Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro, som lägst 2:1!!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hej!


Jag undrar vad för utrustning ni rekommenderar om man som minst vill ha förstoringsgrad 2:1 vid makrofotografering?
--- De makroobjektiv som passar till Nikon i nutid klarar ju bara av att avge maximala förstoringen 1:1.

Det jag har i nutid:

* Nikon D800E

* 14 - 24 mm
* 24 - 70 mm
* 70 - 200 mm

* 2x TCE-konvertor
* Kenkos 3-delade mellanringssats
* SB-910-blixt.
* MB-D12.

* Hama-stativ
* Fjärrutlösare

*** *** *** ***
--- Nikon själva rekommenderar PB6-bälgen men t.ex. Scandinavian Photo säljer ju andra bälgar också för Nikon.

--- Raynox MSN-202 har jag också fått rekommenderat, men däremot MSN-505 har jag blivit avrådd ifrån. Dock så misstänker jag att inget av mina nuvarande objektiv passar med Raynox-linser då filteridameterna på mina objektiv är för långt.

--- Bakvänt-objektiv har jag också hört bidrar till hög förstroingsgrad. En kombination av två olika objektiv. Först ett framåt och sedan ett bakvänt framför det.

*** *** *** ***
---
Jag har funderat en del på Sigma 180mm med f2,8. Men som sagt, det ger inte större avbildningsskala än 1:1 och sedan kostar det ca: 15 000 SEK och väger en del, d.v.s. 1,64 kg.

---
Jag tänker att för 15 000 SEK eller lägre kan man få till annan bra utrustning som faktiskt ger en göre avbildningsskala än 1:1, d.v.s. minst 2:1.

---
Kan man med hjälp av "rätt" objektiv vilket det nu må vara tillsammans med den mellanringssats jag redan har uppnå en högra förstoring än 1:1. Vilket objektiv rekommenderas då? Misstänker att det ska vara något med lägre F-värde än 2,8 som t.ex. 1,4 eller nå´t.


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
Ps. Trist att konvertor saknas för att använda Canon MP-E 65mm på ett Nikon. Ds.
 
Om din 2x TC passar till nikon 105/2,8 eller 60/2,8 så tror jag du kan nå 2:1

Om du använder din mellanringsats som troligen är runt 60mm på Nikons 60/2,8 så ger det 1:1 extra till de redan 1:1 objektivet har, dvs 2:1. Detta har jag testat själv

Tänk också på att 1:1 på FF är inte samma som 1:1 på DX.

Har som sagt testar 2:1 på mitt 60mm och det är riktigt svårt att sätta skärpan, i alla fall handhållet.

Med en D800 så tror jag att de bästa o flesta bilder får du om du backar lite, får lite skärpedjup och beskär, pixlar har du ju gott om. Du når lätt 2:1 med cropp.
 
Med 2xTc och ett 1:1 objektiv får du 2:1 även om kvalitén blir lite lidande som alltid med TC.
Mellanringar fungerar oxå MP-e65 är ju ett 65mm objektiv med "inbyggd" bälg så att säga"

jag har tagit bilder med både 100 och 180mm makro och 2x converter.
 
Gav ca 500kr för min rigg som ger skala 5,5:1.
Köpte begagnat förstoringsobjektiv (Scheider Componon-S 50mm f/2.8) och en M42 bälg som kan sträckas ut till 290mm, en M42 adapter till kameran och en släde som används för att flytta hela riggen fram och tillbaka. (Bild finns här ett kort tag: http://oi47.tinypic.com/atefs.jpg )

Här kommer en testbild jag tog på lite mossa (66st stackade bilder).
http://farm8.staticflickr.com/7039/6856996387_c037c5c3bc_b.jpg

Med denna rigg får jag förstoringsskala från ca 1:1 till 5.5:1 och priset är nog rätt svårslaget.

Generell information:

Vad som också är att tänka på är att man förlorar otroligt mycket ljus ju mer man förstorar upp det man fotograferar så blixt(ar) är att rekommendera, samt stark ficklampa så att du i LiveView eller sökare kan se vad du håller på med.

En annan sak att tänka på är att skärpedjupet blir väldigt, väldigt litet och vill du få djup i dina bilder så krävs det stackning.

Det krävs också ett väldigt stabilt stativ och kulled för att minsta lilla ändring i läge så har du tappat det du höll på att fotografera.
 
Var inköptes detta?

Gav ca 500kr för min rigg som ger skala 5,5:1.
Köpte begagnat förstoringsobjektiv (Scheider Componon-S 50mm f/2.8) och en M42 bälg som kan sträckas ut till 290mm, en M42 adapter till kameran och en släde som används för att flytta hela riggen fram och tillbaka. (Bild finns här ett kort tag: http://oi47.tinypic.com/atefs.jpg )

Här kommer en testbild jag tog på lite mossa (66st stackade bilder).
http://farm8.staticflickr.com/7039/6856996387_c037c5c3bc_b.jpg

Med denna rigg får jag förstoringsskala från ca 1:1 till 5.5:1 och priset är nog rätt svårslaget.

Generell information:

Vad som också är att tänka på är att man förlorar otroligt mycket ljus ju mer man förstorar upp det man fotograferar så blixt(ar) är att rekommendera, samt stark ficklampa så att du i LiveView eller sökare kan se vad du håller på med.

En annan sak att tänka på är att skärpedjupet blir väldigt, väldigt litet och vill du få djup i dina bilder så krävs det stackning.

Det krävs också ett väldigt stabilt stativ och kulled för att minsta lilla ändring i läge så har du tappat det du höll på att fotografera.


Hej!

Var inköptes detta eller vart kan man köpa motsvarande? :)
Bilden du visade var mycket fin :).

Stacking är ju intressant. Har hört gått om "Zerene stacker" eller vad programmet nu heter.
5,5:1, väldigt nice det :)


MVH Alexander T !!
 
Var inköptes detta eller vart kan man köpa motsvarande? :)
Stacking är ju intressant. Har hört gått om "Zerene stacker" eller vad programmet nu heter.

Delarna går att hitta begagnade på t.ex. eBay.
Nytillverkade är dem rätt dyra, men de saker jag använder är minst 20 år gamla (bälgen är t.ex. från USSR) och utrustning dyker upp ibland billigt på eBay.

Vill man hitta utrustning som funkar bra för makro föreslår jag att man kolla på makrofokus.se:s information om detta vad för billig (och bra) utrustning man kan använda. ( http://makrofokus.se/blogg/2011/12/29/alternativa-makroobjektiv.html )

Angående program för stacking så kan CombineZP vara ett alternativ då det är gratis.
 
Mellanringar, extender och försättslins fungerar med makro-objektiv. Mellanringar har större effekt ju kortare brännvidden är, och försättslinser har större effekt ju längre brännvidden blir.

Du kan med fördel även på ett Nikon-objektiv använda Canons försättslins 250/500D; man skruvar den i filtergängan. Den har mycket hög kvalitet och på ett bra makro-objektiv blir skärpeförlusten pga av försättslinsen mycket liten. Jag kan varmt rekommendera den och detta trots sitt relativt höga pris.

Jag har tidigare testat med olika kombinationer på Sigma EX 150 f2.8 EX (utan OS) med hjälp av en måttstock, och mätt minsta fokusavstånd till ett motiv i änden på måttstocken. Jag tog en bild på en linjal, och jämförde med hur många millimetrar som fick plats på sensorn i breddled jämfört med sensorns verkliga bredd (22,5mm). Resultat (mätvärdena är ungefärliga):

Normal
Max: Oändligt Min: 19,0 cm Avbildning: 22,5 mm Skala: 1,00

12 mm mellanring:
Max: ~2,8 m Min: 18,5 cm Avbildning: 18,5 mm Skala: 1,22

20 mm mellanring:
Max: ~1,6 m Min: 18,0 cm Avbildning: 17,5 mm Skala: 1,29

36 mm mellanring:
Max: 78 cm Min: 17,5 cm Avbildning: 15,0 mm Skala: 1,50

12+20+36 mm mellanringar:
Max: 44 cm Min: 16,5 cm Avbildning: 11,5 mm Skala: 1,96

500D försättslins:
Max: 57 cm Min: 14,5 cm Avbildning: 16,0 mm Skala: 1,41

500D försättslins + 12+20+36 mellanringar:
Max: 24,5 cm Min: 13,0 cm Avbildning: 8,5 mm Skala: 2,65

"Max" och "Min" anger kortast och längsta fokusavstånd från främre linsen till motivet. "Avbildning" anger det bredaste föremål som fyller hela bilden i breddled vid närgränsen, och "Skala" anger beräknad avbildningsskala, dvs 22,5/Avbildningen.

Med annan brännvidd på objektivet blir det andra värden.

Notera att om man dubblar avbildningsskalan så minskas ljusmängden till sensorn med 75% vilket fyrdubblar exponeringstiden.

/Björn
 
Ett litet tips om hur du räknar ut förstoringsgraden ifall du vill experimentera med två motställda objektiv.

Ifall du använder t.ex. ett 135 mm objektiv på kameran och ett 50 mm framför detta, så blir förstoringsgraden 135 / 50 = 2,7:1 om båda objektiven är inställda på oändligt. Det främre objektivet ska ha fullt öppen bländare hela tiden.


Hej!
Ps. Trist att konvertor saknas för att använda Canon MP-E 65mm på ett Nikon. Ds.
Kan väl bara som "fotoallmänbildning" nämna att Minolta också har tillverkat ett objektiv som klarar mer än 1:1 gånger makro. Kostar begagnat ungefär lika mycket som vad MP-E 65 makrot kostar nytt, men de som jämfört dessa båda säger att detta är motiverat...

Tyvärr kan du inte heller använda Minolta-makrot på din Nikon. Passar bara till Minolta AF eller Sony Alpha hus (eller NEX-kameror förstås, och antagligen också på m4/3-kameror, även om de senare ger lite mindre rättvisa åt detta objektiv pga sina mindre sensorer).
.
 
Förstoringsobjektiv!

Jag använder också ett Schneider Componon-S 50 mm (det "bästa" man kan ha!), men det skall monteras bakvänt för bästa skärpa.
Köpt på Tradera för "en spottstyver"!

Här sist i tråden finns bilder på mitt arrangemang:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=141262&highlight=Makrosl%E4de&page=2


Den här bilden gjorde jag i dag, dock bara med en 21 mm mellanring+ monteringsringen för optiken:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2707434&target=_blank
 
Nikons motsvarighet till MP-E65 är väl makro-Nikkor 65/4,5 men om förstod det rätt så har den inte F-bajonett
 
Är man intresserad av extrem-makro så bör en bälg vara en av de bästa investeringar man kan göra. Det blir så mycket enklare att styra komponeringen med en bälg på en släde. Utdraget på bälgen styr förstoringsgraden, och med släden flyttar du kameran i djupled för att justera fokus.

Jag tycker det bästa valet är att försöka skaffa en bälg med samma fattning som kameran, för då kan man kan man använda samma objektiv på kamera och bälg. Dock kan det krävas bländarring på objektiv för att det ska fungera på en helmanuell bälg.

Det borde gå att hitta begagnade bälgar till nikons fattning för inte allt för hög kostnad. Adaptrar till förstoringsoptik bör inte heller vara så svåra att hitta till nikon.
 
Hur beräknar man förstoringsgrad?

Hej!


Hur beräknar man förstoringsgrad vid macrofotografering?

---
Med den utrustning jag har nu har jag använt följande (väger en del) utrustning vid macro för att inte behöva komma så nära flygande insekter.

--- ---
* TCE 2x-konvertor
* Alla tre delar på Kenkos mellanringssats. (12+20+36 = 68mm)
* 70-200mm (ej macro)
*-*- Hur hög blir förstoringsgraden egentligen vid brännvidden på 200mm på objektivet, vilket blir 400mm med konvertorn på?

--- ---
* Sigmas nya 180mm (1:1 macro)
* 68 mm mellanringar
*-*- Hur hög blir förstoringsgraden?

--- ---
Kan man på något sätt beräkna om antalet dioptrier till optisk förstoring?
T.ex. Raynox-produkter beskriver sin förstoring i dioptrier.


MVH Alexander T !!
 
Hur beräknar man förstoringsgrad vid macrofotografering?

Jag brukar göra så här:

- Ta reda på hur bred sensorn är på din kamera (se tillverkarens hemsida under "specifikationer" eller liknande)

- Montera kameran på ett stativ och välj manuellt fokus på objektivet.

- Ställ objektivets fokus på max närgäns.

- Placera en linjal på närgänsen, d v s det avstånd där den är som skarpast.

- Ta en bild på linjalens skala (i landskapsformat).

- Titta på bilden och räkna på mm-strecken hur många mm du fick med i breddled.

- Dividera sensorbredden i mm med antal avbildade mm så får du avbildningsskalan. T ex om sensorn är 36 mm bred, och det avbildats 18 mm i breddled, så har man uppnått 36/18 = 2,0 d v s 2:1.

Förfarandet kan upprepas med olika kombinationer av objektiv, mellanringar, extender, försättslins, bälgutdrag etc.
 
När du kör med så stor förstoring som under 1:1 bör du alltid köra med ett stativ, ett riktigt stabilt stativ, men viktigare är nog ändå kulleden.
Jag har själv ett Manfrotto 488RC2 och denna är på gränsen till användbar då kulleden sviktar lite när man släpper kamerahuset med handen. Detta går att komma runt genom att kompensera för felet och spänna om kulleden, men hade jag fotograferat mycket makro hade jag definitivt investerat i en mycket stabilare kulled.
Skärpedjupet kan du nog inte få mer än till några tiondelar av en millimeter och minsta rörelse fram/tillbaka gör att ditt objekt inte hamnar i fokus, samt minsta rörelse i övriga riktningar gör att du missar ditt objekt.

Angående bälgen i länken så är denna bälg helt manuell och är inte lämplig till objektiv utan mekanisk bländare, eftersom objektiven då kommer stå med fullt öppen bländare hela tiden.

Vad jag kan se så är inte heller PB6E utrustad med kontakter vilket gör att ovanstående även gäller för denna, dvs borde inte vara lämplig för objektiv med elektroniskt styrd bländare.
 
Hej!

Finns det fler bälgar utöver dessa som rekommenderas?
Hur lätt/svårt är det hantera bälgfotohandhållet? Måste man ha nå´t speciellt stativ också för bälgfoto?
MVH Alexander T !!

Här är samma bälg, hos en liten, men mycket seriös handlare.

http://cms.kreativfotografi.se/inde...ategory_id=29&option=com_virtuemart&Itemid=26

Du bör komplettera med en "Makrosläde", därför att det är omöjligt attt ställa skärpa med bälgen, när man kommer i högre avbildningsskalor. Då flyttar man i stället kameran med hjälp av släden.
 
Som ett alternativ kanske följande kan vara något från eBay. Vet dock inte hur bra kvaliteten är på dem men priset är ju trevligare och det ser ut att vara precis samma bälg som föregående person visat fast direkt från Kina för mindre än halva priset:

Billig bälg
Billig släde
 
Det är besvärligt att hantera en bälg på fri hand. Skärpedjupet blir väldigt tunt, så man darrar ofta utanför detta när man trycker av. Om ma nu ens lyckas att hålla skärpeläget medan man håller kameran still...

Stativ (gärna ett kort makrostativ) är det normala vid makrofotografering. Det underlättar VÄLDIGT. Men då måste du ha en bälg med dubbla skenpar, eftersom den enda möjligheten du har att fokusera när du kommer i närheten av 1:1 är att förflytta hela kamera/bälg/objektiv-kombinationen fram och tillbaka.

Den bälg du länkar till är således inte lämplig vid användning av stativ. Möjligen att det kan finnas någon extern rail av något slag som du kan sätta mellan enkelbälgen och stativhuvudet. Dessutom verkar den inte ha några kontakter heller, vilket gör att du behöver ha äldre objektiv med yttre bländarinställningsring.


Edit Såg nu att det fanns en sida 2 här i tråden också där flera andra redan svarat.
.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar