Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Tamrons nya verkar väldigt intressant för den som eftersträvar ordenligt skärpesläpp (mkt kort skärpedjup och mjuk oskärpa i de ofokuserade delarna av bilden). Det har ju blivit populart att "stacka" bilder digitalt, pga det omvända, dvs att man eftersträvar ett större skärpedjup, så det reella behovet av ett makroobjektiv med maxbländare 2.0 är kanske begränsat (om än lockande...) Det är svårt att ge några råd utan att veta vad du tänkt dig att fota. Själv har jag fotat med 60mm på FF-kamera och 55mm och 105mm på FF- och DX-kamera, samt diverse mellanringar och teleconverters och allt har sina fördelar och begränsningar. Låt ditt motivområde och dina övriga utrustning utgöra ramarna för ditt beslut. Sen kan du fråga vidare om "bästa val" vad gäller specifik brännvidd, close-upfilter kontra mellanringar, osv.

P.S. såg i din portfölj att det mest handlat om blommor såhär långt, och då behöver du inte fästa lika stor vikt vid brännvidden som om du fotar skygga småkryp (längre brännvidder brukar betyda större hål i plånboken, själv har jag fått ett habegär efter Sigmas 180mm f/2.8-macro...) D.S.

Sent omsider, tack för ditt svar. Jag har ägnat tid åt att läsa på lite om diverse objektiv. Har kikat lite extra på följande, kan något av dem rekommenderas? Tänker fotografera växter och kanske nåt kryp om jag hinner med ;-)

Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D
Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Nikons har jag dock inte läst så många lyriska kommentarer om som jag gjort om t.ex. tokinas... Och runt 100mm verkar vara där jag bör hålla mig, om jag fattat rätt.
Hm. Råd tas tacksamt emot...

Nikon 105

finns i många varianter den senaste 2.8 VR brukar finns beggad för runt 5000 Kr
Jag är nöjd med mitt!
MVH Joachim

Ja, Nikon 105 ja, har jag också läst mycket om, men vill minnas att det tyvärr är utanför min prisklass.... ca 4000 är min smärtgräns.

Ja, själv har jag Nikons 105:a med VR och den är svinbra på allt. Jag har slutat med att köpa tredjepartsgrejor, för de håller sällan måttet.
Som Tamrons 90 mm, det är ett ruskigt skarpt objektiv, lika bra som Nikon105:an, men det känns som det ska falla isär i småbitar när man använder det, ganska sopig byggkvalitet m.a.o.
Så, mitt råd är att titta på Nikongrejor. Köp 105:an om du vill ha ett bekvämt arbetsavstånd till småsaker som insekter.
Köp 85:an eller 60:an om det är lite större grejor som skall fotas, typ produktfoto av mellanstora saker (handväskor, uppstoppade ekorrar, lådkameror m.m.) fast egentligen är det onödigt att ha ett micro till sådant, det funkar oftast lika bra med t.ex. ett fast 50 mm.

Sent omsider, tack för ditt svar. Jag har ägnat tid åt att läsa på lite om diverse objektiv. Har kikat lite extra på följande, kan något av dem rekommenderas? Tänker fotografera växter och kanske nåt kryp om jag hinner med ;-)

Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D
Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Nikons har jag dock inte läst så många lyriska kommentarer om som jag gjort om t.ex. tokinas... Och runt 100mm verkar vara där jag bör hålla mig, om jag fattat rätt.
Hm. Råd tas tacksamt emot...

Jag tror inte att du kan hitta några dåliga makro-objektiv, faktiskt! Hantering och AF-snabbhet kanske skiljer, men inte så mycket mer.

Själv använder jag det Tokina du har i listan ovan och är helt nöjd. Du kan gott köpa begagnat om du vill, de flesta har nog inte varit väskans mest använda.

Per.

Jag brukar alltid rekommendera Sigmas 70 F/2.8 för macro som är ett prisbelönat macroobjektiv med högsta skärpa.
Är i ungefär samma prisklass som Tamrons Sp 90 om du haft mer pengar så hade jag reommenderat en längre brännvid så man kommer längre ifrån objektet ex. levande kryp som lätt blir skraja och ger sig iväg.
Då faller lotten på Sigmas 150 eller 180 som är otroligt trevliga för just ändamålet.

Mvh. /LEE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar