Annons

Magenta filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Adlad

Medlem
Hittade ett billigt filter på japanfoto, 39:-. Har inte använt filter innan. Nu undrar jag i villket sammanhang skall man använda detta. Kul att testa lite.

Dennis

Tur att det var ett billigt. Hoppas du inte går och köper en bil nästa gång och inte vet vad du ska ha den till.

Tur att det var ett billigt. Hoppas du inte går och köper en bil nästa gång och inte vet vad du ska ha den till.

Det var väl tur att det inte var en bil då.

Men jag undrar lite bara i villket sammanhang man skall använda det, har precis köpt en system kamera. Uppdaterat mig från en liten Fuji finepix. Så har du något tips.

Den typen av filter som enbart är färgade glas har för många tappat sin betydelse. Med digitala kameror och RAW-format går det oftast lika bra att skruva till färgen i efterhand. På den analoga tiden med diafilm var ju i princip allt klart efter man exponerat bilden. Ville man då ha bilden mer magenta fick man använda filter.

Färgade filter kan vara bra om ljuset man fotar i är så långt ifrån normalt dagsljus (som kamerorna helst vill ha) att det helt enkelt inte räcker till med att vitbalansera (vid fototillfället eller i datorn). För mig som fotar under vattnet är detta normalt då ljuset på lite djup är så kraftigt blått att kameran inte klarar av att kompensera det på egen hand, men för de flesta som fotar på land blir ljusförhållandena aldrig så extrema att färgade filter behövs.

Kraftigt färgade filter används ofta i analoga kameror när man plåtar med sv/v film. Ett rödaktivt filter framhäver t.ex. moln i en himmel, medan ett grön/blå filter förstärker hudfärg eller andra gul/röda färger.

ANNONS