Annons

Makro: Sigma 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet en som ska till USA och jag är lite intresserad av ett makroobjektiv till min K10D.
Sigma har ett 50mm/2,8 som kostar ~3000 kr i Sverige, men på www.bhphotovideo.com finns det för strax under 2000 kr.
Det låter onekligen som ett bra köp. Är det det?
Hur står det sig i jämförelse med Pentax 50mm/2,8-makro, eller andra? Sigman kostar ca. en tusenlapp mindre än Pentaxen, det är en del.

/John
 
Jag tror inte att det ska vara något problem, fast egentligen vet jag inte alls. Men 50 mm är en bra brännvidd eftersom jag kan fota inomhus med det, och det blir lättare att handhålla. Köper jag ett med brännvidd runt 100mm så blir det så svårt inomhus.
 
Glöm inte skatten!

Glöm inte att räkna med skatten!
Man får betala ca 10% i skatt, vilket läggs på priset i kassan.
 
Ja, 8 %. Så objektivet skulle kosta $290, vilket blir 2100 kr. Klart överkomligt ändå.
 
Jag hade Sigmas 50 till Canon 350D under nästan två år, och kan bara säga att jag var väldigt nöjd med det! Bra brännvidd! Nu när jag har bytt till Pentax K10D så köpte jag Pentax 100mm macro, och kan egentligen inte se någon kvalitetsskillnad. Däremot kan jag ju stå litet längre bort från motivet, men å andra sidan märker jag ju av darrhäntheten betydligt tydligare...
 
jag har själv och skulle alla dagar i veckan rekommendera tamron 90mm macro.

Supernice brännvidd för porträtt och 50mm är för övrigt inte alls nån vidare inomhus-brännvidd på en DSLR.
 
Jaha, så det är ingen jätteskillnad på Sigmas och Pentax makron till Pentax fördel? :)
Det är väldigt mycket billigare med Sigmat, så om det inte finns någon riktig nackdel med det så tror jag nog att det blir det. Om jag ska ha ett makro, vill säga, jag behöver ju också ett tele :/

Prisskillnaden är stor även mellan Tamronobjektivet och Sigmat, till och med större. Jag har ett Pentax-A 50mm/2,0 som funkat helt okej inomhus, så länge man inte behöver ha någon överblick över rum. Så det klarar jag nog.
 
Är det någon som har provat objektiv med så kallat fuskmakro? Det är ju inte jämförbart, men man kanske kommer hyfsat nära ett riktigt makroobjektiv ändå, eller vad anser ni som har provat? Jag tänker mest på Sigma 70-300 APO.
 
I och med att 50mm macro på en APS-C digital motsvarar ett 75mm macro på 35mm film, så tycker jag nog att 50mm macro är väldigt användbart. Man behöver inte komma lika nära som med ett 35mm macro (som motsvarar ung 50mm macro på 35mm film).

Funktionsmässigt så saknar Sigma 50 Macro Pentax QuickShift, och nog tycker jag QuickShift är synnerligen väl lämpat på ett macroobjektiv där man verkligen ofta önskar sig smidig manuell fokusering på ett enkelt sätt. Ju närmare du kommer motivet, desto kortare skärpedjup. Ofta när man kör macro så kör man manuell finjustering av fokus, för att verkligen få rätt i fokus och rätt ur-fokus. Sedan om denna extra finess är värt 1 000 kr i prisskillnad är upp till var och en att bedöma...

Skärpemässigt så ligger D FA 50 Macrot bättre till än Sigmas, men skillnaden är liten och - återigen - huruvida skillnaden är värd 1 000 kr... ja, upp till var och en att bedöma.

Fuskmacro... macro-zoomar brukar ge som bäst 1:3 avbildning. Största nackdelen är att de är oskarpa jämfört med ett riktigt macro. Macroobjektiv är gjorda för att ge bäst skärpa från nära till oändligt, de andra objektiven presterar bäst från medelavstånd till oändligt (ofta allra bäst på oändligt). Ju närmare man kommer med "fusk macros", desto mer sjunker skärpan och krispigheten i bilden.

Visst kan man fortfarande få ett bra resultat, men det är - enligt mig - ingen ersättning till ett riktigt macro.

Hälsar
R
 
Quickshift kan jag nog leva utan - att smälla om kameran från AF till MF är inte någon stor affär, knappen sitter så fint till :)
Då värdesätter jag skärpa mer, fast säger du att skillnaden är liten så är den, ja, liten, och som student håller jag nog mig hellre till lågprisalternativet.

Nej, ett sådant och ett Samsung 50-200 någon gång så är jag lycklig. Jag gillar inte kompromisser, och fuskmakro är väl inte någon kanongrej.

Jag är ganska ny på foto, och jag är inte alls säker på vad jag gillar för motiv. Jag gillar visseligen detaljer och ytterligheter, men vem vet hur bra eller mycket eller hur jag kommer att gilla att makrofotografera.
Fast det är inga problem att sälja Pentaxobjektiv nu, antar jag? Det är ganska tomt på begagnatmarknaden, så köper jag det för lite drygt 2000 kr kan jag säkert få tillbaka dem vid eventuell försäljning, eftersom det kostar 3000 kr i Sverige, eller hur?
 
Det är inget problem att sälja Pentax originalobjektiv på begagnatmarknaden idag, men tredjepartstillverkares objektiv har ett betydligt lägre andrahandsvärde. Sigma har fortfarande långt ifrån det bästa ryktet...

Hälsar
R
 
Jo, jag var lite otydlig där, fast jag menade objektiv med Pentax-fattning, vilket du tydligen förstod.

Jag kollade lite på marknaden och det verkade inte som att de låg så värst lågt ändå. Pentax har nog ännu bättre värde, men jag satsar nog på Sigmat om det blir något av dem.
 
Kolla så att du får ett bra exemplar om du köper sigman.

Jag köpte nyligen just sigma 50mm till jobbet.

Första exemplaret var väldigt mjukt i övre och högra delen av bilden.

Andra exet som vi fick i utbyte såg ut som om det var hopsnickrat av en apa. Det skramlade och allting var skevt. Det gick knappt att vrida på fokuseringsringen, men värst av allt var att bajonetten var så sned att det inte gick att montera objektivet på en kamera.

Tredje exemplaret är fortfarande lite mjukt i ena hörnet, men nu har vi resignerat och bestämt oss för att leva med det.
 
Det låter inte alls bra. Om jag låter den jag känner köpa ett i New York är det omöjligt att kolla hur det är i förväg, och inte kan jag lämna tillbaka det heller eftersom det är köpt på fel kontinent. Och jag antar att Sigma inte har världsgaranti, eller?
 
Men de har tydligen internationell garanti!
Petal-type Lens Hood, Front & Rear Lens Caps, 4-Year USA Warranty, 1-Year International Warranty
http://www.adorama.com/SG5028DPXAF.html#ProductReviews
Så då borde jag kunna få det bytt om jag får ett dålig ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.