Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro - vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

G3owner

Medlem
Jo, det vet jag. Kanske...

Men var går egentligen gränsen mellan en närbild och en macrobild ('extrem närbild'). Kan man på något vis tekniskt eller på annat sätt definiera skillnaden?

undrar
Bamce

Det är en lite flytande gräns. Macro brukar definieras som att avbildningsskalan är 1:1, dvs 1cm motiv avbildas som 1cm på senssor/film. Men många objektiv tillverkare kallar sina 1:4 objektiv som macro. Personligen så tycker jag att gränsen går någonstans däremellan, kanske 1:2 eller 1:3.

Makro på Svenska. Macro på Engelska.

Makrokosmos är motsattsen till Mikrokosmos.. Där är alltså makro det stora och mikro det lilla...

Begreppet appliceras på allt möjligt. Ekonomi, biologi mm.

Finns ju även Mikorobjektiv, som förstorar mer/närmare än skala 1:1. Ofta upp till förstoringar som 4:1.

Mvh Niclas, lite besserwisser så här på morgonen :)

Är det inte så här: fotomikrografi = "mikro", man använder ett mikroskop som "objektiv" och kopplar på kameran där okularet sitter eller via en dedikerad kameraanslutning. Avbildningsskala i allmänhet större än ca 5:1.

Makro = man använder ett makroobjektiv. Avbildningsskala mellan ca 5:1 och 1:1 (eller ända till 1:2 - 1:3 om man tänjer lite på gränsen).

Johannes

Orden mikro och makro är inte direkt kopplat till fotografi av ngt slag utan tagna ur helt andra sammanhang.

Makro i förtegasekonomiskt perspektiv tex så pratar man om det som händer utanför det egna företaget, alltså rättså stooora saker både ekonomiskt och geografiskt.

Visst kan man fotografera i mikroskop. Jag har själv ett som ger 900ggr förstoring... Men kvaliteten brukar inte bli lysande.

Mvh Niclas

Ja det är ju självklart, men nu talar vi om fotografi så andra betydelser är inte så intressanta. Min tes var att betydelsen "makro" inom fotografi har uppkommit som ett svar på mikro i betydelsen fotomikrografi. Alltså med makro fotograferar man större saker än med (foto)mikro(grafi).

Hobbymikroskop brukar sällan ha särskilt bra optisk kvalitet. Riktiga mikroskop kostar dock ett par hundratusen och objektiven börjar kring tiotusen utan någon rimlig gräns uppåt.

Johannes

I sammanhanget kan det ju nämnas objektiv med "macro" -läge vilket är en sanning med modifikation.
Kanske hade det passat bättre med "Närbildsinställning"
eller "Close-up läge" , fast det säljer väl inte lika bra ??
Mvh/Gunte..

Här har jag fotograferat en tumstock. Avstånd mellan skallinjerna är 1mm. Bilden är 100% crop, det ger en avbildningsskala på ca 15:1. Det är kanske mikrofotografi.

Bilagor

• mikro01 400px.jpg
    mikro01 400px.jpg
    84.5 KB · Visningar: 739
Inte helt säker, men om du croppat gör det väl inte fotograferandet till 'makro'. Tvärtom så verkar din stora bild indikera avbildningsskala 1:2 nånstans då ganska många centimetrar syns i bilden... Lite ordklyvari, men det är väl det tråden handlar om!

/Thorsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar