Annons

Makro och telezoom till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

pclenad

Medlem
Hej!
Jag åker till New York och tänkte passa på att titta på objektiv till min Nikon D90. Vill ha ett makro och ett telezoom. Jag tycker att det roligt att ta närbilder på blommor och liknande. Det enda objektiv jag har nu är 18-105 mm och det räcker inte till för mina önskemål.

Är det någon som har tips på bra makro resp telezoom. Vad är viktigt att tänka på?
 
Senast ändrad:
Titta på Nikkor 105/2.8, 85/3,5, Sigma 150/2,8, Tamron 90/2,8

Runt 90 eller mer är bra för att få ett lämpligt arbetsavstånd så man inte skrämmer insekter. Sigma 150 är skarpt och bra, men kanske lite tungt. Tamron 90 är väldigt populärt problemet är att det inte har internfokus så det blir dubbelt så långt vid 1:1 fotografering vilket reducerar arbetsavståndet. Nikons 105 och 85 är bra och har VR.

Telezoom, hur stort ska det vara? föreslår Nikons 70-300VR eller Sigma 120-400
 
Big Apple är trevligt! B&H Photo är häftigt, men kanske inte alltid billigast.

Vad gäller makro kan du nästan inte välja fel. Du måste bara välja en lämplig brännvidd. De som tar bilder på levande djur säger att man bör ha 150-200mm, andra motiv klarar sig med mindre. Jag har 100mm och trivs bra med det. Det lär inte finnas några dåliga makroobjektiv.

Telezoom finns dock hela skalan, från nästan skräp till ljusstarka och knivskarpa jättezoomar. Låt ekonomin avgöra. Budget kan väl vara Nikon 55-200 VR (men det finns ännu billigare), lite bättre är Nikon 70-300 VR och dyrare någon 2.8-zoom. Men även budgetzoom från Nikon är skarpt för de flesta.

Lycka till!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.