Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrobilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Wild Rose

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått mina närbildslinser så jag har börjat så smått och försöka fota makrobilder. Men det var svårt, jätte svårt! Dels var linserna väldigt känsliga när man ställer in skärpan.
Tips och råd ang makrobilder mottages!

Ha en trevlig helg!

Anna

bästa tipset är träning!

Se rubrik. Makro är svårt och det krävs en hel del bilder innan det börja likna något. Låna någon bok på biblan och låt dig inspireras. En ganska bra bok om teknik är "Växtfotografering" av Ingemar Holmåsen. (Lite tråkiga bilder i och för sig, men väldigt lärorik för nybörjaren)

Träning träning och åter träning. Skärpedjupet är kort och det blir ett pilljobb.

Använd stativ när det funkar
Använd minsta bländare om du vill öka skärpedjupet.

Bästa tipset jag kan ge är att ha tålamod,mycket tålamod.
Bege dig till en glänta en daggdrypande lugn och solig morgon,rigga ditt stativ,sätt dig på en liten pall av campingmodell bland skimmrande spindelnät och daggdroppar.
Koppla ur af och utforska näromgivningen genom sökaren i lugnt tempo,efterhand du ställer skärpan på olika ställen så kommer det ena fantastiska efter det andra att läggas för dina ögon.
Har du nedbländningsknapp,använd den då och då för att få en uppfattning om skärpedjupet på olika bländare.
Se upp så du inte får kantiga reflexer från blänkande ytor,underexponera gärna lite grann för att få mustigare bilder.Glöm omgivningen och låt fantasin ta över...
mvh/gunte..

heja Gunte!

Det är inte utan att man blir inspirerad av ditt inlägg, Gunte. Får se hur tidigt man orkar upp i morgon. Fast det blir väl lite väl blåsigt för spindelnät så man får väl satsa på fåglarna som vanligt.

Tack för alla tips och råd!
Biblo borde jag natruligtvis ha tänkt på...
Gunte: Stiga upp tidigt är "No problem" så jag får se om jag prövar ditt förslag. Men jag har ju ingen digitalkamera utan kör med en vanlig "avtryckare" eftersom jag tycker det är roligt att titta i album och så....

Tack än en gång!
/Anna

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar