Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makro glugg till en dynax 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Tänkte skaffa ett makro objektiv till våren.
Frågan är vad ska man välja?
Sigmas 100mm
tamernon 90mm
Några andra förslag?

snyggt plåtat

Sen har jag hört att det ska gå att få tag i sigmas 150mm 2.8 utomlands finns ej i sverige. Kompisen har köpt detta till sin nikon d70.

Fördel eller nackdel med mera zoom?

tusen tack.
Har en cosina 70-200 med makro läge 1:2.5 men jag tycker inte jag får någon superskärpa när man förstorar upp det i photoshop i 100%. Får se hur den funkar till våren då det är lättare att fota när det finns lite mera ljus.

diablo 3 skrev:
snyggt plåtat

Sen har jag hört att det ska gå att få tag i sigmas 150mm 2.8 utomlands finns ej i sverige. Kompisen har köpt detta till sin nikon d70.

De zoomobjektiv med makro brukar väl inte vara riktig makro utan typ 1:2 Så de fasta makroobjektiv lär vara bättre

Oj förlåt missförstod frågan. Du undrar alltså över brännvidden. Fördelen med lång brännvidd är ju ett ökat arbetsavstånd. Bra när du ska fota insekter.

Annars är det väl smart att välja en brännvidd som man saknar. Har du t.ex. sedan tidigare nåt objektiv nära 90 mm så är det ju smart att välja ett makro på 150 mm så kan du använda det till annat också

Ok då borde tamerons 90mm funka kanon då jag saknar denna brännvid. Och 90 mm borde passa utmärkt till poträtt.
Jag har idag.
sigmas 18-50 2.8 ex
cosinan 70-210 2.8-4.0 makroläge vid 210 1:2.5

Sen har jag märkt att med längre brännvidd kan man använda blixten och få ett mycket bra resultat.

diablo 3 skrev:
snyggt plåtat

AC-foto på www.ac-foto.de säger sig ha Sigmas 150/2.8 makro för minolta, men den kostar ett par tusen mer än Sigmas 105 och Tamrons 90.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar