Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro objektiv, eller alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kör med en 300D. Har blivigt väldigt sugen ¨på att fota makro. Tycker makro bilder är extremt läckra.

Så funderar därför på att införskaffa mig ett makroobjektiv.
Men det finns väl andra alternativ?
Som t.ex. mellanringar? Finns detta till 300D:n (EF/EFS objektiven)? Måste man ha nått speciellt objektiv, eller funkar det på alla objektiv?
Ändras närgränsen, eller förstoras det bara?

Har även hört, eller fått för mig att det finns "makro filter", dvs. filter som förstorar. Lär väl inte ge reiktigt lika bra resultat. Men lär väl kosta mindre?

Så, tips mottages gärna!


/Jocce
 
dom makro filter som du pratar om borde väl vara närbildsfilter som gör att du kan gå närmare motivet men jag håller med kim ett riktigt makro objektiv ger det bästa resultatet

//mvh viktor
 
ganska skrev:
dom makro filter som du pratar om borde väl vara närbildsfilter som gör att du kan gå närmare motivet men jag håller med kim ett riktigt makro objektiv ger det bästa resultatet

//mvh viktor

Hm, jo, självklart get det bästa resultatet. Men hur blir resultat annars? Blir det ENORMT dåligt, eller blir det hyffsat? Hur stor är prisskillnaden?


/Jocce
 
Hejsan!

Jo visst ger ett riktigt macrobjektiv bäst resultat, men jag skulle rekomendera att börja med tex en macro-försättslins som du skruvar i den främre gängan på objektivet. Detta är mkt. billigare och duger att pröva med till en början. Jag skulle nog börja med ett filter med beteckningen +2 eller ev en sats med typ +1, +2 och +4 (ju högre värde desto större förstoring - ju närmare kommer du - men desto sämre blir också bildkvaliteten). Dessa försämrar bildkvalitén något, speciellt i kanterna av bilden, men detta blir lite bättre om man bländar ned något. Tänk på att kolla vilken filterdiameter du har på objektivet du skall använda. Kostar från ett par hundralappar och uppåt.
Annars finns ju mellanringar som förlänger utdraget vilket medför att man kan komma närmare. Är dyrare och försämrar ljusstyrkan, men försämrar inte skärpan.
Jag har använt/använder alla tre metoderna (macroobjektiv, försättslins, och mellanring) och alla har sina för- och nackdelar, men skulle som sagt rekomendera att prova på med en försättslins till en början.

/Tomas
 
tandborstterroristen skrev:
Hejsan!

Jo visst ger ett riktigt macrobjektiv bäst resultat, men jag skulle rekomendera att börja med tex en macro-försättslins som du skruvar i den främre gängan på objektivet. Detta är mkt. billigare och duger att pröva med till en början. Jag skulle nog börja med ett filter med beteckningen +2 eller ev en sats med typ +1, +2 och +4 (ju högre värde desto större förstoring - ju närmare kommer du - men desto sämre blir också bildkvaliteten). Dessa försämrar bildkvalitén något, speciellt i kanterna av bilden, men detta blir lite bättre om man bländar ned något. Tänk på att kolla vilken filterdiameter du har på objektivet du skall använda. Kostar från ett par hundralappar och uppåt.
Annars finns ju mellanringar som förlänger utdraget vilket medför att man kan komma närmare. Är dyrare och försämrar ljusstyrkan, men försämrar inte skärpan.
Jag har använt/använder alla tre metoderna (macroobjektiv, försättslins, och mellanring) och alla har sina för- och nackdelar, men skulle som sagt rekomendera att prova på med en försättslins till en början.

/Tomas

Nån sida på nätet där man kan köpa försätts linser?


/Jocce
 
Du kan köpa vanliga närbildslinser med ett linselement i vilken fotobutik som helst.
Dom säljs ofta i set om tre med olika styrka.
För bästa resultat finns det även s k akromatiska närbildslinser som består av två linselement. Bl a Nikon, Minolta och Canon har såna. Dom är betydligt dyrare och av någon outgrundlig anledning är just Canons minst dubbelt så dyra som dom övriga.

Cosina/Soligor 100/3,5 är nog det billigaste makroobjektivet på marknaden. Vill man ha högre kvalitet är Tamron 90/2,8 ett bra alternativ.

Olle
 
Du kan ju se testbilderna på sidan där...tagna med en D60 (= väldigt likt resultatet med en 300D)
Självklart inte alls lika bra som de dyrare, men ändå bra, särskilt med tanke på priset.

Framförallt så ger det bättre resultat än med försättslinser..en försättslins ingår även i priset :)
 
Personligen tycker jag inte att testet sa speciellt mycket - är inte bildupplösningen lite väl låg för att man skall kunna säga något? Ok om man hade visat delförstoringar av bilderna...
Jag säger inte att objektivet är dåligt, bara att man svårligen kan dra några slutsatser från det testet.

lycka till med beslutet,
Tomas
 
Köp en vanlig normal. sedan ett set med mellanringar. Dels får du en bra porträttglugg och sedan har du en bra start på närbildsplåtande.
Se till att du har stativ bara.
 
Jag köpte ett Sigma 50/2,8 macro, som jag är mycket nöjd med. De enda nackdelarna är att autofokusen väsnas lite grand samt att 50 mm är lite kort brännvid för "ren" macrofotografering.
Fördelen är priset (2745 på cyberphoto) och skärpan!

/Erik
 
Ingen anledning att spara på krutet..handla dig ett Sigma 180/3,5 APO macro så får du bra arbetsavstånd,kanonbra macroglugg och ett trevligt tele för mindre pengar än vad ditt hus kostade..
mvh/Gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.