Annons

macro tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Har snöat in på att foto insekter och införskaffat mig ett tamron 90 2.8 som funkar kanon till det.
Grejen är nu att jag vill ha mer förstoring än 1:1 och har tittat på extenders eller mellanringar.

Vilken väg är bäst att gå?
läste nånstans att canons extender inte fungera till alla obeketiv men att soligors gör det.
stämmer detta och är det grym kvalitets skilland på dessa då de skiljer en hel del i pris.

Är det i så fall oxå att jag kan använda extenders på mina andra objektiv och få lite annorlunda brännvider?

lite vägledning mottages gärna.

Japp

Har snöat in på att foto insekter och införskaffat mig ett tamron 90 2.8 som funkar kanon till det.
Grejen är nu att jag vill ha mer förstoring än 1:1 och har tittat på extenders eller mellanringar.

läste nånstans att canons extender inte fungera till alla obeketiv men att soligors gör det.
stämmer detta och är det grym kvalitets skilland på dessa då de skiljer en hel del i pris.

Är det i så fall oxå att jag kan använda extenders på mina andra objektiv och få lite annorlunda brännvider?

Ja, Canons passar inte (pga av att den sticker ut en bit in i objektivet) men det gör Soligors. Och ja, det är klart synbart skillnad men soligors 1,4 är ändå OK. Jag har dock använt canons 1,4 och satt en kort mellanring mellan tamron 90 och konvertern - Då funkar det! Med soligors slipper du att använda mellanringar men du får lite sämre skärpa - inte mycket sämre men synbar.

Ja, Canons passar inte (pga av att den sticker ut en bit in i objektivet) men det gör Soligors. Och ja, det är klart synbart skillnad men soligors 1,4 är ändå OK. Jag har dock använt canons 1,4 och satt en kort mellanring mellan tamron 90 och konvertern - Då funkar det! Med soligors slipper du att använda mellanringar men du får lite sämre skärpa - inte mycket sämre men synbar.

man kanske ska börja med soligors då som budget variant sen köpa fin sakerna sen när man sitter framför datorn och svär över avsaknaden av skärpa :)

Soligoren är klart oki, jag har kört den både med och utan mellanringar på sigma 70mm macro och det fungerar riktigt bra - dock fungerar den lite sämre på canon ef 100 f/2.8 l IS USM macro - låter lite knepigt, men jag har verkligen försökt utesluta andra faktorer och det är helt enkelt så att konvertern ger bättre bilder med sigman monterat - för att förklara vad det kan tänkas bero på får du fråga någon klokare än mig när det gäller macroobjektiv, men så mycket vetenskapsman att jag konstaterarat ATT det är så är jag, men inte tillräckligt mycket optiknisse för att säga VARFÖR.

canon convertern bör som sagt passa om du sätter en kort mellanring mellan huset och tcn - nackdelen är att du förlorarar oändlighetsfocus.

Billigast är helt klart att att köpa en "macro coupler" (vad tusan heter de på svenska) och montera din 50mm bakvänd på din tamron. Då får du ca 2:1 (en 1.4x telekonverter ger dig 1.4:1) och bra bildkvalitet.
Nackdelen med detta är ju, så klart, att arbetsavståndet krymper, till skillnad mot med en telekonverter där arbetsavståndet blir det samma.
Man kan såklart kombinera de två varianterna åxå och få ännu större förstoringsgrad.
Man kan använda objektiv med kortare bränvidd och använda bakvänt framför åxå. En 24mm ger tex ca 4:1 framför din Tamron.

Sedan har ju Canon sin MP-E65, men den kostar ju en hygglig slant, såklart.

Jag fotar inte mycket insekter, men här är en larv och en maskros tagna med Tamron 90 och en bakvänd 50mm.

http://motljus.no-ip.org/bilder/larv.jpg

http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/nature/flowers/maskros01.jpg

Titta på John Hallméns bilder.
Ju längre desto bättre?
Nej, snarare tvärtom.
Men vilken väg du än väljer så kommer skärpedjupet att bli ett problem.
Stackning fungerar på vissa motiv.

Micke.

Titta på John Hallméns bilder.
Ju längre desto bättre?
Nej, snarare tvärtom.
Men vilken väg du än väljer så kommer skärpedjupet att bli ett problem.
Stackning fungerar på vissa motiv.

Micke.
Tack för alla råd, skärpedjupet verkar bli ett problem med alla alternativ.
Skulle jag kunna få till bilderna med den här förstoringen och denna skärpa skulle jag va nöjd.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1130147.htm
Verkar som kombon 1,4 och mellanring har använts men skärpan är ju helt sjukt bra.

Ska läsa på lite om att kombinera mina objektiv alla budget alternativ är bra.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto