Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snusbrun

Medlem
Halloj, är ny på ämnet fotografi och funderar på vad för sorts objektiv som lämpar sig bäst för ganska extrema närbilder?

Macroliniser är optimerade för att prestera sitt bästa på just närområdet. Därför är ju dessa generellt att föredra.

Ett allroundmacro är ett 90 eller 105mm som jag ser det. Också mycket användbart för porträtt och landskap etc,,

Tamrons nyaste 90mm anser jag vara det mest prisvärda idag,,, Sigmas är också fint men känns inte lika bra och är inte heller lika skarpt.

Mvh Niclas,

Vill du ha längre arbetsavstånd så finns både sigmas och tamrons 180/3.5 macro och dessutom däremellan sigmas nya 150/2.8 macro.

Man kan fundera på vad du menar med "ganska extrema nærbilder".
Genom att køpa ett makroobjektiv rakt av kan du komma hyfsat næra ditt motiv och avbilda i skala 1:1 eller ibland ænnu bættre.
Om du tar ett vanligt objektiv runt 35 eller 50 mm brænnvidd och sætter fast bakochfram på kameran kan du gøra ungefær detsamma, men du sparar en massa pengar eftersom en reverseringsring ær så mycket billigare æn ett makroobjektiv. Du kan rentav sætta två objektiv front mot front, då kan det bli riktigt næra.
Gemensamt før allt detta ær att du får vældigt kort djupskærpa.
Vill du ha stort skærpedjup istællet skaffar du ett riktigt vidvinkligt objektiv och sætter mellanringar mellan kameran och objektivet. Det kan ge extrema bilder...

Du har væl sett den hær artikeln hoppas jag.

Bryggarn skrev:
Vill du ha stort skærpedjup istællet skaffar du ett riktigt vidvinkligt objektiv och sætter mellanringar mellan kameran och objektivet.
Det ger inte större skärpedjup. Vid samma avbildningsskala är bränvidden oväsentlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar