Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro med ett 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en canon eos 1100D min första system kamera.
Fick ett 18-55mm objektiv på köpet som var rätt kasst
så gick till netonnet och köpte ett Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro för runt 2000 kronor
Om der inte hade vart macri skulle de kosta hälften.
Nu är det så att jag inte riktigt får bra macro bilder, jag undrar varför ?

Hur gör jag för att få bra macro bilder, jag ställer in macron inställningen (en liten knapp på objektivt) men de blir liksom inte så nära som ja vill ha de..
Har ja slösat 1000 spänn på dett, a nu kunde ja lika gärna köpt de vanliga 70.300 och sparat 1000 soänn och köpt ett riktigt macro längre fram..

Känns ju lite surt, men det är bra i övrigrt, får en skit bra skärpa längre bort men som sagt de är macro grejen ja vill ha ju.---
 
Jag har nyligen köpt en canon eos 1100D min första system kamera.
Fick ett 18-55mm objektiv på köpet som var rätt kasst
så gick till netonnet och köpte ett Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro för runt 2000 kronor
Om der inte hade vart macri skulle de kosta hälften.
Nu är det så att jag inte riktigt får bra macro bilder, jag undrar varför ?

Hur gör jag för att få bra macro bilder, jag ställer in macron inställningen (en liten knapp på objektivt) men de blir liksom inte så nära som ja vill ha de..
Har ja slösat 1000 spänn på dett, a nu kunde ja lika gärna köpt de vanliga 70.300 och sparat 1000 soänn och köpt ett riktigt macro längre fram..

Känns ju lite surt, men det är bra i övrigrt, får en skit bra skärpa längre bort men som sagt de är macro grejen ja vill ha ju.---
Den där gluggen är väl inte känd som någon kvalitetsglugg och vill du ha ett bra makro så ska du köpa ett riktigt makroobjektiv. Canon har ett 100 mm makro som jag ha sett tar mycket bra bilder. Jag tror också att flera av Sigmas (zoom-)gluggar som det står Makro på, inte är det egentligen (om man menar förmåga att avbilda 1:1), dock har de rätt bra närgräns.

Om du har ett fast objektiv 85-135 mm så kan du också använda det tillsammans med mellanringar och få ett helt ok makroobjektiv, dock inte lika flexibelt som ett riktigt makro.
 
Jaha ok, de gav intre så bra svar på om mitt makro är onödigt nu då.

Jag ska sattsa på ett riktigt makro senare men de kostar ju några laxar därför tänkte ja börja med detta, men de känns som de är helt bortkastade pengar nu då eller
 
Har ett likadant objektiv till min Sony, tycker det fungerar bra. I detta fall betyder macro-märkningen bara att det är en bättre närgräns än vad det vanligen är på liknande objektiv. Skillnaden blir att när du har knappen på macro så är närgränsen 0.95 m istället för 1.5 m som är det vanliga. Sen måste man ha brännvidden på minst 200 mm för att man ska kunna knäppa över på macro. Kanske förklarar lite luddigt så du får säga till om du inte förstår:) sen bara för att testa så kan du köpa ett close-up filter till ditt 18-55 objektiv:) kul att experimentera med tills man har råd med ett riktigt macro!
Mvh/Micke
 
Jaha ok, de gav intre så bra svar på om mitt makro är onödigt nu då.

Jag ska sattsa på ett riktigt makro senare men de kostar ju några laxar därför tänkte ja börja med detta, men de känns som de är helt bortkastade pengar nu då eller

Om det är bortkastat eller inte avgör du ju själv. Men om du köpte objektivet för att få bra makrobilder, då tycker jag nog att det är ett felköp. Har du nyss köpt det kanske du fortfarande kan lämna tillbaka det?
Kolla annonsmarknaden här på FS. Här har du vad du söker, för samma pris: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=155920
 
I diverse tester som jag läst brukar objektivet beskrivas som ett bra och prisvärt objektiv. För några år sedan var det bland de bästa i sin prisklass och blev bl.a. testvinnare tidningen 'Digitalfoto för alla". Det lär också vara bättre optiskt än den billigare varianten.

Är du säker på att du har ställt in objektivet rätt? Zoomen skall stå på mellan 200mm och 300mm när du kopplar om det till macroläge. Prova att vrida zoomen till 300 mm, flytta sedan omkopplaren till Macro. Ställ in objektivet på manuell fokusering. Vrid tills texten 1:2 syns. Flytta sedan kameran närma det objekt som du skall fotografera (ca 0.5 meter från objektet). När du hittar fokus är detta största "förstoring"som du kan få.

Lycka till med macrobilderna

Här finns fler exempelbilder tagna med detta objektiv:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=9388
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.