Bo Persson
Avslutat medlemskap
Tänkte höra här,, om man fotograferar makro med 60 mm och använder ett close up filter tex 10 + vad blir effekten ? De som använder close up filter är det istället för att använda makro objektiv ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har använt försättslinser (makrolinser) med bra resultat av märket Raynox. En fördel med linser istället för mellanringar är att du slipper att blotta sensorn vid användandet. Nackdelen är att man måste blända ner rejält för att få skärpa ända ut i hörnan på bilden. Eftersom linserna ger större effekt ju längre brännvidd du har så ger de inte så stor effekt på ditt 6o makro. Jag använder ibland en Raynoxlins som heter M250 på ett 100mm makro. Utan linsen kommer jag till skala 1:1, med linsen blir det ungefär 3:1. Jag har testat lite i min blogg http://www.fotosidan.se/blogs/closeup/index.htm?date=2014-06-01 du kan kolla där om du vill.
Ja, jag vet, MFT, liten sensor och allt det där... MEN, OM-D EM-5 mk II klarar att stacka upp till 999 bilder automatiskt! Du bestämmer själv hur mycket fokus ska ändras och får ju sedan lägga ihop bilderna själv i lämplig mjukvara men som jag ser det är det enda du behöver ett bra stativ! Har inte provat själv än men det är på G!
Och ett motiv som inte rör sig förmodar jag? Sen var det väl inte en ny kameramodell frågeställaren ville ha?
Tänkte höra här,, om man fotograferar makro med 60 mm och använder ett close up filter tex 10 + vad blir effekten ? De som använder close up filter är det istället för att använda makro objektiv ?
b) försättslinser av märket Raynox.
Försättslinser, både enklare med lågt dioptrital och akromatiska med högre dioptrital, fungerar alldeles utmärkt med långa brännvidder.