ANNONS
Annons

Makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cecber

Aktiv medlem
Hej, jag är lite sugen på att köpa ett makroobjektiv och har surfat runt en massa den senaste veckan och läst på. På flera ställen står det att makroobjektiven håller hög kvalitet och även går att använda som ett vanligt objektiv. Vad menas egentligen med det?

Jag har provat att fotografera makro med mellanring och då klarar (vad jag kan märka i alla fall) inte kameran att fokusera på annat än det som ligger i närområdet. Men kan ett makroobjektiv det? Är det vad man menar när man säger att det fungerar som ett vanligt objektiv? Eller är det något annat?

Och hur görs skillnaden? Ändrar man med en knapp eller "fattar objektivt själv" att man vill ta makro när man går nära?

Och en sista makrofråga ... är det lönt att köpa ett makro eller kan man lika gärna använda mellanring?

Makroobjektiv klarar att fokusera på allt från 1:1 till oändligheten. MAn kan alltså, som du skriver, använda det för "vanlig" fotografering åxå och inte bara för närbilder.
Makroobjektiv är kontruerade för att klara detta, medan vanliga objektiv inte är det. Det du gör med mellanringar är att du flyttar hela objektivet längre ifrån kameran, denna förflyttning har makroobjektiv inbyggt.
Jag vet inte om jag uttryckte mig begripligt? :)

Man behöver inte ändra på någon knapp, det är bara det att fokusområdet är större. Man kan däremot begränsa fokusområdet på många makroobjetiv för att det inte ska ta så lång tid att fokusera när man använder det för "vanlig" fotografering.

Jag tycker personligen att det är lönt att ha ett "riktigt" makroobjektiv. Dels slipper man strula med mellanringar och lägga till eller dra ifrån sådana för att välja förstoring.
Man får åxå, åtminstone i teorin, lite sämre bildkvalitet med mellanringar, eftersom vanliga objektiv inte är gjorda för att fokusera så nära i första hand.

instick:

mellanringar förlänger brännvidden och skjuter därmed med objektivets inbyggda fokusomfång närmare kameran vilket gör att du får kortare närgräns men också att du förlorar möjligheten att fokusera oändligt

rätta mig om jag har fel

cecber skrev:
Hej, jag är lite sugen på att köpa ett makroobjektiv och har surfat runt en massa den senaste veckan och läst på. På flera ställen står det att makroobjektiven håller hög kvalitet och även går att använda som ett vanligt objektiv. Vad menas egentligen med det?

Jag har provat att fotografera makro med mellanring och då klarar (vad jag kan märka i alla fall) inte kameran att fokusera på annat än det som ligger i närområdet. Men kan ett makroobjektiv det? Är det vad man menar när man säger att det fungerar som ett vanligt objektiv? Eller är det något annat?

Och hur görs skillnaden? Ändrar man med en knapp eller "fattar objektivt själv" att man vill ta makro när man går nära?

Och en sista makrofråga ... är det lönt att köpa ett makro eller kan man lika gärna använda mellanring?
Det är helt klart värt att köpa ett macroobjektiv. Precis som du nämner så kan de objektiven även användas för vanlig fotografering, och med väldigt bra resultat dessutom. De vanligaste macrobrännvidderna är 50-60 mm, alternativt 90-105 mm och sen så har du också 180-200 mm. Sigma har en mellanvariant på 150 mm, en sådan har jag själv ägt alldeles nyligen. För macro fantasten är det de längre brännvidderna som gäller. För de som sysslar med allmänfotografering men vill kunna gå nära när tillfället infinner sig skulle jag rekomendera att hålla sig till 50-105 mm. De objektiven är som regel ganska så smidiga i handhavandet. Det finns idag nästan inget dåligt macroobjektiv utan de flesta håller mycket hög optisk kvalitet.

(Jag är ingen expert)
De flesta makroobjektiv är fasta (icke zoom) det finns några macro zoomar, men dom är dyra.
Många fusk makro (sigma b.l.a ) har ej 1:1 avbildning, men brukar ha en makro knapp i teleläget som gör att man kan fokusera närmare.

Jag har sedan ett år tillbaka en lätt besatthet av makro, köpte ett 90mm tamron efter lång beslutsångest.

Här är 3 objektiv att titta på
Tokina 100mm billigast och bra.
Tamron 90mm erkänt bra makro.
Sigma 150mm bra.

Längre makro objektiv kan jag tänka mig är svåra att använda utan stativ (om man vill ha en liten bländare), dock är nog ett långt objektiv att föredra om man vill fota skygga småkryp.
60,100,150mm beror nog på vad du tänker fota och hur mycket det får kosta.

Fokus är inte snabb på mitt tamron, men det är helt ok för icke makrobruk.

Tack för alla tipsen : )

Grejen är att jag inte ens har någon systemkamera, men funderar på att köpa en. Jag har tillgång till objektiv och mellanring men behöver köpa ett normalobjektiv. Och då tänkte jag lite om ett makroobjektiv skulle kunna passa som både och (både som normalobjektiv och som makro) eftersom jag gillar att ta närbilder. Men jag är nybörjare och har knappast någon specialinriktning på någon speciell insekt eller så...

Men jag tror att jag köper en normal(vidvinkel)zoom till att börja med och expermienterar lite med mellanringar till att börja med.

För om jag förstått er rätt så är ett fast, långt makroobjektiv det bästa ... när man väl kommer dithän att man skall köpa ett?

Låter smart, en vidvinklig liten zoom i 18-50 omfånget med bra närgräns.
Sen finns också närbildslinser, det skulle jag föredra framför mellanringar, man slipper ta bort objektivet då. 2-300 kostar en lins.

mvh
/Henrik

cecber skrev:

Grejen är att jag inte ens har någon systemkamera, men funderar på att köpa en. Jag har tillgång till objektiv och mellanring men behöver köpa ett normalobjektiv. Och då tänkte jag lite om ett makroobjektiv skulle kunna passa som både och (både som normalobjektiv och som makro) eftersom jag gillar att ta närbilder. Men jag är nybörjare och har knappast någon specialinriktning på någon speciell insekt eller så...

Men jag tror att jag köper en normal(vidvinkel)zoom till att börja med och expermienterar lite med mellanringar till att börja med.

För om jag förstått er rätt så är ett fast, långt makroobjektiv det bästa ... när man väl kommer dithän att man skall köpa ett?

cecber skrev:

Grejen är att jag inte ens har någon systemkamera, men funderar på att köpa en. Jag har tillgång till objektiv och mellanring men behöver köpa ett normalobjektiv.

Sigma har ett objektiv i omfånget 17-70 med bra närgräns (kommer till förstoring 1/2.3, vet dock ej hur det fungerar med mellanring). Har inte använt det själv som har fått bra i tester och recensioner här på FS. Kostar dessutom bara drygt 3000 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar