Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro-objektiv [Nikon]

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag behöver ett makro-objektiv för ett Nikonhus med autofokus. Jag har provat Nikkors 60mm f/2.8 och är frälst över resultatet som denna mycket gedigna glugg presterar.

Min fråga är nu om jag får samma resultat med Nikkors 105mm f/2.8. Enligt flera tester ska 60mm:aren vara skarpare än 105:an. Om denna lilla skillnad påverkar bilderna nämnvärt tvistar de lärde ..

Finns det någon här med erfarenheter av dessa originalgluggar, eller av MOTSVARANDE gluggar, som Tamrons 90mm? Är dessa piratgluggar lika bra?

har inte egen erfarenhet men Tamron presterar mkt bra bilder, det är ingen nyhet. Det som bör tilläggas är att den upplevs som plastig/racklig och det finns rapporter om sviktande kvalité.
/Johan

Jag har 60-millimetersgluggen du pratar om, men eftersom jag aldrig kört med 105:an så kan jag ju inte jämföra.

Visst är 60-millimetersgluggen trevlig men den har inte givit mig varken positiva eller negativa överraskningar. Den gör sitt jobb, helt enkelt.Åtminstone inom mitt användningsområde.

Jag har ägt ett Nikkor 60:2.8. Det är ett mycket bra objektiv, men jag tyckte att det var lite väl kort avstånd mellan motiv och objektiv vid stor avbildningsskala. Om jag köper ett nytt närbildsobjektiv i framtiden satsar jag definitivt på ett med längre brännvidd. Tamrons 90mm är ju av hög klass. Ett annat vasst piratalternativ är Sigmas 180:3.5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar