Annons

Macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har funderat på att köpa ett Macro/Porträtt objektiv. Jag har tittat ganska mycket på Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1). Vad står SP och AF för och vad innebär det? Ska man satsa på ett objektiv med 1:2 eller 1:3 istället? (och blir det jättedyrt?) Har läst recensionerna om det, det verkar vara populärt. Vore kanon om någon orkar förklara det här för mig! =)
 
Elina Nyberg skrev:
Jag har funderat på att köpa ett Macro/Porträtt objektiv. Jag har tittat ganska mycket på Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1). Vad står SP och AF för och vad innebär det? Ska man satsa på ett objektiv med 1:2 eller 1:3 istället? (och blir det jättedyrt?) Har läst recensionerna om det, det verkar vara populärt. Vore kanon om någon orkar förklara det här för mig! =)

Har själv ett tamron 90mm... (precis de du har tittat på)

SP vet jag inte vad det står för.
AF står kort och gott för AutoFokus
1:1 innebär om jag förstått det hela rätt att 1 mm i "verkligheten" blir 1 mm på sensorn. Så om man har 1:2 eller 1:3 så betyder väl det att det är en förminskning och om du vill komma nära ska du ju ha så mycket förstoring som möjligt.

Men som sagt har jag ett likadant som jag sätter på min Nikon D50 och jag är mycket nöjd med bildkvalitén.

Du kan ju gärna gå in och kolla mina bilder.
Missa inte bilden som heter "Slända 2"!
 
Den som läst lite karta i skolan eller i orienteringskursen vet att en karta med förhållandet 1:250 000 betyder att 1cm på kartan är 2,5 km i verkligheten. En karta med 1:1 betyder således att en cm på kartan är 1cm i verkligheten. Ska du göra en sådan karta över sverige så kommer alltså kartan vara exakt lika stor som sverige...

Macro 1:1 betyder således att 1mm på sensorn är 1mm i verkligheten. 1:3 klarar nästan vilket objektiv som helst med hyfsad närgräns... ett äkta macro är minst 1:1, thats it allt annat är objektiv med bättre närgräns bara.

AF är Autofikus.
SP vet jag inte men jag kan gissa att det betyder att linsen är framtagen just för Digitalkameror.

Canon EF-S 60mm macro är ett äkta macro och tom lite billigare.. kan vara värd en titt :)
 
Kalle_B skrev:
Den som läst lite karta i skolan eller i orienteringskursen vet att en karta med förhållandet 1:250 000 betyder att 1cm på kartan är 2,5 km i verkligheten. En karta med 1:1 betyder således att en cm på kartan är 1cm i verkligheten. Ska du göra en sådan karta över sverige så kommer alltså kartan vara exakt lika stor som sverige...

Macro 1:1 betyder således att 1mm på sensorn är 1mm i verkligheten. 1:3 klarar nästan vilket objektiv som helst med hyfsad närgräns... ett äkta macro är minst 1:1, thats it allt annat är objektiv med bättre närgräns bara.

AF är Autofikus.
SP vet jag inte men jag kan gissa att det betyder att linsen är framtagen just för Digitalkameror.

Autofikus???

/K
 
Alla dessa bilder är tagna med en EOS 350D och Tamron 90mm macroobjektiv
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=200&limit=100

Alla dessa bilder är tagna med EOS 350D och Canon EF 60mm macro
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=200&limit=100

säger kanske inte så mycket med kan vara kul att se vad andra har presterat med samma utrustning innan ev köp. jag kommer inte försöka påverka ditt köp, men vill bara poängtera att Canons egna EF-S 60mm är billigare än Tamrons objektiv och riktigt bra. Om du inte bara ska ligga på marken och plåta grodor så är nog 60mm också ganska bekvämt.

Bu ahr du ialla fall bilder att glo på :)
 
Med macro objektiv menar man ett objektiv som är specifikt konstruerat för närblids fotografering, konstruerat så att det är optimerat vid sin närgräns i ställer för vid oändligt.

SP är Tamron lite finare serie, SP står för "Super Performance Series".

Maximal avbildningsskala har man bara vid närgränsen. Ofta ställer man in objektivet på sin närgräns och flyttar kameran fram eller tillbaka tills objektet har focus, så fort man skruvar på skärpeinställningen blir avbildningsskalan mindre.

Man använder med fördel stativ och kamerasläde som man använder för att enkelt flytta kameran fram och tillbaka vid focusering, önskar att jag hade en släde till min kamera.
 
Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Ang Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO
objektiv så står Di för att det är speciellt framtaget för digitalkameror..

Det stämmer inte riktigt :)

Så här säger Tamron själva

""Di (Digitally Integrated) Lenses
Lenses designed for superior use on both digital and film SLR cameras""
 
Jag har tittat på en del bilder med Canons 60 mm. Är det objektivet bättre eller är det bara så att det finns bättre bilder där? Någon som har ett förslag?
 
jag ska akta mig för att säga någonting om Tamron eftersom jag helt enkelt inte vet någonting om Tamrons gluggar. Dock läste jag samtliga recensioner om Tamron och Canons objektiv, Överlag tycker dom flesta att Tamrons glugg har slö autofokus, Låter högt, skramlig/dålig byggkvalitet.

Canons negativa saker var dålig autofokus vid mörker och att motljusskydd får köpas separat.

Gemensamt är nog att autofokus brukar bli lite kass vid macro eftersom man kommer så nära att det blir ganska mörkt helt enkelt.

Macro objektiv är optimerade för korta avstånd så rent skärpemässigt så skall nog båda vara ruggit skarpa. Dock var det någon som tyckte Tamrons glugg gav ful oskärpa utanför fokusområdet (bokeh)

Personligen eftersom jag själv har canons 60mm glugg så tycker jag det är skarpt, gediget byggd, känns skön och fungerar myket bra till porträtt också.

Att många bilder är "snyggare" med canons glugg har nog mer med att det finns fler som köppt den gluggen och att därför är utbudet på bilder och även duktigare fotografer större, lägg därför inte för stor vikt vid just bilderna. jag länkade till bilderna mer för att man skulle få se hur bilderna kan se ut med din kamera :)

Slutligen kan ajg säga att jag rekomenderar 60mm objektivet och det kommer ialla fall inte göra dig besviken, "säkert" köp och det är billigare faktiskt. Oftast brukar ju piratsakerna vara billigare, men Tamron har ju längre brännvidd.

Enda anledningen till att jag rekomenderar canons glugg är fö att jag vet hur det presterar. Tamrons objektiv säger jag inte är dåligt på något sätt, jag vat bara inte hur det presterar och därför kan jag inte rekomendera det.
 
Vad du skall välja beror på var du skall ha det till. Skall du tex. fotografera insekter är 60mm ganska kort, du måste komma väldigt nära vid full avbildningsskala och riskerar då att störa objektet.
Jag har själv ett gammalt manuellt Tamron SP 90 som är mycket skarpt och gediget byggt, har dock läst att de nya AF objektiven är lite skrangliga men skarpa och fina optiskt.

När det gäller avbildningsskala blir det så här med mitt SP90:
M Skala
0,39 1:2 (närgräns)
0,47 1:3
0.65 1:5
1,2 1:10

Som du ser har avståndet stor betydelse, det finns macro med längre brännvidd, Tamron har tex ett på 180mm men det är dubbelt så dyrt som 90mm och har sämre ljusstyrka.

/Magnus
 
oj, vad svårt det här blev. Jag ska fundera ordentligt. Det jag kan känna med canons 60 mm är att mitt befintliga objektiv är 18-55 mm. Med Tamrons 90 mm skulle det ge lite mer "variation" i kameraväskan. Samtidigt verkar canons riktigt bra. Hm... Jag ska fundera.

Tack snälla för all tid ni lagt ned på att besvara mina frågor!
 
Har du slagit till Elina, och vad blev det i s f?

Stod i valet och kvalet själv före jul och kunde inte bli klok på vilken av Canon 60, Canon 100 eller Tamron 90 som var "bäst". Vet det fortfarande inte men "investerade" till slut i en Tamron SP AF90mm F/2.8 Di och är hur nöjd som helst, grym bildkvalitet!
 
En viktig parameter vid macro är fotograferingsavståndet! Det är kass att behöva vara så nära en fjäril eller humla att man skrämmer iväg den innan man hinner fota den. Jag har med fördel fotat macrobilder med mitt Sigma 70-200mm/2,8 och ett par mellanringar från Soligor. En kompis till mig gör det samma och får ca 60cm fotoavstånd. Det är därför han kan få bilder som denna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/719901.htm
 
Max,
en trevlig bild. Men man behöver inte ett macro-objektiv eller ett 70-200 & ett par mellanringar för att plåta den. Ett par normal-stora fjärilar med blommor runt dem går att plåta med med de flesta av mina objektiv utan mellanringar. Speciellt när den ser ut att vara beskuren ganska mycket också.
Men jag håller med dig att avståndet är viktigt för insekter och fjärilar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.