Annons

Makroobjektiv eller lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joh-Lin

Medlem
Har en canon 350d med ett standardobjektiv på 18-55mm och ett på 70-200mm. Båda orginal Canon. Jag vill ha något som gör att jag kan fotografera riktigt nära. Typ fröerna på maskrosblommor, morrhåren på mina hundar osv. Har noll koll på tillbehör och är verkligen bara en mega amatör fotograf...

vet att det finns macroobjektiv men inte vilka som är bra, prisvärda för mig, vilka som passar osv. Har också fått höra att det finns både linser och någon ring av något slag, men vet heller inte här vad det kostar, vad som blir bäst... eller kanske främst vad som blir det mest prisvärda alternativet för mig. Vad är skillnaderna på ett språk som jag kan förstå :) ?!

Tips någon?

Har en canon 350d med ett standardobjektiv på 18-55mm och ett på 70-200mm. Båda orginal Canon. Jag vill ha något som gör att jag kan fotografera riktigt nära. Typ fröerna på maskrosblommor, morrhåren på mina hundar osv. Har noll koll på tillbehör och är verkligen bara en mega amatör fotograf...

vet att det finns macroobjektiv men inte vilka som är bra, prisvärda för mig, vilka som passar osv. Har också fått höra att det finns både linser och någon ring av något slag, men vet heller inte här vad det kostar, vad som blir bäst... eller kanske främst vad som blir det mest prisvärda alternativet för mig. Vad är skillnaderna på ett språk som jag kan förstå :) ?!

Tips någon?

Det finns både försättarlinser och mellanringar att tillgå till ett billigt pris. Själv föredrar jag mellanringar(har Kenko mellanring-sats)och även om det är lite bökigare ger det både bättre ljusstyrka och även bättre bildkvalitet än försättarlinserna.
Mvh Thomas

Man får lite vad man betalar för. Riktiga makro objektiv som klarar 1:1 dvs avbilda något i samma skala på sensorn som i verkligheten är smidigast att använda och ger bra bildkvalitet. Det finns vad jag vet inga dåliga såna från de stora tillverkarna. Visst de kan variera lite i olika lägen men inga direkt dåliga. Ett par populära som passar till din kamera är Tamron 90/2,8 och Canon EF-S 60/2,8.
Mellan ringar är som att sätta ett rör mellan objektivet och kameran. Det gör att du måste gå närmsta objektivet för att få fokus och samtidigt så ökar förstoringen. Några nackdelar med den läsningen är att fokusering måste ske med att man flyttar kameran tills bilden är skarp. Autofokus funkar så gott som inte alls, det går inte att fokusera på oändligheten med mellantingen monterad och manuell fokus med fokuserings ringen är begränsat. Billigare än ett objektiv.
Försättslinser är som förstoringsglas som monteras som filter på objektivet. Ganska billigt alternativ, något sämre bildkvalitet få det blir fler glasytor men inget oroväckande om man skaffar linser av bra kvalitet.
Omvändnings ringar funkar som att man sätter i ett filter som man sedan kan montera ett objektiv bakfram. En lite bortglömd teknik som kan åstadkomma riktig stora förstoringar. Billigt, men kräver iogs att man använder 2 objektiv. Nackdelar lite som mellanringar, enbart Manuel fokus genom placering av kamera.

Tony skriver: "Autofokus funkar så gott som inte alls".

Hhum...Autofokus med Kenkos mellanringar har fungerat utmärkt för mig när det gäller Tamrons 180mm+Canons 400mm.Fungerar även med telekonverter 1,4+mellanringar+canon 400mm(ejTamron 180mm) Fungerar säkert till många andra objektiv ochså
Mvh Thomas

Det finns både försättarlinser och mellanringar att tillgå till ett billigt pris. Själv föredrar jag mellanringar(har Kenko mellanring-sats)och även om det är lite bökigare ger det både bättre ljusstyrka och även bättre bildkvalitet än försättarlinserna.
Mvh Thomas

Hhmmm... bättre ljusstyrka med mellanringar än försättslins ??? Knappast, försättslins tar i princip inget ljus, mellanringar 2-3 bländarsteg.

Försättlinsen vinjetterar i hörned om man inte bländar av tillräckligt.

MVH
Lars

Hhmmm... bättre ljusstyrka med mellanringar än försättslins ??? Knappast, försättslins tar i princip inget ljus, mellanringar 2-3 bländarsteg.

Försättlinsen vinjetterar i hörned om man inte bländar av tillräckligt.

MVH
Lars
Nej, det stämmer inte alls som du säger. Jag kollade precis för säkerhets skull. Hade 5,6 8 utan mellanring och 5,6 6 med. Obetydlig skillnad ...inte ens en 1,4del sämre ljus.
Mvh Thomas

Nej, det stämmer inte alls som du säger. Jag kollade precis för säkerhets skull. Hade 5,6 8 utan mellanring och 5,6 6 med. Obetydlig skillnad ...inte ens en 1,4del sämre ljus.
Mvh Thomas

Roligt att se att det finns de som lyckas bortse från de fysiska lagarna. I alla tider har det talats om ljusförlusten vid ökat utdrag. Kamerafabrikanter har påtalat behovet att kompensera för den ljusförlust som ett utökat utdrag ger, men tänk nu fick vi lära oss av "solvargen" hur fel kamerafabrikanterna har haft det senaste seklet.

Roligt att se att det finns de som lyckas bortse från de fysiska lagarna. I alla tider har det talats om ljusförlusten vid ökat utdrag. Kamerafabrikanter har påtalat behovet att kompensera för den ljusförlust som ett utökat utdrag ger, men tänk nu fick vi lära oss av "solvargen" hur fel kamerafabrikanterna har haft det senaste seklet.

Jag sa jag testade..eller hur?? Skall jag ljuga?
Mvh Thomas

Beror ju på hur mycket utdrag du hade, och om du mätte samma motivdel oavsett hur nära du var.
Vid en avbildningsskala på 1:1 skiljer det mer än så. Fick du något annat resultat har du mätt fel, helt enkelt.

Hmmm, jag och Bengt pratar visst i mun på varandra...

Testade igen. Jag har Kenkos mellanring-sats. Mitt objektiv är 400mm 5,6. Jag tar en bild bl. 5,6 8(åttondels sekund). Med en mellanring 12mm får jag samma tid med knapp aning att exponering vill komma ner till 6(sjättedels sekund). Med en mellanring 20mm blir tiden 6 med bl 5,6. När jag sedan sätter ihop 12+20+36mm får jag en tid på 4(fjärdedels sekund) Så om jag nu använder alla mellanringarna tillsammans förlorar jag ett steg. Tesen att ju mer utdrag det blir destu mer måste vi kompensera.

Mvh Thomas
Ps. Fortvarande med 20mm får jag nästan samma tid eller just en 1/4del mindre

Testade igen. Jag har Kenkos mellanring-sats. Mitt objektiv är 400mm 5,6. Jag tar en bild bl. 5,6 8(åttondels sekund). Med en mellanring 12mm får jag samma tid med knapp aning att exponering vill komma ner till 6(sjättedels sekund). Med en mellanring 20mm blir tiden 6 med bl 5,6. När jag sedan sätter ihop 12+20+36mm får jag en tid på 4(fjärdedels sekund) Så om jag nu använder alla mellanringarna tillsammans förlorar jag ett steg. Tesen att ju mer utdrag det blir destu mer måste vi kompensera.

Mvh Thomas

Förlåt..menade 12mm mellanring. Gäller ps..tillägget
Mvh Thomas

Jag står på samma avstånd och fotograferar samma objekt naturligtvis. Kan inte komma på om jag gör något fel...ni får testa själva och gärna tala om era resultat om ni har samma mellanring-sats.
Mvh Thomas

beror på

Mvh Thomas

Det beror på vilket objektiv du använder. Använder du ett 60mm och har 60 mm mellanring så tappar du två steg om ubjektivet är fokuserat på oändligt. Har du istället ett teleobjektiv blir ljusförlusten mindre eftersom avbildningsskalan blir lägre med ett längre objektiv. Med försättslins tappar du i princip ingeting vad gäller ljusstyrka oavsett brännvid.

Det beror på vilket objektiv du använder. Använder du ett 60mm och har 60 mm mellanring så tappar du två steg om ubjektivet är fokuserat på oändligt. Har du istället ett teleobjektiv blir ljusförlusten mindre eftersom avbildningsskalan blir lägre med ett längre objektiv. Med försättslins tappar du i princip ingeting vad gäller ljusstyrka oavsett brännvid.[/QUOTE

Intressant veta att man inte tappar något med försättarlins i ljusstyrka vid användning av teleobjektiv. Kan du ev. svara ang. bildkvaliteten?? Vad ger bäst skärpa?
Mvh Thomas

Thomas, beroende på vilket 400 du talar om så behöver du 250-300 mm mellanring YTTERLIGARE utöver dina ca 60mm för att komma till 1:1... Visst får du lite mer förstoringsgrad av 60mm, men det är inte så mycket. Och alltså inte heller så mycket ljusförlust.

500D fungerar bäst med objektiv mellan 100-300mm, utanför detta så börjar CA spöka lite... Men skärpan inom detta område är riktigt bra. Det är sant att man inte tappar så mycket ljus, men detta är å andra sidan en ganska tom "fördel" - eftersom de effektiva bländartalen inte förändras så mycket gör inte det effektiva skärpedjupet det heller. För att få tillräckligt skärpedjup måste du alltså blända ner ganska mycket.

Förstoringsgrad/skärpedjup/ljusmängd till kamera är ganska låsta parametrar, man kan helt enkelt inte "fuska" sig runt naturlagarna.

När jag skrev att AF fungerar dåligt avsåg jag vid avbildningsksla nära 1:1. Om man har ett 400mm objektiv med 12mm mellanting så påverkar ringen ganska lite. För att nå 1:1 med ett objektiv behövs lika många mm mellanring som brännvidden på objektivet när det är fokuserat på oändligheten. Sen kan Af fungera inom ett kort område. Dessutom får AF svårt att fungera pga ljusförlusten dvs det är dom att använda AF i dåligt ljus.

Nåja, AF och makro är omdiskuterat även med Makroobjektiv. Men på dessa funkar AF fokusering på alla avstånd men med mellanringar bara i ett begränsat avstånd beroende på hur mecket mellanting du använder. Ju mer desto kortare område kan AF verka i och desto mer är fokus beroende på att placetat kameran på rätt avstånd. Viss finjustering kan göras med fokus tingen/Af.

Dessutom börjar makro först vid 1:1 då makro kommer av grekiskans ord för stor och avser att avbildningen av föremålet ska vara stor (större än naturlig) på sensorn. Så marknadens enda riktiga makro objektiv är väl Canons MP-E65 med avbildningsksla 1-5:1

Tack för era svar. Ska kolla upp skillnad i både pris och bildkvalitet mellan de objektiven ni tipsat om och ringar o lins...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar