ANNONS
Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Sejt

Aktiv medlem
Är ute efter ett macro och mina funderingar är vad det finns att säga om Canon EF 100/2,8 Macro USM i en jämförelse mot Sigma Af 150/2,8 Ex Macro Dg Hsm?
Ska användas på en 20D.
/Stefan

Skillnaden är att canonobjektivet har kortare brännvidd och ger därmed kortare arbetsavstånd, lägre vikt och mindre storlek.
Båda är knivskarpa.

Sigmaobjektivet är bättre byggd, det är ett EX-objektiv av senaste generationen medans canonobjektivet ligger i canons mellanklass.

sagan skrev:
Sigmaobjektivet är bättre byggd, det är ett EX-objektiv av senaste generationen medans canonobjektivet ligger i canons mellanklass.
*host*

Jag skulle vilja placera dem i samma kvalitétsklass. Canons L är outstandning, men just EF 100/2.8 Macro USM tycker jag personligen är en aning högre i kvalitén än övriga mellanklassgluggar från Canon. Men precis som med alla andra kvalitetsmått, så är det en subjektiv fråga. Men jag upplever kvalitén som likvärdig på dessa gluggar. Jag har haft EF 100/2.8 Macro USM, men sålde det i ett svagt ögonblick. Men nu när jag ska ha tag i ett macro igen så kommer ändå mitt val att vara Sigmas EX 150/2.8. Anledningen till detta är:

- Fler bländarblad och därmed rundare oskärpereflexer.

- Stativfäste (finns till EF 100/2.8 med, men kostar flis.

- Det lite bättre arbetsavståndet.

Tidningen Foto testade macroobjektiv med bl a Canon 100/2,8. Tyckte att det inte alls höll jämna steg med övriga vad gäller just skärpan vid skala 1:2, annars på längre avstånd bra skärpa... men vill man ha ett macroobjektiv så...

Om man ska jämföra ett Canon-objektiv med Sigma EX 150/2.8 DG HSM Macro så är det kanske snarare EF 180/3.5L USM Macro man ska välja.

Det ligger närmare i brännvidd och ser (åtminstone på bild :) ut att vara ett rejält bygge.

PD

Även sigma 150/2,8 testad i senaste Foto. De bästa testvärden jag har sett för ett macro-objektiv..... tja egentligen för ett objektiv över huvud taget :) Annars i klassen runt 90mm är det fortfarande Tamron 90/2,8 Di som regerar.

Nu får Canon faktiskt skärpa sig. Flera av objektiven de säljer idag konstruerades för mer än 10 år sedan, t ex 100/2,8 Macro. Och nästan inga är digitalanpassade. Tur att det finns så många bra Sigma, Tamron och Tokina :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar