Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Made in China

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Inte för att det kanske spelar någon roll vad gäller prestanda och kvalitet - men på mitt nya Nikon 50mm f/1.8D AF Nikkor står det att läsa "Made in China".

Ni andra som har detta objektiv eller som känner till saken - är alla Nikon 50mm f/1.8D AF Nikkor "Made in China". Är Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor också "Made in China"? Har Nikon många objektiv och kameror som tillverkas i Kina?

Anser Ni att det har någon betydelse om objektiv och kameror tillverkas i Japan eller Kina?

Själv tycker jag att det känns mer "pålitligt" om det står "Made in Japan" men det är kanske bara en gammal fördom utan verklighetsgrund?

Clasberg skrev:
Själv tycker jag att det känns mer "pålitligt" om det står "Made in Japan" men det är kanske bara en gammal fördom utan verklighetsgrund?
Min 50mm f/1.8D är också tillverkad i Kina. Men den är väldans skarp ändå.
Jag tror Nikon har hård koll på sina fabriker var de än ligger.

Re: Re: Made in China

Calle S skrev:
Jag tror Nikon har hård koll på sina fabriker var de än ligger.

Det tror jag oxå. Jag har mycket svårt att tro att Nikon skulle acceptera sämre kvalité på sina produkter bara för att de tillverkas i China. För mig spelar det ingen roll vilket land en produkt från Nikon är tillverkad, en Nikon är alltid en Nikon med dess höga kvalité.

Jag har en 50 mm 1,4 som köptes innan 1,8 modellen fanns med "D". Japp, den är också "Made in China". Men du kan vara lugn, den är skarpare än min 24 mm som är "Made in Japan".

Jag antar att om objektivet var tillverkat i Japan så hade linsen haft ett betydligt högre pris. Det är därför bra att vi kan hjälpa även kineserna med deras försörjning genom att låta dem till låga löner tillverka optisk utrustning så att ägaren kan maximera sin vinst och ge oss konsumenter i västvärlden ett attraktivt pris.

RolandM skrev:
Jag antar att om objektivet var tillverkat i Japan så hade linsen haft ett betydligt högre pris. Det är därför bra att vi kan hjälpa även kineserna med deras försörjning genom att låta dem till låga löner tillverka optisk utrustning så att ägaren kan maximera sin vinst och ge oss konsumenter i västvärlden ett attraktivt pris.
Exakt. Det är så världen funkar.

Kina är det nya teknikproducentlandet, massor av företag världen över flyttar eller bygger nya fabriker där främst på grund av låga löner o fördelaktiga villkor.

Vi ser nog lite på Kina som man såg på Japan på 50-talet men vi får nog vänja oss.
Jag har för mej att Nokia, Eriksson o Motorola etc.tillverkar Yuppienallar där

Dom flesta prylar i våra datorer är Made in China etc.

/göran

RolandM skrev:

Nog är det så nog.

En liten fundering bara...

När Ericsson flyttade ned sin mobiltillverkning till Kina så märktes ett klart kvalitetslyft, åtminstone på dom dyrare telefonerna.

Detta ter sig inte så konstigt efter man sett programmet på TV som gick för nåt halvår sen som handlade om en kinesisk fabrik för mobiltelefondelar. Där jobbade flickor som fick vara max 25 år, vad som hände efter 25-årsdagen framgick dock ej.

Dom bodde i anslutning till fabriken & tjänade med kinesiska mått mätt mycket bra, kontrollen & disciplinen var minutiös & flickorna var mycket hängivna sitt företag (kontrollerade, mutade?).

Jag tycker inte att det är så konstigt om kvaliten på produkterna höjdes, sen kan man disskutera moralen i det hela, det är en helt annan femma...

Japanerna hade för inte så många år sedan ett liknande system men har så vitt jag kan förstå idag blivit mer lika oss, skulle därför inte förvåna mig om vi i framtiden även kan hitta högklassig optik som tillverkats i Kina (om det inte redan finns?)...

Larsa

Nu kanske vi kommit från frågan men jag kunde bara inte låta bli att skriva lite.

I mitt jobb ingår en och annan fabriksinspektion och visst vi snackar 30-tal på många håll, men faktum är att vi borde ha mer respekt för kinesiskt kunnande. Om folk bara visste hur mkt som är tillverkat i detta land skulle man fundera i andra banor. T.e.x finns en gigantiskt fabrik i Kina som står för runt 30% (om jag inte missminner mig) av världens microvågs ugn produktion. Det fixar man bara inte utan kvalitets kontroll.

Jo, det är låga löner men vaddå, om boende kostnaden är 70kr per månad så vore det ju konstigt om lönen var 14.000kr/månad.

Kineserna bygger just nu ett par hyfsat stora fabriker där man skall tillverka digitalkameror för några av världens ledande märken. Har hört att Olympus och Canon bl.a köpt in sig. Dessa skulle ligga på några miljoner i kvantitet per år och fabrik.

Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta men drar enkelt slutsatsen: Vi lär få vänja oss vid #Made in China# på även våra kameror i framtiden.

Ställer motfråga: Är det nån som märkt skillnad på optik från Japan mot Kina? Och nu menar jag inte på 80-talet.

shanghai skrev:

Jo, det är låga löner men vaddå, om boende kostnaden är 70kr per månad så vore det ju konstigt om lönen var 14.000kr/månad.

har du tänkt på att de säkert betalar din tandläkare och skolgång de stackars (medveten upprepning) tandlösa outbildade människorna.

asg skrev:
Jag har en 50 mm 1,4 som köptes innan 1,8 modellen fanns med "D". Japp, den är också "Made in China". Men du kan vara lugn, den är skarpare än min 24 mm som är "Made in Japan".

Ja konstigt vore väl annars. Att en 50mm normal är skarpare än en 24mm vidvinkel är fullt naturligt (speciellt i kanter och hörn) och om så inte vore fallet skulle det säkert vara något fel på normalen. Bättre då att jämföra samma brännvidd annars säger jämförelsen ingenting.

Det är naturligtvis inget fel på världsföretagens olika produkter som tillverkas i länder som Kina, Hong Kong , Filipinerna, Indonesien, etc.

Däremot verkar det som om Canon inte lägger ut de mer avancerade husen och objektiven utan tillverkar dessa i Japan.

Själv har jag varit totalt japanfrälst i snart 35 år och tycker att lite av "magin" försvinner med en Canon made in China eller en Honda made in GB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar