Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lemonshark

Aktiv medlem
Är nybörjare vad gäller dslr och har precis köpt en D5D och ett Minolta 70-210/4. På objektivet (vid 210 mm) står det macro. Vad innebär detta? Finns det någon slags funktion som gör att man kan få fokus på avstånd under objektivets närgräns? Hur gör man i så fall?
 
Det innebär att vid 210 mm så har du största möjliga förstoringsgrad 1:4 vid maximala närgränsen och det fuskkallas ofta "macro" på zoomobjektiven.

Hade varit mer rättvist att kalla det "närbildsläge" men du har köpt ett mycket bra objektiv som håller hög skärpa och är robust och trevligt i största allmänhet.

Vet inte om dessa fakta även gäller i den digitala världen men det framkommer väl snart isåfall.

Mvh/Gunte..
 
Gunte, tack för klargörande svar. Det är alltså inget annat än en upplysning om att vid 210 mm så har man största förstoringen. Med andra ord är det meningslöst att ordet "macro" står utskrivet på just detta Minolta-objektiv.
 
Larsa, det var bl a efter att ha läst dina rekommendationer här på forumet som jag köpte objektivet. Är kanonnöjd. Objektivet och kameran (D5D) är väl ca 1000 ggr bättre än vad jag är som fotograf (om du förstår vad jag menar) men jag ska försöka lära mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.