Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Macroobjektiv?
- Trådstartare Snusbrun
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Macroliniser är optimerade för att prestera sitt bästa på just närområdet. Därför är ju dessa generellt att föredra.
Ett allroundmacro är ett 90 eller 105mm som jag ser det. Också mycket användbart för porträtt och landskap etc,,
Tamrons nyaste 90mm anser jag vara det mest prisvärda idag,,, Sigmas är också fint men känns inte lika bra och är inte heller lika skarpt.
Mvh Niclas,
Ett allroundmacro är ett 90 eller 105mm som jag ser det. Också mycket användbart för porträtt och landskap etc,,
Tamrons nyaste 90mm anser jag vara det mest prisvärda idag,,, Sigmas är också fint men känns inte lika bra och är inte heller lika skarpt.
Mvh Niclas,
Bryggarn
Aktiv medlem
Man kan fundera på vad du menar med "ganska extrema nærbilder".
Genom att køpa ett makroobjektiv rakt av kan du komma hyfsat næra ditt motiv och avbilda i skala 1:1 eller ibland ænnu bættre.
Om du tar ett vanligt objektiv runt 35 eller 50 mm brænnvidd och sætter fast bakochfram på kameran kan du gøra ungefær detsamma, men du sparar en massa pengar eftersom en reverseringsring ær så mycket billigare æn ett makroobjektiv. Du kan rentav sætta två objektiv front mot front, då kan det bli riktigt næra.
Gemensamt før allt detta ær att du får vældigt kort djupskærpa.
Vill du ha stort skærpedjup istællet skaffar du ett riktigt vidvinkligt objektiv och sætter mellanringar mellan kameran och objektivet. Det kan ge extrema bilder...
Du har væl sett den hær artikeln hoppas jag.
Genom att køpa ett makroobjektiv rakt av kan du komma hyfsat næra ditt motiv och avbilda i skala 1:1 eller ibland ænnu bættre.
Om du tar ett vanligt objektiv runt 35 eller 50 mm brænnvidd och sætter fast bakochfram på kameran kan du gøra ungefær detsamma, men du sparar en massa pengar eftersom en reverseringsring ær så mycket billigare æn ett makroobjektiv. Du kan rentav sætta två objektiv front mot front, då kan det bli riktigt næra.
Gemensamt før allt detta ær att du får vældigt kort djupskærpa.
Vill du ha stort skærpedjup istællet skaffar du ett riktigt vidvinkligt objektiv och sætter mellanringar mellan kameran och objektivet. Det kan ge extrema bilder...
Du har væl sett den hær artikeln hoppas jag.
Det ger inte större skärpedjup. Vid samma avbildningsskala är bränvidden oväsentlig.Bryggarn skrev:
Vill du ha stort skærpedjup istællet skaffar du ett riktigt vidvinkligt objektiv och sætter mellanringar mellan kameran och objektivet.