Annons

Macroutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Har har nyligen införskaffat mig en Nikon D50 med dubbelkittet. Jag älskar att syssla med macrofotografering och undrar därför om ni kan råda mig till vilken tillbehörsutrustning jag ska köpa för att få bättre macrobilder.
Man kommer ju inte specielt nära med denna kameras kitoptik.
Vilka är dom billigaste, bästa och mest prisvärda tillbehörsallternativen??

Billigast är försättslins till dina befintliga objektiv. Det kan bli riktigt bra, har en kompis bevisat med motsvarande analoga grejor (F55 +28-80)

Bäst och dyrast är förstås ett riktigt makroobjektiv, och då finns det en del att välja på...Nikons 60/2,8; Tamron 90/2,8; Sigma 150 är några populära val som andra än jag kan berätta närmre om.

Ett halvbudgetalternativ är att köpa en billig men schysst fast glugg som 50/1,8, och en eller flera mellanringar.
Det är nog vad som ger mest för pengarna. 50 funkar dessutom toppen till porträtt.

Jag anävnder Tamron 90/2,8 och är mycket nöjd. Dessutom är det ett bra objektiv till landskap och porträtt.

Kenko säljer förlängningsringar som man lägger mellan objektivet och kamerahuset. Detta leder till att objetivet kommer längre ut från huset och kan fokusera närmare än normalt.
Man förlorar dock några steg ljus beroende på ringen längd och objektivets förmåga att fokusera oändligt försvinner också. Sen blir man även tvungen att fokusera manuellt med de objektiv som hör till D50-kiten för Kenkos ringar stöder inte AF-S objektiv.

Vad prisen rör sig om i kr vet jag inte riktigt, här i Finland kostar de 70-90€, beroende på vilken "längd" på ringen.

Fler frågor...

Jag tycker att det där allternativet med försättslinser verkar bra...
Är det något man ska tänka på när man ska köpa såna?
Spelar Kvalitén nån roll?
Vilka "+tal" ska man satsa på? (ex. +1, +2, +3 osv)

Men är det inte låg kvalité på dom imed priset??
Vinner man på att köpa lösa hoya close-up-filter i stället?
de kostar ju lite mer...

har tyvärr inte provat några andra fabrikat men kan tänka mig att det är en anings optisk skillnad på dessa jämfört med dyrare kitt..men frågan är om det är ngt man märker?

Nikons 105/2.8 är mycket bra och går att hitta från 4000 begagnat, kanske ännu mindre nu när efterträdaren med VR har kommit.

Jag kan inte bestämma mig...

Tack för alla svar! Nu känns det som att man kan lite mer om sakerna. Men jag har välldigt svårt att betämma mig för vad jag ska köpa.
Jag vill hellst ha det under 1500kr men maxgränsen går vid 2000kr. Vad skulle ni ha köpt för macroutrustning till D50 (Dubbelkit) i min situation?

Ja, för de pengarna är det inte lätt.

Leta efter ett begagnat Tamron eller Tokina AF90mm. Ett begagnat Sigma AF50 eller AF105 är andra som borde rymmas.

Annars är det billigaste att köpa mellanringar och montera mellan kamera och ett befintligt objektiv.
Köp på Cyberphoto dessa för 1275kr:
Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm Nikon AF
De enda ringarna som passar med bibehållen af och ljusmätning. Detta är ett bra pris.
På mellanringar monterar man inte vidvinkel så ditt telezoom kan fungera. Om det inte blir bra kan du köpa ett begagnat AF50/1,8D.

/Erik

Mellanringar + 50:a bör gå att hitta bättre begagnat för de pengarna. Bra resultat några steg nedbländat. Som extra plus får du ett ljusstarkt korttele med allt vad det innebär.

Ett begagnat makroobjektiv. Ger naturligtvis bäst resultat.

Cosina 100/3,5. Påstås vara bra optiskt trots sitt humana pris.

En tvålinsig försättsring (s k akromat), t ex Nikons T4 på +2,9 dioptri för knappt 600:- (jag utgår då ifrån att dina objektiv har 52 mm filtergänga). Bra resultat, enkelt att hantera och pengar över. Om du ångrar dig blir du inte ruinerad (det bör vara lätt att sälja). Maximala avbildningsskalan beror på vilket objektiv den används med, ju längre brännvidd desto större effekt, troligen blir dock den maximala avbildningsskalan du kan få mindre än med de andra alternativen.

Ett problem med att köpa begagnat är att man under inga omständigheter får vara otålig, är man det minsta osäker på varan ska man avstå och tålmodigt invänta nästa köptillfälle.

Jag kör kaffebruslinser och det är hyffsad bildkvalite på kortare brännvidder, men med långa så ser det inte bra ut, jag skulle väl gissa att detta gäller alla närbildslinser?
Jag tänkte bara varna för kombinationen långa brännvidder och närbildslinser inte alltid är lyckad.
Om bildexempel är intressanta så säg till.

Hej!
Jag har plåtat makro med många metoder. Försättslinser är enkelt och billigt, men kan inte mäta sig kvalitetsmässigt med exempelvis mellanringar eller makroobjektiv.

Som många redan nämnt är ett 50mm med mellanringar ett bra alternativ. Detta kan dessutom ge mycket hög bildkvalité. Själv har jag använt det mycket. Vill man komma ännu närmare vänder man 50mm gluggen bak och fram.

Enklast av allt är ett makro med fast brännvidd, vilket även det ger hög bildkvalité, men kostar lite mer. Själv använder jag Tamron 90/2,8 och är nöjd med resultaten.
/Nicklas

Ja, personligen tycker jag man tappar mycket med närbildslinser. Bilderna blir softare och jag har dessutom fått problem vid motljus och råkat ut för diverse optiska effekter. Förmodligen finns det vissa sorter som är bättre än andra, men jag har svårt att tro att dessa kan nå upp till den bildkvalité man får med en fast 50mm glugg och mellanringar eller med ett riktigt makro.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto