Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-objektiv. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hajjen

Aktiv medlem
Jag visste inte om jag skulle skriva i detta forum eller i "nikonobjektiv-forumet". Men det handlar om köpråd, så jag postar här.
Jag har länge velat ha ett riktigt macroobjektiv, då jag på senare tid har börjat intressera mig för närbilder. Mitt vanliga 18-135 är bra, men man kommer inte speciellt nära.

Har sett ut tre stycken som jag tycker verkar vara intressanta, och i bra prisklass.(är tyvärr inte miljonär)

Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro
Jag har sökt lite om detta objektiv, det verkar vara väldigt skarpt, har inte sett någon som klagar på bildkvaliten. Men det jag inte gillar är att autofokusen låter högt.
Jag kör på både auto och manuell.

Nikon 60mm F2,8 AF-D Macro
Detta är en som jag har spanat på länge. Har hört mycket bra om det, men också att det inte är lämpat för "riktig" macro?

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1
Detta verkar också rekomenderat, och har bra kvalité, men att autofokus är trög och att den är högljudd.

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro Nikon
Även denna är högljudd och seg i fokus. Men annars välrekommenderad!


Det är dessa 4 jag är inne på. Jag är ingen expert när det gäller prylar, så därför är jag inne här för att få råd av er som kan. Det är väl det sajten är till för ?

Jag har en Nikon D80.

Tacksam för all hjälp i mitt sökande!

Mvh
Martina Haijlen
 
Till att börja med bör du kanske investera i ett lite längre objektiv (minst 90mm., helst längre) eftersom det ger ett mycket bekvämare arbetsavstånd. Jag har själv ett Tamron 90mm. f2,8 macro som jag är mycket nöjd med. Jag vet också att sigmas 105mm. är mycket bra. Dessa båda objektiv är dessutom mycket prisvärda.
 
Med nikons 60 2,8 får du ett utsnitt motsvarande 90 mm. Den är mycket skarp, tyst och expanderar inte som de andra gluggarna gör vid fokusering kring närgränsen. Mitt råd är att du väljer Nikon. När gluggarnas längd är konstanta så ökas också arbetsavståndet eftersom närgränsen alltid räknas från sensorplanet. För riktigt bra macro kan du också titta på Sigmas 150 2,8. En extremt skarp glugg som också har äkta innerfokus och är konstant i längd. Nackdelen är att den är tung vilket försvårar frihandsfotograferingen.
 
Jag visste inte om jag skulle skriva i detta forum eller i "nikonobjektiv-forumet". Men det handlar om köpråd, så jag postar här.
Jag har länge velat ha ett riktigt macroobjektiv, då jag på senare tid har börjat intressera mig för närbilder. Mitt vanliga 18-135 är bra, men man kommer inte speciellt nära.

Har sett ut tre stycken som jag tycker verkar vara intressanta, och i bra prisklass.(är tyvärr inte miljonär)

Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro
Jag har sökt lite om detta objektiv, det verkar vara väldigt skarpt, har inte sett någon som klagar på bildkvaliten. Men det jag inte gillar är att autofokusen låter högt.
Jag kör på både auto och manuell.

Nikon 60mm F2,8 AF-D Macro
Detta är en som jag har spanat på länge. Har hört mycket bra om det, men också att det inte är lämpat för "riktig" macro?

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1
Detta verkar också rekomenderat, och har bra kvalité, men att autofokus är trög och att den är högljudd.

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro Nikon
Även denna är högljudd och seg i fokus. Men annars välrekommenderad!


Det är dessa 4 jag är inne på. Jag är ingen expert när det gäller prylar, så därför är jag inne här för att få råd av er som kan. Det är väl det sajten är till för ?

Jag har en Nikon D80.

Tacksam för all hjälp i mitt sökande!

Mvh
Martina Haijlen

Hej Martina, din fråga dyker upp här varje dag. I stället för att vänta på svar kan du gå in på:
FotosidansForum>Utrustningsfrågor>Nikonobjektiv
Där finns svar på din fråga.
//Stanislav
 
Hej Martina, din fråga dyker upp här varje dag. I stället för att vänta på svar kan du gå in på:
FotosidansForum>Utrustningsfrågor>Nikonobjektiv
Där finns svar på din fråga.
//Stanislav

Hejsan!
Jag har varit inne på det forumet och kollat i flera trådar.
Anledningen att jag skapade denna tråd var att jag ville veta för och nackdelar med de objektiv jag har skrivit upp. Vilket som är mest att rekomendera.
Mvh
Martina
 
Hejsan!
Jag har varit inne på det forumet och kollat i flera trådar.
Anledningen att jag skapade denna tråd var att jag ville veta för och nackdelar med de objektiv jag har skrivit upp. Vilket som är mest att rekomendera.
Mvh
Martina

Jag ska försöka besvara din fråga så bra och konkret jag kan. Detta är dock min uppfattning och någon annan har kanske en annan åsikt i frågan.

Om jag skulle köpa ett makroobjektiv för att fota insekter då väljer jag av de 4 du tar upp Sigma 105. Varför? Skarpt, bra närgräns (man skrämmer inte bort insekter), bra pris. Att autofokus är trög spelar inte så stor roll eftersom du kommer att upptäcka snart att det bästa sättet att fokusera vid makro är att flytta kamera fram och tillbaka tills fotograferat objekt syns skarpt. Jag själv har Nikon 105 VR men var nära att köpa just Sigma 105. Det blev Nikon för att jag hade råd med att slösa pengar på dyrare märke än Sigma.

Nikon 60. Det är skarpt, men jag upplever det som något klumpigt med tanke på att det är bara ett kort 60mm. Men säkert mycket bra objektiv. Jag testade det bara i affären på min kamera och det blev kanonbra och skarpa bilden. Jag upplevde det dock som fantastiskt bra porträttobjektiv i första hand och i andra hand som makro.

Sigma 70 har jag lånat en gång och testat i några timmar. Skärpan var OK men kändes inte riktigt rätt för insekter. Om du vill fota döda saker så kommer det att fungera men inte fjärillar osv.

Sigma 50 har jag själv och använder mycket sällan till att fota makro. Möjligen några slöa skalbaggar som inte flyger iväg. Närgräns är för kort (vid avbildning 1:1 bara 3cm!). Men bilder blir skarpa och har fina färger. Lämpar sig som vanligt normalt objektiv med möjlighet att ta makrobilder.

Så det var min korta sammanställning. För att göra det ännu enklare:
För insekter och spec. fjärillar längre minst 105 kanske 150mm. För döda ting kan vara kortare. För bara makrofotografering skulle jag inte bry mig om AF är seg eller låter. Vill du ha universalt objektiv för att fota även porträtt och annat så Nikon 60.
Och ett tipps: Titta på makrolins Raynox DCR 250. Fungerar med alla normala objektiv och korta tele (upp till 135mm, även zoomar) och bilder blir mycket bra kostar ca 500;-
//Stanislav
 
Jag ska försöka besvara din fråga så bra och konkret jag kan. Detta är dock min uppfattning och någon annan har kanske en annan åsikt i frågan.

Om jag skulle köpa ett makroobjektiv för att fota insekter då väljer jag av de 4 du tar upp Sigma 105. Varför? Skarpt, bra närgräns (man skrämmer inte bort insekter), bra pris. Att autofokus är trög spelar inte så stor roll eftersom du kommer att upptäcka snart att det bästa sättet att fokusera vid makro är att flytta kamera fram och tillbaka tills fotograferat objekt syns skarpt. Jag själv har Nikon 105 VR men var nära att köpa just Sigma 105. Det blev Nikon för att jag hade råd med att slösa pengar på dyrare märke än Sigma.

Nikon 60. Det är skarpt, men jag upplever det som något klumpigt med tanke på att det är bara ett kort 60mm. Men säkert mycket bra objektiv. Jag testade det bara i affären på min kamera och det blev kanonbra och skarpa bilden. Jag upplevde det dock som fantastiskt bra porträttobjektiv i första hand och i andra hand som makro.

Sigma 70 har jag lånat en gång och testat i några timmar. Skärpan var OK men kändes inte riktigt rätt för insekter. Om du vill fota döda saker så kommer det att fungera men inte fjärillar osv.

Sigma 50 har jag själv och använder mycket sällan till att fota makro. Möjligen några slöa skalbaggar som inte flyger iväg. Närgräns är för kort (vid avbildning 1:1 bara 3cm!). Men bilder blir skarpa och har fina färger. Lämpar sig som vanligt normalt objektiv med möjlighet att ta makrobilder.

Så det var min korta sammanställning. För att göra det ännu enklare:
För insekter och spec. fjärillar längre minst 105 kanske 150mm. För döda ting kan vara kortare. För bara makrofotografering skulle jag inte bry mig om AF är seg eller låter. Vill du ha universalt objektiv för att fota även porträtt och annat så Nikon 60.
Och ett tipps: Titta på makrolins Raynox DCR 250. Fungerar med alla normala objektiv och korta tele (upp till 135mm, även zoomar) och bilder blir mycket bra kostar ca 500;-
//Stanislav

Tack så mycket för ditt svar! Det lutar mycket mot Sigma 105 nu. Men jag vill vara säker på att jag köper ett objektiv som är värt att bli fattig på, om jag kan uttrycka mig så. :) Jag ska nog ta en tripp till fotomässan i helgen, är det någon som har en aning om dom kommer att sälja objektiv där?
Mvh
Martina Haijlen
 
Tack så mycket för ditt svar! Det lutar mycket mot Sigma 105 nu. Men jag vill vara säker på att jag köper ett objektiv som är värt att bli fattig på, om jag kan uttrycka mig så. :) Jag ska nog ta en tripp till fotomässan i helgen, är det någon som har en aning om dom kommer att sälja objektiv där?
Mvh
Martina Haijlen

Kan hända att de säljer på mässan. Ibland kan det vara något billigare men förvänta dig inte några pangpriser. Du kan också prova att prata med personalen i sigmas monter om de skulle kunna ge dig bra pris på demoex när de packar ihop sista dan (att fråga behöver du inte vänta till sista dagen). Lycka till!
//S
 
Jag sitter lite i samma sits.
Jag har däremot Canon, men annars stämmer det mesta bra. Jag har kitzoomen 18-55m och en 50mm ljusstark fast glugg. Och jag söker ett bra makro. Prisklass max 4000kr.
Alternativen jag kikat på är samma som Martina också kollat på, fast då med Canon EF-S 60/2.8 USM istället för Nikonobjektivet. Jag har vart och kännt lite på objektiven och jag har verkligen fastnat för Sigmas objektiv! De ligger bra i prisklass och känns riktigt bra. Jag har inte provfotat något med dom ännu, men jag antar att de inte är någon skillnad (alls?) i optisk kvalitet mellan dem?
Nu återstår bara för mig att välja brännvidd. Jag har ju redan ett 50mm så då kanske 105mm skulle vara roligare än 70mm som är ganska nära 50mm. Men jag tror ändå kanske att 70mm skulle passa mig bättre. Jag hade tänkt fota akvariedetaljer (växter, fiskar, räkor) men även döda ting och kanske lite insekter. Ni får jättegärna råda mig! =)
 
Jag sitter lite i samma sits.
Jag har däremot Canon, men annars stämmer det mesta bra. Jag har kitzoomen 18-55m och en 50mm ljusstark fast glugg. Och jag söker ett bra makro. Prisklass max 4000kr.
Alternativen jag kikat på är samma som Martina också kollat på, fast då med Canon EF-S 60/2.8 USM istället för Nikonobjektivet. Jag har vart och kännt lite på objektiven och jag har verkligen fastnat för Sigmas objektiv! De ligger bra i prisklass och känns riktigt bra. Jag har inte provfotat något med dom ännu, men jag antar att de inte är någon skillnad (alls?) i optisk kvalitet mellan dem?
Nu återstår bara för mig att välja brännvidd. Jag har ju redan ett 50mm så då kanske 105mm skulle vara roligare än 70mm som är ganska nära 50mm. Men jag tror ändå kanske att 70mm skulle passa mig bättre. Jag hade tänkt fota akvariedetaljer (växter, fiskar, räkor) men även döda ting och kanske lite insekter. Ni får jättegärna råda mig! =)


Normalt sett brukar jag avråda, snarare än att rekommendera, när det gäller optik från Sigma. Anledningen till detta är att jag haft flera sigma-objektiv, med vilka jag haft problem med felfokusering. Otur kanske, men besvikelsen har i alla fall präglat min åsikt. Men.....när det gäller sigmas macro-opbjektiv så är jag av en ennan uppfattning. Funktionen på dessa anser jag vara mkt god. Ofta lika bra (eller bättre) än mången orginaloptik. Jag har också läst många andra användares omdömmen och de är överlag mkt positiva. Jag skulle vilja rekomendera dig Sigma:s 150mm macro. Anledningen är vinsten med en längre brännvidd. Om du skall fota fiskar o dyl. i akvarium så är det inte alltid att motivet befinner sig nära akvariumets glasvägg. Ibland kan motivet och den intressanta händelsen ske på längre avstånd från linsen, varpå en längre brännvidd underlättar fotandet. 105mm optiken är en annan brännvidd som fyller sin funktion väl. Dock anser jag den inte vara lika mångsidig som 150:an.

Lycka till med ditt val.

Mvh Urban
 
Sigma 150 blir det inte denna gången, även om det är ett av mina drömobjektiv! För dyrt för en studerande, priset för de andra objektiven är mycket väl nog!
Får nog tänka lite själv vad som passar bäst för mig av 70mm och 105mm.
 
Din prisgräns var väl satt till max 4000kr? För denna summa bör du hitta en 150:a på begagnatmarknaden. Finns ett till salu på fotosidan just nu, för 3500kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.