Annons

Makro-objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

S1mon

Medlem
Hej!

Om jag inte förstått helt galet så är det framförallt macro objektiv som gäller när man ska fota närbilder. Något jag är väldigt intresserad av.

Idag kör jag med ett 18-105 objektiv till min Nikon D90, och visst det går att få närbilder med den också, men man kan inte riktigt få med detaljerna på samma sätt som ett macro.
Snöflinga, vattendroppe, insekt och mycket mycket mera!

Mitt problem då?

Jo jag har absolut inte den blekaste vad jag ska leta efter. Det ska ju självklart passa i min Nikon D90 helst prisvärt, med det sagt inte det billigaste.

Tack för svar!

Kika på det här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro

Det är ett bra macro och dessutom funkar det bra till mycket annat också, som porträttbilder. vill du spara lite pengar finns det att köpa mycket billigare i Holland.

Precis, ett macroobjektiv har kortare närgräns så du kan få större förstoring på sensorn. Ett riktigt macro har förstoringen 1:1, alltså att en sak som är 1 cm i verkligheten bli 1 cm stor på sensorn.

Om du väljer någon av dessa har du ett mycket bra objektiv. Längre brännvidd är ofta bättre än kortare.
Priser hos cameranu.nl / svensk nätbutik:
3600kr / 4700kr. Nikon AF-S 602.8.
4000kr / 4600kr. Sigma EX 70/2.8.
3700kr / 4700kr. Tokina AT-X 100/2.8.
5700kr / 6000kr. Sigma EX 150/2.8.

Okej! Tack för mycket snabba svar.

Prislappen får ligga runt 3000-5000kr så Nikon objektivet verkar intressant, eller har ni några sista invändningar?:)

Okej! Tack för mycket snabba svar.

Prislappen får ligga runt 3000-5000kr så Nikon objektivet verkar intressant, eller har ni några sista invändningar?:)

Tänk på att kortare brännvidd gör att du måste komma närmre motivet för att få samma förstoring (skala 1:1). Avståndet från kamerans sensor till motivet är ungefär:
60mm brännvidd, 19cm avstånd
100mm brännvid, 30cm avstånd
150mm brännvid, 38cm avstånd
Om du skall fota något som lever är det lättare att komma lika "nära" med en längre brännvidd.

Sigma EX 70/2.8 lär vara ett grymt objektiv; fin bildkvalitet (skärpa och färgåtergivning) och har inte så mkt cromatisk aberration som Nikon 60/2.8. Lite längre brännvidd än Nikon 60/2.8 gör att den är lite bättre vid insektsfotografering (objektivet hamnar inte fullt nära insekten). AF kan bli lite långsam med Sigma EX 70/2.8 eftersom denna saknar HSM motorn, men om du tänkt ha den till macro blir detta ju inget problem eftersom man då mestadel fokuserar manuellt. Sigma EX 70/2.8 skall funka grymt fint som porträttobjektiv också.

Själv har jag Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro. Detta är ett underbart objektiv som är redan skarpt från största bländare. Den har längre brännvidd vilket ger ett längre fokusavstånd. Men den längre brännvidden medför också i att objektivet blir ganska stor och tung. Och det krävs även mer av fotografen då man tar macrobilder med längre brännvidder (bl. a. behövs kortare slutartider vid handhållen fotografering för att undvika kameraskak).

Mediamarkt har 20% på allt t o m idag. Tamron 90/2,8 kan fås för ca 3500:- då. Ett skarpt objektiv. Enda nackdelen är långsam och lite ljudlig AF. AF hastigheten spelar ingen roll vid makrofoto (så till vida att du inte tänker fota någons ena öga förstås). Sigma 105/2,8 kostar idag lika mycket på Mediamarkt men har samma långsamma AF och en lätt gul ton i bilderna så aningen sämre men också ett bra köp idag. Båda fanns i Göteborg igår. Fanns även någon enstaka Sigma 70/2,8.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto