lite bättre.

I brännviddsordning tycker jag Sigma70, Tamron90, Canon100, Sigma150.

Av dessa tycker jag personligen att Canon100 och Sigma 150 är de två bästa - men att Canon har fördel om ser objektivet som lite mer "allround" iom sin bildstabilisering.

Jag har bestämmt mig nu för Canons macro 100. Ska bara se om jag får tag i ett beg eller om jag ska köpa ett nytt.

Tack för alla tips och info.

Mvh
Benny

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto