** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Macrohjälpmedel

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Jag tar gärna macrobilder med kameran i marknivå, och då menar jag att kameran i princip ligger på marken. Eftersom kameran (Nikon D60) saknar live view får jag nästan gräva ner mig bakom kameran för att kunna få en korrekt bild i sökaren. Att jag har progressiva glasögon gör inte saken bättre.

Är lösningen antingen en annan kamera med live view eller att skaffa en vinkelsökare?

Ni som fotar macro med live view kamera, hur funkar det? Får man tillräckligt bra bild på displayen även om kameran står på marken eller behövs även i dessa fall en komplettering med vinkelsökare?

En vinkelsökare skulle behöva vara vridbar på flera olika håll eftersom jag ofta vänder stativets mittpelare upp och ner för att få kameran i marknivå. Men då är det alltid något stativben som är i vägen så en vridbar vinkelsökare skulle nog vara bra. Förslag på fabrikat?

kn1

Har i princip samma problem. Har haft en D5000 nu i somras och har tagit många makrobilder och har nästan aldrig använt live view i huvudsak är det pga den längre tiden för AF, den är långt ifrån snabb med en Nikon (är väl endast Sony som har något som är snabbt). Fördelen skulle vara för stillastående motiv att man kan zooma in och använda manuell fokus med hjälp av den inzoomade bilden, detta funkar skapligt. Fördelen med D5000 att skärmen går att vinkla. Har nu också en D90 men har inte ännu använt den i live-view. Pga som jag sa den långsamma AF så är live view inte så praktisk som man kan tro.

Jag är också intresserad av vinkelsökare, men har inte testat det ännu.

Något som jag alltid har med mig är ett liggunderlägg i bilen samt att i ryggsäcken har jag en lättviktspresening, det är nog det som är enklast och bäst att bara kunna lägga sig ner

Jag har en D90 och använder Live View ibland när jag ändå ska använda manuell fokus. Som que_foto sa så är AF inte alltid aktuellt med Live View.
Jag har också en Seagull vinkelsökare som jag köpte begagnad för några hundralappar. Tycker den är helt ok och använder den ganska ofta när det blir tråkiga vinklar för Live View. När jag kollade fanns den ny på Photax för ca 800:-. Det blir lite billigare än att köpa ny kamera i alla fall :)
Nikons orginalvinkelsökare är väl lite dyrare.

Tack för synpunkterna så här långt. För min del handlar det nästan alltid om manuellt fokus vid mina macrobilder. Kanske att live view inte är hela lösningen vid riktigt låga perspektiv. Ska kolla runt lite på Seagull vinkelsökare som eventuellt kan lösa en hel del skärpeproblem för rimlig kostnad.

Jag har för mig att det finns modeller med olika förstoringsgrad.
Jag kan välja mellan 1x eller 2x förstoring, men det finns större förstoring vet jag.
Det följer med adaptrar till ett antal olika kameramodeller.

Seagull vinkelsökare verkar vara vridbar 360 grader, väldigt praktiskt. Borde väl räcka med 2 x förstoring? Som jag ser det är det stora lyftet med en vinkelsökare just själva "tittvinkeln" men är det sedan också förstoring av sökarbilden är ju det bra.

Använder en vinkelsökare Seagull x3 fungerar perfekt vid macro och köpt via ebay.uk leverans från Kina. Kostade runt 200-300.
Monica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar