jag ska akta mig för att säga någonting om Tamron eftersom jag helt enkelt inte vet någonting om Tamrons gluggar. Dock läste jag samtliga recensioner om Tamron och Canons objektiv, Överlag tycker dom flesta att Tamrons glugg har slö autofokus, Låter högt, skramlig/dålig byggkvalitet.
Canons negativa saker var dålig autofokus vid mörker och att motljusskydd får köpas separat.
Gemensamt är nog att autofokus brukar bli lite kass vid macro eftersom man kommer så nära att det blir ganska mörkt helt enkelt.
Macro objektiv är optimerade för korta avstånd så rent skärpemässigt så skall nog båda vara ruggit skarpa. Dock var det någon som tyckte Tamrons glugg gav ful oskärpa utanför fokusområdet (bokeh)
Personligen eftersom jag själv har canons 60mm glugg så tycker jag det är skarpt, gediget byggd, känns skön och fungerar myket bra till porträtt också.
Att många bilder är "snyggare" med canons glugg har nog mer med att det finns fler som köppt den gluggen och att därför är utbudet på bilder och även duktigare fotografer större, lägg därför inte för stor vikt vid just bilderna. jag länkade till bilderna mer för att man skulle få se hur bilderna kan se ut med din kamera
Slutligen kan ajg säga att jag rekomenderar 60mm objektivet och det kommer ialla fall inte göra dig besviken, "säkert" köp och det är billigare faktiskt. Oftast brukar ju piratsakerna vara billigare, men Tamron har ju längre brännvidd.
Enda anledningen till att jag rekomenderar canons glugg är fö att jag vet hur det presterar. Tamrons objektiv säger jag inte är dåligt på något sätt, jag vat bara inte hur det presterar och därför kan jag inte rekomendera det.