Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Makro 90 FE etc
- Trådstartare Znutt
- Start datum
Michael Johansson
Aktiv medlem
Jag köpte ett Sony FE 90mm i tisdags så jag har inte hunnit prova det jättemycket än. Det känns väldigt gediget byggt utan att för den skull vara alltför tungt. Det passar mycket bra på en a7-kamera. Kanske kunde AF vara lite snabbare men genom att det finns tre begränsningar för arbetsområde så kompenseras detta en del. Det är helt tyst vid fokusering. Förutom vanlig AF finns det ett enkelt sätt att växla mellan AF och manuell fokusering genom att dra skärpeinställningsringen framåt för AF eller bakåt för manuell fokus. I AF-läget går det dessutom att omfokusera manuellt genom att helt enkelt vrida på skärperingen eller låsa fokus efter AF-fokusering genom att helt enkelt hålla inne en knapp på objektivets sida.
På en småbildskamera så är kanske 90mm på gränsen brännviddsmässigt. Det hade inte gjort något om det varit på ca 150mm, men jag har använt ett Sigma 180mm macro en del och är lite bortskämd med arbetsavståndet från detta. Jag har även ett Sony 100mm macro som jag kan använda med LA-EA4 adapter men av någon anledning blir det inte så, jag har det till salu nu när jag har 90mm avsett för FE.
På en småbildskamera så är kanske 90mm på gränsen brännviddsmässigt. Det hade inte gjort något om det varit på ca 150mm, men jag har använt ett Sigma 180mm macro en del och är lite bortskämd med arbetsavståndet från detta. Jag har även ett Sony 100mm macro som jag kan använda med LA-EA4 adapter men av någon anledning blir det inte så, jag har det till salu nu när jag har 90mm avsett för FE.
Michael Johansson
Aktiv medlem
Glömde skriva om bildstabiliseringen också. Helt fantastisk funktion på en a7R som ju inte har inbyggd bildstabilisering i kameran. Det märks verkligen när den funktionen kopplas i och ur.
Znutt
Aktiv medlem
Hej
Tack för infon.
Har en nex-7 och adapter 1 men använder ej heller mina a macron. De saknar dock stabilisering.
Man kanske inte använder sigmat 150 på A7an . Känns kanske för stor. Letade lite på nätet hittade ingen som hade det hemma?
Svårt
Såg att du lagt in lite bilder i "sony över axeln"
De ser ju bra ut
Du kan inte lägga in ett 100% bild av mitten på krassen om skärpan ligger där. 800 pix är ju inte så mycket att bedöma en bil på?
Tack för infon.
Har en nex-7 och adapter 1 men använder ej heller mina a macron. De saknar dock stabilisering.
Man kanske inte använder sigmat 150 på A7an . Känns kanske för stor. Letade lite på nätet hittade ingen som hade det hemma?
Svårt
Såg att du lagt in lite bilder i "sony över axeln"
De ser ju bra ut
Du kan inte lägga in ett 100% bild av mitten på krassen om skärpan ligger där. 800 pix är ju inte så mycket att bedöma en bil på?
Michael Johansson
Aktiv medlem
taz_k
Aktiv medlem
Jag var också lite sugen på Sony FE 90mm och gjorde lite research för några dagar sedan. Jag gillar framförallt hur det tecknar bilden på längre avstånd t.ex porträtt. Att det sedan verkar vara snorskarpt är klart ett plus (men det är ju de flesta makron). Gillade exempelbilderna här (väldigt många):
http://www.mobile01.com/newsdetail.php?id=16917 -- fast texten är lite klurigare att förstå
http://www.mobile01.com/newsdetail.php?id=16917 -- fast texten är lite klurigare att förstå
Michael Johansson
Aktiv medlem
Något som jag gillar är att objektivet har innerfokusering och således inte ändrar längd oavsett förstoringsgrad.
Znutt
Aktiv medlem
Ops!!!
Verkar vara köpvärd förutom storlek?
http://www.dxomark.com/Reviews/Sony...ew-Outstanding-optical-performance/Conclusion
Verkar vara köpvärd förutom storlek?
http://www.dxomark.com/Reviews/Sony...ew-Outstanding-optical-performance/Conclusion
Michael Johansson
Aktiv medlem
Lite stort är det men mindre än Sony SAL 100mm macro med adapter, LA-EA3 eller LA-EA4. Skärpan är helt otrolig nu när jag testat lite mera. I helgen tog jag några bilder på Turning Torso från Ribban. Hade inte fönsterglasen varit behandlade med något reflekterande ytskikt hade det varit möjligt att se vad de boende hade för mönster på gardinerna.
(En kraftigt förminskad panoramabild)
(En kraftigt förminskad panoramabild)
Michael Johansson
Aktiv medlem
Väder och arbetstider är totalt osynkade för mig så jag har inte kunnat använda det så mycket än. Det blir väl mera nu när jag åker på semester om två veckor. Det lilla som dock blivit gjort visar att det är ett köp som jag är nöjd med och inte ångrar.
Znutt
Aktiv medlem
90 vs 105 vs 150?
Hej
Har nu funderat lite mer.
Blir nog inget macro fören till våren om jag ej hittar ett begagnat.
Vill ha det stabiliserat
Funderar nu på vad som är bäst
#1 FE90
#2 LA-EA med sigma 105 OS
#3 LA-EA med sigma 150 OS
Någon som sett någon jmförelse. Goglade men hittade ej super mycket. Eller är det någon som provat?
Hej
Har nu funderat lite mer.
Blir nog inget macro fören till våren om jag ej hittar ett begagnat.
Vill ha det stabiliserat
Funderar nu på vad som är bäst
#1 FE90
#2 LA-EA med sigma 105 OS
#3 LA-EA med sigma 150 OS
Någon som sett någon jmförelse. Goglade men hittade ej super mycket. Eller är det någon som provat?