Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Diaduplikator?
- Trådstartare Graylingman
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Trodde inte den längre ringen var tillräckligt lång för att användas med aps-c. Men det är väl bara att prova. I värsta fall går det säkert att mickla ihop en förlängning.
Jag har ES-1 och trodde att ES-2:an hade samma maxlängd.
Jag förstår faktiskt fortfarande inte ditt inlägg. Huruvida objektivet kan fokusera har inte med sensorstorleken att göra. Däremot kan diat/negativet bli beskuret och det var ju det som Lars också konstaterade, men åtminstone med hans diaramar var det inte så fasligt mycket. Då tänkte jag att det kanske skulle gå med fel, dvs längre, ring till AF-S 60/2,8G på APS-C. Sitter man från start så är dock 40-makrot till DX/APS-C långt mycket billigare, så det är ju ingen idé att hålla på med sådant om man inte av andra skäl har ett av 60-makrona.
Graylingman
Aktiv medlem
Alltså detta med step-up och step-down...
Jag mailade Scandinavianphoto och en av deras säljare skickar mig en länk till en step-up-ring.
Men det måste väl ändå vara fel? Det är väl en step-down-ring jag behöver??
nabbor
Aktiv medlem
Blev det någon diaduplikator Graylingman? Jag är också sugen på att digitalisera dia men har inte bestämt om jag ska satsa på duplikator (Kaiser?) eller köra med ljusbord och stativ.
Graylingman
Aktiv medlem
Blev det någon diaduplikator Graylingman? Jag är också sugen på att digitalisera dia men har inte bestämt om jag ska satsa på duplikator (Kaiser?) eller köra med ljusbord och stativ.
Jo det blev en så småningom. Det var lång leveranstid. Jag har kört igenom ett gäng men det vara inte så enkelt som jag trodde och hoppades. Jag satte kamera med makroobjektiv på stativ riktat mot en vit dörr som jag riktade en blixt mot. Jag tyckte det var svårt att sätta skärpan trots att jag använde live-view. Det finns säkert smartare set-ups. Kan iofs vara så att de gamla diabilderna inte på långa vägar håller samma kvalitet som mina nyare digitala bilder. Duplikatorn känns inte helt stabil heller.
(Om du vill och kan vänta så kan jag ta med den till Säker Norr. Om det blir nåt.)
Bilagor
nabbor
Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Då avvaktar jag med eventuell investering. Trist om den inte ens känns stabil. Det är ju ganska mycket pengar för en ganska simpel konstruktion...
Jag kanske gör ett test med stativ och ljusbord så länge, krångligare men billigare
Det ligger nog mycket i det du skriver att de gamla diorna, som var så bra då, på något sätt inte känns lika bra idag. Vi har blivit vana av skyhög bildkvalite.
Jag kanske gör ett test med stativ och ljusbord så länge, krångligare men billigare
Det ligger nog mycket i det du skriver att de gamla diorna, som var så bra då, på något sätt inte känns lika bra idag. Vi har blivit vana av skyhög bildkvalite.
JanAlex
Medlem
Jag är slutfasen av digitaliseringen av dia och svartvitt. Jag följer det mesta som skrivs om ämnet för att jag hela tiden undrar om det finns något bättre sätt att göra det på. Orsaken är att bildkvalitén ofta är ganska vissen och inte motsvaras av förväntningarna. Jag har använt några olika metoder och har nu uppfattningen att det inte spelar så stor roll hur man gör. Jag landar i insikten att det handlar om minnesbilder och det viktigaste är att arbetet blir gjort. De riktigt tekniskt bra bilderna får jag göra med modern kamera. Min huvudmetod har varit DSLR + macro mest p.g.a. upplevd snabbhet. Stabil uppsättning av utrustningen underlättar.