Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Glottis

Aktiv medlem
Jag köpte för någon vecka sedan min första "riktiga" digitalkamera. Det vart en D70 med "sigma paketet"(18-50 och 55-200). Det verkar finnas en hel del åsikter om dessa objektiv men jag som är nybörjare på det här med foto tycker att bilderna blir jättebra. Men nu till min fråga:

Jag har funderingar på att vid nästa lön köpa ett makro objektiv till min D70.

Vilket är att föredra?
Vilket är ett bra "nybörjar" makro objektiv?
Finns det något vettigt att köpa begagnat?
Finns det nått annat man bör tänka på?

Glottis skrev:
Jag köpte för någon vecka sedan min första "riktiga" digitalkamera. Det vart en D70 med "sigma paketet"(18-50 och 55-200). Det verkar finnas en hel del åsikter om dessa objektiv men jag som är nybörjare på det här med foto tycker att bilderna blir jättebra. Men nu till min fråga:

Jag har funderingar på att vid nästa lön köpa ett makro objektiv till min D70.

Vilket är att föredra?
Vilket är ett bra "nybörjar" makro objektiv?
Finns det något vettigt att köpa begagnat?
Finns det nått annat man bör tänka på?

Ska du nu köpa på dig fler obejktiv vill jag rekomendera att du köper kvalitet som du inte kommer att byta ut inom kort.
Det blir ganska dyrt att göra så.

När du köpt ett macroobjektiv så komemr du att inse skillnaden mellan dina andra sigmaobjektiv och ett "kvalitetsobjektiv". Sedan kommer köpbegäret som hos dom flesta brukar sluta med att dom byter upp sig och låter Sigmakitobjektiven stanna hemma när du ger dig ut och fotar.

För macro rekomenderar jag Sigma 105 f/2.8 EX DG macro.
Ett alternativ är Tamron 90mm Macro.
Båda kostar dryga 4000kr om jag minns rätt och dom är likvärdiga optiskt men jag tycker att Sigman har lite högre byggkvalitet men det ser du inte på bilderna.

Sök på forumet så hittar du massor med trådar om dessa objektiv.

Det finns nog eg inte "nybörjar"-objektiv vad gäller makro.
Det finns ju billiga alternativ som Cosina 100/3.5 som är bra optiskt med är väldigt plastigt, fast har man råd tycker jag man ska köpa "ordentligt" med en gång.

Jag tycker att runt 100mm är rätt lagom som "allround" makro. Hyfsat lätt och smidigt, inte allt för dyrt, men ger fortfarande hyggligt arbetsavstånd.

Själv har jag Tamrons 90mm makro och är otroligt nöjd. Det enda negativa med det är väl att det inte går att skylla på objektivet om bilderna blir skräp.
Aningen skarpare än Sigmas 105mm, men jag valde det främst för dess bättre bokeh.

Här är en liten jämförelse mellan olika makroobjektiv:
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.html

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto