Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magic Lantern?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har installerat den på min 5D mkII och det funkar fint. Det finns bra instruktionsfilmer på Youtube som förklarar hur man installerar både firmware och Magic Lantern.
 
Även avinstalltionsinstruktioner finns på magic lantern-siten. På samma sida som installationsguiden om jag inte minns fel.
 
En egen fråga:
Har installerat ML på min 60D men upptäckte igår att fjärrstyrda blixtstyrningen inte är som den ska. Externa blixten utlöser varannan gång och den interna går ej att stänga av även om jag bara vill att den externa ska fota, eller så gör jag nåt fel. Nån som vet? Troll?
 
Förutom en massa massa bra finesser finns det några dåliga saker med ML som jag vill ta upp här. Blixten som jag nämnde ovan är ett.
Att stoppa i ett tomt minneskort utan ML påverkar inte fotograferingen (då funkar den som i original utförande) men Videofunktionen blir lidande. Videofunktionerna går ej att styra manuellt ss bländare och iso osv... och det har ju hänt att kortet tagit slut och inte tänkt på att installera ML på det nya minneskortet. Fram med datorn om du har med dig den + att man måste typ cracka ML med MacBoot på det nya kortet för att kameran ska fatta att ML ligger på kortet, eller rättare sagt att man lurar kameran att tro att det är samma kort som du installerat ML från första början. Har man tänkt lite innan man ska ut är det inga problem. Vad mer.....?
 
En egen fråga:
Har installerat ML på min 60D men upptäckte igår att fjärrstyrda blixtstyrningen inte är som den ska. Externa blixten utlöser varannan gång och den interna går ej att stänga av även om jag bara vill att den externa ska fota, eller så gör jag nåt fel. Nån som vet? Troll?

Jag hade aktiverat en funktion på ML en gång som gjorde att blixten funkade varannan gång. Mycket huvudbry innan jag fattade vad det var.

Kolla "Flash tweaks" - Flash / No flash"
...use this when you are not sure whether to use flash or not. Odd pictures (by file number) will be taken with flash, even pictures without flash.
 
Det kanske är på sin plats att förklara lite om vad Magic Lantern är, och vad det inte är, eftersom det cirkulerar en del felaktiga föreställningar.


  • Magic Lantern är inte en firmware.
    Det kan vara bra att hålla i minnet.
    -
  • Magic Lantern är bara ett program, ett tillägg
    som ger dig ett gränssnitt mot kamerans firmware.
    -
  • Magic Lantern installeras inte i kameran.
    -
  • Magic Lantern ligger på ett minneskort
    och körs när man startar på det kortet.
    -
  • Magic Lantern ändrar inget i kameran.
    När minneskortet med Magic Lantern tas ur
    och ett kort utan Magic Lantern sätts i,
    så fungerar kameran precis som förr.
    -
  • Kamerans firmware har massor av möjligheter
    som är oåtkomliga via de vanliga menyerna.
    -
  • Magic Lantern erbjuder ett gränssnitt som
    öppnar möjligheter inbyggda i kamerans firmware,
    så att du kan använda dem via Magic Lanterns
    menyer och knappval och med makron som
    kan lagras på minneskortet.
 
Det kanske är på sin plats att förklara lite om vad Magic Lantern är, och vad det inte är, eftersom det cirkulerar en del felaktiga föreställningar.


  • Magic Lantern är inte en firmware.
    Det kan vara bra att hålla i minnet.
    -
  • Magic Lantern är bara ett program, ett tillägg
    som ger dig ett gränssnitt mot kamerans firmware.
    -
  • Magic Lantern installeras inte i kameran.
    -
  • Magic Lantern ligger på ett minneskort
    och körs när man startar på det kortet.
    -
  • Magic Lantern ändrar inget i kameran.
    När minneskortet med Magic Lantern tas ur
    och ett kort utan Magic Lantern sätts i,
    så fungerar kameran precis som förr.
    -
  • Kamerans firmware har massor av möjligheter
    som är oåtkomliga via de vanliga menyerna.
    -
  • Magic Lantern erbjuder ett gränssnitt som
    öppnar möjligheter inbyggda i kamerans firmware,
    så att du kan använda dem via Magic Lanterns
    menyer och knappval och med makron som
    kan lagras på minneskortet.

ML ändrar visst i kameran, det är nästan en kopia av firmware som läggs in som ny firmware som är ändrad på så sätt att kameran börjar med att kolla om ML fins på kortet och i så fall kör denna istället för det som finns i originalfirmware. Det må vara lite som är ändrat men att påstå att inget ändras/installeras i kameran är helt enkelt fel.

Resten kan diskuteras men jag protesterar inte om någon kallar hela ML för en firmware.

/En lycklig ML användare
 
ML ändrar visst i kameran, det är nästan en kopia av firmware som läggs in som ny firmware som är ändrad på så sätt att kameran börjar med att kolla om ML fins på kortet och i så fall kör denna istället för det som finns i originalfirmware. Det må vara lite som är ändrat men att påstå att inget ändras/installeras i kameran är helt enkelt fel.

Resten kan diskuteras men jag protesterar inte om någon kallar hela ML för en firmware.

/En lycklig ML användare

Du pratar faktiskt strunt där. Det här är vad som står på hemsidan:
  • Magic Lantern is a custom firmware add-on for Canon dSLR cameras. It is not a hack, or a modified firmware, but it runs alongside Canon's own firmware, booting from the card every time you turn the camera on. The only modification to the original firmware is the ability to boot software from the card.
(min fetstilsmarkering)

Magic Lantern är ett tillägg, en "plug-in", som körs i kameran när man laddar det via ett minneskort. Allt som görs i kameran görs av kamerans egen firmware, den som Canon har gjort, via kommandon som man kan ge via ML.

Och programmet ligger på minneskortet. Så fort du tar ur minneskortet och sätter i ett annat, så är all funktionalitet från ML borta. Magic Lantern installeras inte i kameran. Magic Lantern läggs på ett bootbart minneskort och startas och körs av kamerans firmware när man startar kameran.
 
Kan inte hela fördjupningen men det finns funktioner som via ML ändrar parametrar i kameran. Vet ej exakt vilka men tror svartvit live view då du spelar in i färg tror jag är en av dessa. Även HDR skall in och påverka i nån sorts register. Risken är väldigt liten men det finns givetvis en liten fara med ML. Jag har dock aldrig råkat ut för nåt när jag körde ML på min 5d mark 2. Funkade kalas.
//D
 
http://wiki.magiclantern.fm/install
Under rubriken avinstallation skrivs att du inte blir av med ML utan att byta firmware till en som är omanipulerad (till att läsa programkod från minneskort som den som installeras), snackar de strunt?

Nej de snackar inte strunt. En parameter har ändrats, flaggan BOOTDISK, och den ska helst ändras tillbaka, vilket bara kan göras med ML laddat. Det går att köra kameran med minneskort som inte är bootbara, och då laddas ingenting från kortet, men om man stoppar in ett bootbart kort, kommer kamerans firmware att söka efter filerna som laddar ML, och om den inte hittar dem så hänger den sig.

Bortsett från att den letar efter ML när ett bootbart kort sätts in fungerar kameran helt normalt, och kameran startar normalt med alla kort som inte är bootbara. Ett bootbart kort måste ha en fungerande autoexec.bin för att kameran ska starta. Om man inte har det och sätter in ett bootbart kort fryser kameran, och då måste man ta ur batteriet för att få kameran att fungera igen. Det räcker inte att stänga av den.

Men att flaggan BOOTDISK kan sättas till False (0) eller True (1) är inte en installation, och inte någon del av programmet. Det är en parameter som finns i kameran, och som ML sätter när man kör det första gången. Säkrast är att ha den till att inte boota från kort om man inte ska ha ML, och därför ställer man tillbaka flaggan när man vill avinstallera ML för gott.

Minneskort brukar inte vara bootbara, men det förekommer att de har ML, CHDK eller ett operativsystem, som Linux eller annat, och är bootbara. Man får bara sätta in bootbara kort med ML när kameran har bootflaggan satt. Alla andra bootbara kort hänger kameran tills batteriet tas ur.
 
Jo, den ändrar saker i kameran .Som jag skrev så funkar inte videofuktionen som den ska i min 60D utan ML på kortet. I menyn under firmware står det Ver1.1.1-ml-v2.3, så en del ML finns nog i där nånstans.
 
Du pratar faktiskt strunt där. Det här är vad som står på hemsidan:
  • Magic Lantern is a custom firmware add-on for Canon dSLR cameras. It is not a hack, or a modified firmware, but it runs alongside Canon's own firmware, booting from the card every time you turn the camera on. The only modification to the original firmware is the ability to boot software from the card.
(min fetstilsmarkering)

Tja, redan i inlägget där du påstår att jag pratar strunt så citerar du en text som säger precis det jag sa....
 
Vänligen lägg ner tjafset, försök hålla en något så när trevlig ton och håll er till ämnet (som alltså är vad ML tillför eller inte tillför, och inte huruvida det är firmware eller inte).
 
Vänligen lägg ner tjafset, försök hålla en något så när trevlig ton och håll er till ämnet (som alltså är vad ML tillför eller inte tillför, och inte huruvida det är firmware eller inte).

Nåväl, läskunnig som jag är ;) så har jag lyckats installera senaste ML på min 60D och upplever inga som helst problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.