Annons

Macrofotografering, Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan.. Skulle behöva ett bra tips på ett bra macrostativ. Jag har inga stora krav men det ska ändå vara ganska schysst liktsom. Att det står hyfsat stadigt och med bra inställningar.

Det mesta macro klarar man med ett stativ som inte går ned till macro, för dem lägsta motiven ligger jag platt på marken med en rispåse eller liknande,,, för tider runt 1/15sec fungerar det fint med 105mm.
Men bönpåsen blir klart ett handikapp öm längre tider skall till:)

Annars håller jag på stabil,s stativ modell mellan/snabb.

Mvh Niclas.

Ps, En macro/glid-skena är ett måste för den som fotar MYcket macro enligt mig!!

Jag har själv ett Benbo trekker med en Benbokulled. Jag har både positiva och negativa erfarenheter av stativet:

+ mycket flexibelt - jag tycker det tenderar att bli en del konstiga vinklar vid macro
+ förhållandevis billigt
+ ganska stabilt i förhållande till vikten (tvådelat).

- omständligt för normal fotografering - det tenderar att ta tid att ställa in.
- Det är för långt ihopfällt (tvådelat) vilket gör att det tex är för långt att ha fastspänt på ett bra sätt på min LowePro Photo Trekker AW (ganska stor ryggsäck).
- låsningen på mittpelaren var inte 100% - efter nästan ett år började kameran ibland rotera (när mittstången var i horisontellt läge). Detta skedde framförallt med blixt och 200 mm objektiv på kameran. Photax fixade snällt problemet åt mig.

För övrigt tycker jag inte att jag klarar de flesta macromotiv mha ett stativ utan spagat/flexibla möjligheter - har du provat att fotografera tex sileshår eller svampar?

/Tomas

Senast ändrad:
Benbon verkar mycket bra men det är fortfarande lite dyrt. Har inte så mycket pengar att spendera(är bara 15år). Men det kanske är bättre att köpa ett riktigt bra på en gång men jag är öppen för förslag.

Mitt förslag är nog att försöka komma över ett hyffsat stativ beg och se vad och hur du fotograferar, för att sedan se om du har behov av någe annat. Ett hyggligt begagnat borde du nog kunna komma över för några hundralappar. Om du skall använda din Dimage A1 som ju är ganska liten, behöver ju inte stativet vara världens stabilaste heller.

Om du vill fotografera saker riktigt nära marken kan du ju som tidigare nämts prova en beenbag, som du nog borde kunna knåpa ihop rätt enkelt själv.

En sak som är trevligt att ha vid macrofotografering är ju trådutlösare för att undvika skakningsoskärpa, alternativt att använda självutlösaren på kameran.

/Tomas

Beenbag? Nu får du allt förklara lite närmare vad det är för något.

För nu i alla fall känns det som att jag inte behöver ett riktigt stativ. Jag kommer nog mest sitta vid skrivbordet och ta extrema närbilder.

Senast ändrad:
FelixSwensson skrev:
Beenbag? Nu får du allt förklara lite närmare vad det är för något.

För nu i alla fall känns det som att jag inte behöver ett riktigt stativ. Jag kommer nog mest sitta vid skrivbordet och ta extrema närbilder.

Helt enkelt en påse (typ 30x30cm och 10cm tjock) som är fylld med typ okokt ris eller bönor etc,, det skapar en påse som har lite vikt, som ligger stadigt och som kameran liksom ligger mkt stadigt i. Bra att ha i bilfönstret, på gräsmattan och ja vart som helst:)

Har ni testat att vända om objektiven på kameran,, Jag har testat vid mitt skrivbord att fotografera med typ 50mm på kameran och 135mm bara tejpat mot front mot front,,,, finns förståss en formel för att räkna ut förstoringen men den har jag inte i mitt mattehatiska minne:)

Men jag menar att jag fick förstoringar på runt 4ggr och runt omkring beroende på optisk kombination...

Roligt att expr, med!

Mvh Niclas.,

Sätt en klämma (245 kr) på stativbenet och en kulled på klämman. Fungerar kanonbra och man kommer ner i markhöjd även med kameran vertikalt vilket blir svårare med rispåsen.

Bilagor

• 44768.jpg
    44768.jpg
    4.1 KB · Visningar: 449
Tack för hjälpen. Får prova det där med beenbag. Väntar nog lite med ett riktigt stativ. Men det skulle vara något att tänka på. Nu har jag bara ett skitstativ i typ lättmetall och plast. Helt värdelöst. Som jag använder till vanlig fotografering.

ANNONS