ANNONS
Annons

Macroval canon 100 eller sigma 150??

Produkter
(logga in för att koppla)

libelula

Medlem
Hej!
Har bestämt mig för att köpa en macro till min canon eos 350d. Eftersom jag är ute och fotar alla möjliga kryp undrar vad man ska välja för macro. Just nu lutar det mellan canon 100 och sigma 150. Vad tycker ni? Jag är ingen expert men vill få det bästa för pengarna (ung 6000 kr). Begagnade macro är uteslutet eftersom det känns osäkert om man inte känner säljaren i fråga .
Dina åsikter kommer att avgöra mitt val!!.
Hälsningar/saludos

Miguel

Jag har själv mycket liten erfarenhet av Canon 100/2,8 macro, har bara lånat och testat det en gång. Själv har jag kört med ett Soligor 100/3,5 macro i några år, fram tills för ungefär tre veckor sedan då jag köpte ett Sigma 150/2,8 macro. Givetvis funderade jag även på Canons 100, men kände att jag ville ha lite längre närgräns för att minska risken att skrämma krypen. Dessutom har jag upptäckt att ibland vill jag fotografera tex skräddare ute på en vattenyta, då kan det vara bra att ha lite längre arbetsavstånd. Nu tycker jag väl i och för sig att skillnaden vad gäller arbetsavstånd var mindre än jag hade trott, jag hade säkert blivit nöjd även med 100:at. Även Sigmas 180/3,5 macro var med i urvalet, men jag tyckte att 150/2,8:s mindre storlek, vikt och högre ljusstyrka gör det mer mångsidigt.

Jag tror inte att du blir missnöjd med något av objektiven, men jag kan iallafall rekommendera Sigma 150.

Jag vill inte leda dig på villovägar men ta en funderare på Tamrons 90mm. Jag har en sådan själv och är grymt nöjd.

För mig stog det mellan ett begagnat canon 100mm eller tamrons 90 mm. (Är 15 år, har inte så mycket pengar)

Du kommer blir nöjd vad du än väljer!

vill bara säga att det går nog inte att få skarpare objektiv än 100mm som inte har ett rött streck runt sig (L-objektiv)

För insektsfoto gäller ju större brännvidd desto bättre, så i ditt fall, tveklöst Sigmat 150/makro.

/kent

Hej gör som jag gjorde, innan jag köpte Sigma 150/2,8, jag gick ut på pbase klickade på cameras valde sigma och får upp alla deras objektiv klickar in på det objektiv jag vill se och då kommer alla bilder upp som är tagna med denna utrustning. Kolla runt och se vad bilderna visar om de kan förväntas återge det du vill uppnå.
Ha det gott /
PS jag är jättenöjd med Sigmas 150/2,8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar