ANNONS
Annons

Makrolinser till EF 50/1,8, alt. 55-250

Produkter
(logga in för att koppla)

Palt-kungen

Medlem
Hej,
skall köpa makrolinser till min dotter.
Vad tror ni är bättre, att köpa linser passande till det fasta objektivet alt zoom?
Hon fotar mest natur/blommor m.m.

En bra akromatisk närbildslins kostar runt tusenlappen om jag inte missminner mig. Innan man känner sig säker på om det är något man vill ha och vilken styrka man vill ha så kan man köra på ett billigt icke-akromatiskt set från t.ex kaffebrus.com

De har set om +1,+2,+4,+10 dioptrer för ca 200kr.

Här är ett exempel vid 30mm på en Canon aps-c:
http://www.update.uu.se/~jeppe/bilder/closeup.jpg

Jag hade valt att köpa det till 50mm objektivet.. Pga ljusstyrkan! Men jag kan ju ha alldeles fel, är absolut ingen expert!! Jag hade mina till mitt 50...
Mvh Viktoria

Jag hade absolut valt att köpa till 50'an! När man använder närbildslinser/mellanringar så "tvingar" man optiken att arbeta i ett område den inte är optimerad för, men resultatet blir alltid bättre ju bättre utgångsläge man har, och 50'an är ju ljusår skarpare än zoomen.

Jag hade absolut valt att köpa till 50'an! När man använder närbildslinser/mellanringar så "tvingar" man optiken att arbeta i ett område den inte är optimerad för, men resultatet blir alltid bättre ju bättre utgångsläge man har, och 50'an är ju ljusår skarpare än zoomen.

Själva objektivet jobbar väl alltid i samma fokusområde?

Själva objektivet jobbar väl alltid i samma fokusområde?

Ja, det gör den såklart, men varken en fast 50'a eller en 55-250'a är optimerad för en förstoringsgrad större än typ..jag vet inte riktigt, 0.1-0.2x kanske?

Det är möjligt att jag tänker fel dock, så jag törs inte svära på att jag har rätt :)

Jag hade nog valt att köra dem till 50mm-objektivet, jag har en känsla av att det ger bättre resultat men jag har inga egentliga belägg för det.

Det lönar sig att blända ned ordentligt när man använder dessa för att uppnå bästa bildkvalitet samt erhålla lite större skärpedjup, så att det fasta objektivet har möjlighet till större bländaröppning är ingen jättestor fördel, även om man säkert kan få effekter av konstnärligt värde vid stora bländaröppningar.

Även om man köper närbildslinserna till det fasta objektivet så kan man handhålla dem framför zoomen för att bilda sig en uppfattning om vilken styrka som passar bäst med den (om man ev. skulle vilja köpa närbildslinser till den med, eller köpa någon enstaka av bättre kvalitet).

De starkare närbildslinserna kommer antagligen inte fungera alls med de längre brännvidderna på zoomen.

Hursomhelst, det är antagligen bäst att ha närbildslinserna till det objektiv man oftast har med sig när man blir sugen på att fota macro :)

Jag hade valt att köpa det till 50mm objektivet.. Pga ljusstyrkan! Men jag kan ju ha alldeles fel, är absolut ingen expert!! Jag hade mina till mitt 50...
Mvh Viktoria
Men Viktoria, närbildslinsen som du rekommenderade passar ju båda objektiven. Precis som du skrev. Då behöver man inte göra något val. Och akromatisk är den också. Fast betyligt billigare än Canons. Den har fått mycket fina omdömen, inte minst här på Fotosidan. Om sedan +8 dioprier är lagom beror på hur små motiv den skall användas till. Canons linser finns med +4 eller +2 dioptrier.

Vad gäller ljusstyrkan, så tänk på att närbildslinser inte "stjäl" något ljus, till skillnad mot mellanringar och makroobjektiv.

Olle

Men Viktoria, närbildslinsen som du rekommenderade passar ju båda objektiven. Precis som du skrev. Då behöver man inte göra något val. Och akromatisk är den också. Fast betyligt billigare än Canons. Den har fått mycket fina omdömen, inte minst här på Fotosidan. Om sedan +8 dioprier är lagom beror på hur små motiv den skall användas till. Canons linser finns med +4 eller +2 dioptrier.

Vad gäller ljusstyrkan, så tänk på att närbildslinser inte "stjäl" något ljus, till skillnad mot mellanringar och makroobjektiv.

Olle

:) Det kan nog vara ett bra val. Men med +8 så borde närgränsen hamna i objektivet (och därmed göra det omöjligt att fokusera) redan vid en ganska kort brännvidd. Jag har ingen koll på när, men någonstans strax över 100mm kanske?

Det hindrar förstås inte funktionen på kortare brännvidder :)

:) Det kan nog vara ett bra val. Men med +8 så borde närgränsen hamna i objektivet (och därmed göra det omöjligt att fokusera) redan vid en ganska kort brännvidd. Jag har ingen koll på när, men någonstans strax över 100mm kanske?

Det hindrar förstås inte funktionen på kortare brännvidder :)
Nej fokus kan aldrig hamna i objektivet när man använder närbildslinser. En lins på +8 dioptrier har en brännvidd på 1000/8=125 mm. Dvs fokus hamnar 125 mm från linsen när objektivet är inställt på oändligt. Om objektivet är inställt på närgränsen blir förstås fokus betydligt närmare, men aldrig inne i objektivet.

Med mellanringar eller bälgar kan det däremot hända att man med vidvinkelobjektiv eller vissa zoomobjektiv får fokus inne i objektivet. Ytterligare en fördel med närbildslinser alltså.

Olle

Olle

Jag har haft vanliga närbildslinser och raynox linsen, jag tyckte mest om raynoxlinsen även fast det kunde va svårigheter med att fokusera rätt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar