Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro till Sony Nex 5N

Produkter
(logga in för att koppla)

soffis

Medlem
Jag har en Sony Nex 5N och funderar på att köpa ett makro objektiv till denna.

Jag såg en tidigare tråd som diskuterade 2 av de 4 objektiv jag funderar på, Tamron AF 90/2,8 SP Di Macro 1:1 VC USD och Canons EF 100/2,8L Macro IS USM. Där var slutsatsen att köra på Canon. I Fotosidans Magasin förra numret stod det rätt så bra om Tamron också.

Antar jag rätt om Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro for Canon, inte ens mäta sig med dessa två? Priset på Sigma ligger 1000kr under tamron och 2000kr under Canon. Sen har jag även tittat på Nikon Nikkor AF-S DX 85/3,5 G ED Micro VR som är ännu billigare.

Eftersom jag har en sony nex och detta blir mitt första icke E mount objektiv så en adapter måste även köpas (om Sony inte kommer med ett liknande makro objektiv inom närmsta månaderna med E mount). Därför har jag med ett Nikon objektiv också.

Vad rekommenderar ni för Makro objektiv till min Sony Nex? Jag har så svårt att hitta skillnaderna mellan dem fast jag försöker läsa och jämföra dem. Sonys egna E 30/3,5 Macro tycker jag har för kort brännvidd. Ska användas av en nybörjare för naturfotografering av blommor och pistiller etc.
 
I och med att du ändå måste köra manuell fokusering med en adapter kan det vara värt att kolla efter exempelvis manuella Nikongluggar som 55/2,8 eller 105/2,8.
 
För makrofoto tycker jag det oftast är enklast att fokusera genom att flytta kameran i stället för att vrida på fokuseringsringen. Med focus peaking aktiverat i din Nex är det också lätt att se var skärpan ligger, så manuell fokusering är inget större problem :)
 
Ok tack, vad bra då kanske adaptern inte behöver kosta så mycket. Jag har missat focus peaking funktionen, så den ska jag hem och lära mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.