Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_g

Medlem
Hej!

Jag har en fråga angående makroobjektiv. Idag har jag ett normalobjektiv med makro-funktion. Funderar på om man skulle investera i ett makroobjektiv men vill veta om det är värt pengarna... Är en nybörjar inom detta med foto än så länge :eek:)

Vad blir skillnaden med att skaffa ett riktigt makroobjektiv mot att använda det jag har. Är det någon förutom att närgränsen väl blir mindre?
 
Hej!
Jag kan inte ge dig något svar eftersom jag sitter precis som du - nybörjare med en försiktig nyfikenhet inför makroalternativen. Så jag kommer att följa svaren på din fråga med intresse.

MEN - jag funder på ett alternativ dock. Till väsentligt lägre kostnad kan man skaffa en eller flera försättslinser till sin normaloptik, som skall ge på ett ungefär samma effekt som en hel glugg. Kostnad vad jag förstår ca 800 - 1 700 beroende av diameter.
 
Ett riktigt makroobjektiv är så mycket bättre än "fuskmakro"! Bättre ljusinsläpp, inga färgfel snyggare oskärpa, och framför allt bättre skärpa. Bättre på det mesta mao. Dessutom så får man en bra porträttglugg på köpet.
Försättslinser minskar iofs inte ljusinsläppet men ger klart oskarpa hörn och även en hel del färgfel.
 
motalarolf skrev:
...MEN - jag funder på ett alternativ dock. Till väsentligt lägre kostnad kan man skaffa en eller flera försättslinser till sin normaloptik, som skall ge på ett ungefär samma effekt som en hel glugg. Kostnad vad jag förstår ca 800 - 1 700 beroende av diameter.
Inget alternativ - egentligen. Bra närbildslinser kostar skjortan och för tre sådan är kostnaden för ett bra makro passerat.

Satsa i så fall hellre på mellanringar och ett ljuststarkt 28 el. 35 mm.

Det finns _massor_ med trådar om detta på fs.se.
 
Med mellanringar och ett vidvinkligt objektiv får du vara ganska nära objektet. Inte blir det så billigt heller om du skall köpa nytt. Förr fotade jag en del med normalobjektiv och mellanringar men är idag inget att rekommendera.


Själv köpte jag ett Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1) och det funkar mycket bra till mera än bara makro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.