Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Magenta filter
- Trådstartare Adlad
- Start datum
Adlad
Medlem
Tur att det var ett billigt. Hoppas du inte går och köper en bil nästa gång och inte vet vad du ska ha den till.
Det var väl tur att det inte var en bil då.
Men jag undrar lite bara i villket sammanhang man skall använda det, har precis köpt en system kamera. Uppdaterat mig från en liten Fuji finepix. Så har du något tips.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Den typen av filter som enbart är färgade glas har för många tappat sin betydelse. Med digitala kameror och RAW-format går det oftast lika bra att skruva till färgen i efterhand. På den analoga tiden med diafilm var ju i princip allt klart efter man exponerat bilden. Ville man då ha bilden mer magenta fick man använda filter.
Färgade filter kan vara bra om ljuset man fotar i är så långt ifrån normalt dagsljus (som kamerorna helst vill ha) att det helt enkelt inte räcker till med att vitbalansera (vid fototillfället eller i datorn). För mig som fotar under vattnet är detta normalt då ljuset på lite djup är så kraftigt blått att kameran inte klarar av att kompensera det på egen hand, men för de flesta som fotar på land blir ljusförhållandena aldrig så extrema att färgade filter behövs.
Färgade filter kan vara bra om ljuset man fotar i är så långt ifrån normalt dagsljus (som kamerorna helst vill ha) att det helt enkelt inte räcker till med att vitbalansera (vid fototillfället eller i datorn). För mig som fotar under vattnet är detta normalt då ljuset på lite djup är så kraftigt blått att kameran inte klarar av att kompensera det på egen hand, men för de flesta som fotar på land blir ljusförhållandena aldrig så extrema att färgade filter behövs.