Annons

Magic Lantern till 7D och 5DmkII för stillbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Har varit nyfiken på ML ett bra tag nu och tittat på deras hemsida för vilka funktioner som finns för stillbildsfotografering (filmar så gott som aldrig...). Tycker det är rätt svårt att få nån enkel överblick där det står uppradat vilka funktioner som denna programvara "ger" mina kameror och således är det svårt att ta beslutet om man skall testa det eller ej (finns ju en viss risk om än ganska liten med ML).

Har nån här testat ML på 7D eller 5DmkII? Finner ni det användbart för stillbildsfotografering? isåfall, vilken eller vilka funktioner använder ni er av?
 
Jag har ML på min 7D. Det är ju fortfarande bara en Alfa-version så alla funktioner fungerar inte än, och en hel del har jag själv inte lyckats lista ut hur den fungerar heller. Men två funktioner har jag använt och de fungerar utmärkt - bracketing för HDR, där man kan ta fler än canons egen begränsning på tre bilder, och intervalometer för timelapsefotografering. En annan bra funktion, som jag dock inte testat är möjligheten att ställa in slutartiden i bulbläget.
PS. Jag har inte haft något bekymmer med kameran av att köra ML. Men det är lite bökigt att man måste installera den varje gång man stängt av kameran (en säkerhetsgrej så länge det vara är en alfaversion). DS
 
Jag har ML på min 7D. Det är ju fortfarande bara en Alfa-version så alla funktioner fungerar inte än, och en hel del har jag själv inte lyckats lista ut hur den fungerar heller. Men två funktioner har jag använt och de fungerar utmärkt - bracketing för HDR, där man kan ta fler än canons egen begränsning på tre bilder, och intervalometer för timelapsefotografering. En annan bra funktion, som jag dock inte testat är möjligheten att ställa in slutartiden i bulbläget.
PS. Jag har inte haft något bekymmer med kameran av att köra ML. Men det är lite bökigt att man måste installera den varje gång man stängt av kameran (en säkerhetsgrej så länge det vara är en alfaversion). DS
Stämmer det att man måste ha ett piratbatteri?
 
Nej, var har du fått det ifrån? Bara en sak till: Jag har som sagt 7D, ML till 5D II är betydligt längre kommen.
 
Nej, var har du fått det ifrån? Bara en sak till: Jag har som sagt 7D, ML till 5D II är betydligt längre kommen.
Known issues:
* You have to reload Magic Lantern every time you use it. (this is intentional)
* when using HDMI output, frame drops may happen (to be verified)
* make sure your battery/adaptor is chipped, else canon menu will abort "firmware update" (= loading ML)
* movie restart and video effects menus visible but not working

Nu när jag läser det igen tror jag att det är pirat man inte kan ha, därav chipped.
 
Det där betyder motsatsen, dvs att man måste ha ett batteri som rapporterar korrekt till kameran. En del piratbatterier gör inte det.
 
Körde in programvaran nu på 7D för första gången. Bara gjort det på 5D tidigare. Trevligt att man kan ta bilder bara genom att klappa med händerna.
 
Får nog helt enkelt tanka ned ML och testa på 5DmkII då den är mer komplett i detta nu.

Om man laddar ned den och har den på ett minneskort dras väl ML igång när just det kortet sitter i men inte om man sätter i nåt annat minneskort?
 
Har ingen 7d men på min 5D så gick man in på menyn och letade upp där man ser firmware version och väljer den. Då fick jag en fråga om man vill uppgradera och tryck då ok så bör den ladda Magic Lantern.
 
Jag har också varit nyfiken på Magic Lantern (Jag har också 7D).
Det får bli till att ladda hem och testa här med känner jag :)
 
Jag kör mac och lyckades utan problem installera Magic Lantern på min 5D mkII. Jag följde instruktionerna på ML:s webbsida.

Det finns några bra stillbildsfunktioner, men ironiskt nog så har jag knappt använt dem! :D

Jag har dock upptäckt två nackdelar:
• Kameran har nu seg uppstart. Kan vara kritiskt om man behöver vara snabb för att fånga ett ögonblick.
• Ibland laddar batteriet ut även fast kameran är avstängd. Ganska jobbigt faktiskt att då och då plocka upp en stendöd kamera.
 
Jag kör mac och lyckades utan problem installera Magic Lantern på min 5D mkII. Jag följde instruktionerna på ML:s webbsida.

Det finns några bra stillbildsfunktioner, men ironiskt nog så har jag knappt använt dem! :D

Jag har dock upptäckt två nackdelar:
• Kameran har nu seg uppstart. Kan vara kritiskt om man behöver vara snabb för att fånga ett ögonblick.
Ibland laddar batteriet ut även fast kameran är avstängd. Ganska jobbigt faktiskt att då och då plocka upp en stendöd kamera.
Står nämnt på ML:s hemsida. Anledning kan vara att du plockat ut minneskortet snabbare än 5 sekunder från att du öppnat minneskortsluckan.
 
Vet inte om jag drömt detta, men jag har för mig att det pratats om att Magic Lantern kan fixa högre dynamic range på stillbilder genom att köra dual ISO-teknik.
Någon som vet mer om detta, och om det finns med i den senaste ML-versionen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.